Ingen vekst for Rema 1000

Remas markedsandel i januar har stått helt stille

KLARER IKKE VOKSE: Rema 1000s markedsandel er den samme som for ett år siden.

Terje Bendiksby NTB scanpix
Publisert:

Norges største dagligvarekjede, Rema 1000 hadde hverken organisk, sammenlignbar vekst eller økning i markedsandelene i januar, skriver Dagens Næringsliv onsdag.

Både Coops Ekstra-kjede og Kiwi fikk begge over syv prosent sammenliknbar, organisk vekst, altså vekst uten oppkjøp av butikker eller nyåpninger i januar. Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy forteller til avisen at kjeden satte ny månedsrekord med en markedsandel på 19,7 prosent i januar.

Det viser tall fra en avisen har fått tilgang til.

– Vi har som målsetning å nå 20 prosent markedsandel i 2017, men regner nå med å nå målet allerede i år. Kiwi skal på sikt bli den største dagligvarekjeden i Norge, og hadde i 2015 størst sammenlignbar vekst i markedet, forteller Kiwi-sjef Bjørkøy til Dagens Næringsliv.

Rema 1000 er fortsatt størst i Norge med en markedsandel på 24 prosent, markedsandelen er dermed den samme som for ett år siden. Innkjøps- og kategoridirektør i Rema, Lars Kristian Lindberg sier at kjeden «bygger for vekst og er kronisk misfornøyde», samtidig som han legger noe av skylden på kjedens satsning på egne merkevarer.

Les også

Sjef for anmeldt Bunnpris-butikk: – Lovverket er lett å følge

Les også

Anmelder konkurrentene

Les også

Reitan kjøper seg opp i dansk slott

Her kan du lese mer om