Wilh. Wilhelmsen skal øke Forsvarets beredskap:
- En historisk avtale

For første gang har Forsvaret inngått en avtale med en privat næringslivsaktør for å styrke beredskapen her i landet. Wilh. Wilhelmsen skal bistå både i fredstid og hvis det oppstår krig.

KLAR TIL TROPPETRANSPORT: Wilh. Wilhelmsen skal nå bistå Forsvaret og våre allierte med logistikk og beredskap i Norge. Her er lasteskipet MV Tugela, som brukes til transport av rullende kjøretøy (Ro-Ro), avbildet utenfor Perth i Australia.

Lise Åserud
Publisert:,

– Dette er en historisk avtale, på den måten at man for første gang har en sivil aktør som bruker sitt system for at vi kan styrke vår beredskap, sier oberstløytnant Eystein Kvarving til E24.

Fredag annonserte rederikonsernet Wilh. Wilhelmsen at de nå har inngått en strategisk rammeavtale med Forsvaret. Avtalen innebærer at rederiet skal bistå med logistikk, transport, leveranser og støtte til Forsvaret og allierte styrker i fredstid, under kriser og i krig.

– Avtalen vil også bli brukt på øvelser, men det viktigste her er beredskapen vi nå sikrer, sier Kvarving.

– Dette representerer noe helt nytt. Jeg er ikke kjent med at Forsvaret har inngått en beredskapsavtale med et privat selskap på denne måten før, forteller kommunikasjonsdirektør Benedicte Teigen Gude i Wilh. Wilhelmsen, til E24.

Les også

Robert mood mener Forsvaret er på vei mot kollaps

– Kostnadsbesparende

Eystein Kvarving forklarer at avtalen betyr at Forsvaret sparer penger, sammenlignet med å gjøre jobben selv.

– Skulle vi hatt den samme beredskapen som denne avtalen gir oss, hadde vi måttet bygge opp vår egen logistikkorganisasjon, sier oberstløytnanten.

Ingen av partene vil ut med hva den syv år lange rammeavtalen er verdt:

– Dette er en åpen bok-avtale og baserer seg på tillit mellom partene. Det betyr at det er åpenhet om hva ting koster, forklarer kommunikasjonsdirektøren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Konsernsjef Thomas Wilhelmsen (t.v.) i Wilh. Wilhelmsen undertegnet fredag rammeavtalen der Wilh. Wilhelmsen-konsernet skal bistå med beredskap for Forsvaret. I midten er Petter Jansen, sjef for Forsvarets logistikkoperasjon, og til høyre er finansdirektør Nils Petter Dyvik i Wilh. Wilhelmsen.

Har bistått før

Wilh. Wilhelmsen-rederiet har en lang tradisjon med å bistå det norske Forsvaret og våre allierte i forskjellige oppdrag, og det har de gjort helt siden andre verdenskrig.

Rederiet har blant annet bistått Forsvaret med havneanløp for fregatten Fridtjof Nansen under oppdrag i Adenbukten, bistått under Nato-øvelsen Cold Reponse og stilt et skip til disposisjon da norske myndigheter ville frakte ut kjemiske våpen fra Syria for en tid tilbake.

Den viktige nyheten nå er at man altså inngått en større rammeavtale. Dermed blir samarbeidet langt tettere.

– Vi skal hjelpe Forsvaret med den logistikken og kompetansen vi har, sier Teige Gude.

Hun forklarer at beredskapsavtalen er delt opp i tre deler:

  • Det opprettes et samarbeidsselskap mellom NorSea Group og Wilh. Wilhelmsen. Denne enheten fungerer som et døgnåpent felles kontaktpunkt for Forsvaret, som de kan kontakte når de trenger noe.
  • NorSea Group bistår med beredskapslagring for Heimevernet på sine ni baser langs kysten
  • NorSea skal motta og støtte allierte forsterkningsstyrker ved behov

– Vi håper vi får til flere kontrakter med Forsvaret på sikt, sier Teige Gude i Wilh. Wilhelmsen.

Hun forteller at de også ønsker å tilby flere av deres tjenester. Her er det snakk om tekniske tjenester for innenlandstransport, ombygging av skip, maritime tjenester, vedlikehold og bistand ved havneanløp.

Les også

Her er skroget til Norges første F-35

Les også

Sp ønsker historisk økning i forsvarsbudsjettet

Les også

– Dette har vi jobbet med omtrent fra dag én

Her kan du lese mer om