UETISK: Siden slike resultatmål ikke gir bedre resultater enn læringsmål, men fører til uetisk atferd, burde mange toppledere og ledere revurdere sine måter å motivere sine medarbeidere på, skriver Bård Kuvaas i sin kronikk.

Shutterstock/NTB scanpix
Kommentar

BI Business Review: Resultatmål fører til uetisk atferd

Mange toppledere og ledere bør revurdere hvordan de motiverer sine medarbeidere.

  • Bård Kuvaas
    Bård Kuvaas er professor ved institutt for ledelse og organisasjon ved BI.

Innen detaljhandel, bank, finans og forsikring er det fortsatt vanlig å benytte seg av resultatmål som f.eks. salgsmål. I store deler av offentlig sektor ser man også utstrakt bruk av kvantitative resultatmål. Siden slike mål ikke gir bedre resultater enn læringsmål (oftest er det motsatt), men fører til uetisk atferd, burde mange toppledere og ledere revurdere sine måter å motivere sine medarbeidere på.

Les hele saken med abonnement

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    BI Business Review: Ledere med overdreven tro på egen kompetanse er skadelig

  2. Betalt innhold

    Prioriterer du de rette oppgavene når du er stresset?

  3. Betalt innhold

    Slik blir du en mer tålmodig leder

  4. Betalt innhold

    Harvard Business Review: Hva gjør du hvis din kollega stiller deg i skyggen?

  5. Betalt innhold

    Tre grep for å hindre misunnelse i å forgifte bedriften

  6. Portrett Maria M. Hanssen: «Du må ikke oppnå alt før du er 30»