Facebook åpner kontor i Oslo: Krigen om annonsekronene hardner til

Når Facebook etablerer seg i Norge med eget kontor, er det for å yte bedre service for annonsører som orienterer seg bort fra tradisjonelle medier.

FACEBOOK I OSLO: – Stort sett så følger jeg med på hovedtingene som kommer, og er nok innom Facebook to-tre ganger i løpet av dagen, sier statsminister Erna Solberg til E24. I dag var hun med å åpne Norge-kontoret til nettgiganten.

Foto: Ine Mæland/Høyres stortingsgruppe
Publisert:,

– Velkommen med kontor til oss i Norge. Veldig hyggelig å ha dere her. Vi ser frem til samarbeidet, og lykke til, sa statsminister Erna Solberg da hun var med åpne Facebooks nye kontor i Norge.

12 år etter at en 20-årig Mark Zuckerberg på Harvard University ville lage et verktøy som skulle gjøre det lettere for studenter å holde kontakten med hverandre, åpner Facebook kontor i Oslo.

– Vårt tiårsperspektiv er å forandre verden, sa Rune Paulseth, landssjef for Facebook Norge da han ønsket de omkring 150 gjestene velkommen.

Per i dag har Facebook omtrent 3,2 millioner brukere i Norge, høyst sannsynlig inkludert deg som leser dette.

Men det er ikke direkte fra Facebook-brukerne profitten hentes.

En vesentlig del av forretningsmodellen til Facebook er å bruke data om deg, for å selge målrettede annonser til bedrifter og organisasjoner som vil kommunisere med akkurat deg.

– Det handler i stor grad om annonsepenger, og å bli enda mer tilgjengelig for annonsører. Det er i annonsemarkedet all moroa er, både for Google og Facebook. Derfor er det selgere som blir stasjonert der, sier medieanalytiker og konseptutvikler i det Polaris-eide iNord, Marius Karlsen til NTB.

Les også

Nettgiganter øker omsetningen i Norge

Mediemangfoldet utfordres

Facebook og Google kaprer stadig flere av annonsekronene som norske mediehus ønsker, og utfordrer med det finansieringsgrunnlaget til flere publikasjoner og med dét den uavhengige journalistikken.

– Det er en utfordring, sier statsministeren til E24.

Bransjeorganisasjonen INMA publiserer månedlige rapporter om omsetningen i det digitale annonsemarkedet. I hele år har inntektene gått ned sammenlignet med samme måned i fjor. I april var den ni prosent lavere enn i april 2015.

– Pengene flyttes fra norske medier og over til Facebook og Google, er hovedforklaringen fra daglig leder Kenneth Eriksen.

Statsministeren mener imidlertid at utviklingen er en del av tiden vi lever i, og at det er begrenset hva politikerne kan gjøre for å hindre den.

– Dette er en del av den revolusjonen vi har, og vi må bare ta innover oss at dette ikke forsvinner, sier hun.

Statsministeren viser til at regjeringen har satt ned et offentlig utvalg skal vurdere hva statens mål for mediemangfoldet bør være. Utredningen skal leveres innen 1. mars 2017, og ledes av Knut Olav Åmås, direktør for stiftelsen Fritt Ord.

Så mye tid bruker statsministeren på Facebook hver dag

Solberg, som har 142.000 følgere på Facebook, forteller til E24 at det er flere ting hun setter pris på med det sosiale mediet.

Les også

Kommentar: Hvem kan stoppe Facebook nå?

– For meg som politiker er det at man kan få direkte tilbakemelding fra velgere og fra folk som ikke stemmer på deg, men har noe å si deg. Også at man kan nå ganske mange, sier hun.

På spørsmål om hvor mye tid statsministeren hver dag bruker på Facebook svarer hun at det er flere ganger daglig.

– Jeg er innom og sjekker meldinger som kommer og kommentarer på ting vi legger ut. Vi legger ut ting hver dag, litt avhengig av hva som skjer. Stort sett så følger jeg med på hovedtingene som kommer, og er nok innom Facebook to-tre ganger i løpet av dagen.

Les også

Facebook oppretter eget kontor i Norge

Les også

I år vil Mark Zuckerberg bygge sin egen robot-butler med kunstig intelligens

Les også

Nettgiganter øker omsetningen i Norge