Reiselivs-Norge ruster seg for en ny rekordsommer

Norge var tidligere kjent som verdens dyreste land. Nå er det blitt betydelig billigere, og det gleder norsk reiseliv.

POPULÆRT: Norsk natur et trekkplaster på utenlandske turister. Her er Dronningstolen Flydalsjuvet over Geiranger avbildet.

Foto: Marianne Løvland NTB scanpix
  • Johan Nordstrøm
Publisert:,

Norsk turistnæring meldte i fjor om tidenes turistsommer. Det blir ikke noe dårligere i år, snarere tvert imot, skal vi tro norsk turistnæring.

30 prosent av norske reiselivsbedrifter tror årets sommer blir bedre enn i fjor, viser NHO Reiselivs økonomibarometer. 63 prosent tror den blir like god som fjorårets.

På samme tid i fjor svarte 22 prosent at de tror sommeren blir bedre, mens 70 prosent svarte at de tror den blir uendret.

Også Innovasjon Norges prognoser viser ytterligere vekst, og Virke kan rapportere om at antall utenlandske hotellovernattinger har økt og at mange turistfylker har hatt økt belegg på hotellene.

Flere forhåndsbestillinger

En av de som har merket veksten, er daglig leder Sigurd Kvikne ved Kviknes Hotel i Balestrand.

– Det er en økt pågang av bookinger direkte på våre hjemmesider. Privatpersoner er blitt mer selvhjulpne og sitter hjemme i for eksempel USA og England og booker direkte, sier Kvikne til E24.

Hotellet har vært i familiens hender siden 1877, så Kvikne vet hvordan turiststrømmer forandrer seg over tid. Årsaken til de siste års vekst, mener han er todelt:

Hotelleier og daglig leder ved Kviknes Hotel i Balestrand, Sigurd Kvikne.

Foto: Kviknes Hotel
  • Det er jobbet med markedsføring av Norge i utlandet i mange år.
  • Nå får man økt drahjelp fra kronekursen.

– Norge var tidligere kjent som verdens dyreste land. Nå er det blitt betydelig billigere å komme til Norge enn hva det har vært før, sier Kvikne.

Han mener at dette har bidratt til at mange som er og har vært interessert i Norge, velger å komme hit i år.

– Nå hører vi i baren fra amerikanere at det er ikke så dyrt å kjøpe en øl her lenger, sier Kvikne.

KLAR FOR STOR PÅGANG: Kviknes Hotel i Balestrand ved Sognefjorden.

Foto: Kviknes Hotel

Overrasket over endringer

På Hotell Union i Geiranger er pågangen også noe økende, men sammensetningen av turister er i ferd med å endre seg noe..

– Jeg er blitt overrasket av omfanget av kanselleringer av forhåndsbookinger fra USA og Japan i år. Det vil komme omtrent like mange til oss fra disse landene, men vi hadde forventet en økning, sier daglig leder Sindre Mjelva til E24.

– Hva skyldes bortfallet?

– Vi tror at terroren i Europa har ført til at færre reiser til Europa og oss i Norge fra USA og Japan i år, sier Mjelva.

Samtidig peker han på at økt pågang fra turister fra andre land veier opp.

– Større pågang fra Kina, Hongkong, Taiwan, Indonesia og Canada kompenserer for bortfallet fra USA og Japan, sier Mjelva.

FLERE NYE HOTELLGJESTER: Daglig leder Sindre Mjelva ved Hotel Union i Geiranger i samtale med turister.

Foto: Hotel Union i Geiranger

I løpet av årets fire første måneder er det registrert 11 prosent flere utenlandske hotellovernattinger enn i samme periode i fjor, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Statistikken fra SSB viser at antallet utenlandske hotellgjestedøgn i perioden januar til og med april 2016 er 1.493.833 mot på 1.342.858 i samme periode i fjor.

Les også

Hit skal nordmenn reise på ferie i år

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold mener at kronekursen har hjulpet Reiselivs-Norge, men kommer også med en advarsel.

– Svak krone har bidratt sterkt til turismevekst, men kronekursen vil stige i takt med oljeprisen. Vi kan derfor ikke basere oss på lav kronekurs som turistlokkemiddel. For å nå opp i den knallharde konkurransen om turister, må norske reiselivsbedrifter hele tiden jobbe for å forbedre produktene sine, skriver Krohn Devold i en e-post til E24.

Les også

Her er det nye skipet til Hurtigruten

Les også

Første fall i flytrafikken siden finanskrisen

Les også

Nordmenn på sparebluss i sommerferien

Her kan du lese mer om

  1. Reiseliv
  2. NHO
  3. Innovasjon Norge

Flere artikler

  1. – Håper det ikke bare en valutaeffekt, men en trend

  2. – Høyere status med kystferie i Lofoten enn ved Middelhavet

  3. Næringslivet frykter corona-nedtur: – Håper bankene stiller opp

  4. Annonsørinnhold

  5. Venter beste sommer noensinne

  6. Kinesisk turistboom til Norge