Brødboksens konkurrent takket nei til partnerskap – nå vil de sope inn sultne kunder

Tjenesten Morgenlevering.no sier de opplever stort press etter Brødboksen gikk konkurs denne uken. 

KONKURRENT: Morgenlevering.no leverer både post, blomster og frokost på døren. Nå har de markedet for seg selv, etter at hovedkonkurrenten Brødboksen gikk konkurs.

Foto: Morgenlevering.no
Publisert:

KONKURRENT: Morgenlevering.no leverer både post, blomster og frokost på døren. Nå har de markedet for seg selv, etter at hovedkonkurrenten Brødboksen gikk konkurs.

Skjermdump: Morgenlevering.no

Denne uken ble det klart at matleveringstjenesten Brødboksen går konkurs, og 200 ansatte mister jobben om ingen tar over driften.

Selskapet hadde bygget opp en liste på 65.000 kunder som fikk ferskt brød levert på døren, nå kjenner hovedkonkurrenten Morgenlevering.no presset fra vakuumet etter Brødboksens bortgang.

– Nå merker vi klart økt pågang i etterkant av konkursen, og gjør alt vi kan for å levere til alle som ønsker ferske brød servert på døren, sier Harald Jacobsen, direktør for trykk og distribusjon i Schibsted som sammen med Amedia eier Morgenlevering.no.

I ukene før konkursen sa Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes at de gikk bredt ut og snakket med flere mulige partnere. Morgenlevering.no var en av dem.

Les også

Restplass-gründeren var storaksjonær i Brødboksen: – Skulle ikke satset utenfor Oslo

– Vi takket nei

– Det var kontakt mellom oss om et mulig partnerskap, men vi konkluderte raskt at vår forretningsmodell står stødig alene, sier Jacobsen.

Han sier for øvrig at de heller ikke er spesielt interessert i boet til Brødboksen som nå skal selges, selv ikke kundelistene.

– I utgangspunktet har vi ikke vært interessert i Brødboksens kundelister, men vi følger alltid med.

Morgenlevering.no leverer i motsetning til Brødboksen også post, bokser og magasiner i tillegg til frokost, i et allerede etablert distribusjonsnettverk.

– Brødboksen har gjort utrolig mye bra, men å bygge opp et distribusjonsnettverk fra bunnen av, er svært krevende, forklarer Jacobsen.

For samtidig som Brødboksen har vært på vei nedover, skilles Morgenlevering.no ut i et eget selskap og har nylig ansatt en daglig leder, Sara Kjelstrup, med erfaring fra Telenor og Schibsted.

Les også

Ekspert etter konkursen: – Tror ikke Brødboksen vil bli solgt videre

– Vi tror det er et marked for frokostlevering, og vi tror det er et marked i kraftig vekst, sier Jacobsen.

Trykker på gasspedalen

De siste dagene har det vært store annonser for Morgenlevering.no i blant annet VG.

Det er ikke tilfeldig sier Jacobsen.

– Det er ingen hemmelighet at vi trykker litt ekstra på i disse dager.

Morgenlevering.no dekker store deler av landet, og utvider stadig. Schibsted-direktøren røper at Sørlandet er den neste regionen som får ta seg bruk av tilbudet.

I 2017 omsatte selskapet for 44,2 millioner kroner og har 109.000 kunder, nesten dobbelt så mange som Brødboksen hadde.

Til tross for dette var Brødboksens kunder noe mer sultne, ettersom selskapet uttalte at omsetningen i 2017 ville ligge på rundt 112 millioner kroner.

– I utgangspunktet er det leit at vår viktigste konkurrent forsvinner, de har jo løftet oss på lik linje som de har utfordret oss, avslutter Jacobsen.

For ordens skyld: Morgenlevering.no er deleid av Schibsted som eier VG, som igjen eier E24.