Pizzakrigen

Norsk investorgruppe kjøper Domino’s i Norge: – Tidligere eier forstod ikke markedet

Etter måneder med tøffe forhandlinger har en norsk investorgruppe sikret seg rettighetene til Domino’s i Norge etter at de britiske eierne har tapt millioner på Norge-satsingen. Målet er fremdeles å stå igjen som vinneren i pizzakrigen.

Medeier og styreleder Eirik Bergh har ståltro på at pizzakjeden Domino’s skal hevde seg i den norske pizzakrigen nå som nye norske eiere er på plass.

Domino’s
  • Sindre Hopland
  • Eivind Bøe
Publisert:,

Det var i oktober at det britiske selskapet Dominos Pizza Group ga beskjed til aksjonærene om at de kastet inn håndkleet i Norge.

Selskapet er børsnotert i London, og har frem til nå eid rettighetene til Domino’s-merkevaren i store deler av Vest-Europa, inkludert Norge.

Men denne uken annonserer gründerne som opprinnelig tok Domino’s til Norge at man har kjøpt tilbake sine 71 prosent av selskapet og rettighetene til Domino’s i Norge. Prisen er opp til 7 millioner pund i kontanter (rundt 84 millioner kroner), i tillegg til finansiering av den norske virksomhetens tap frem til gjennomføring.

– Det har vært frustrerende å sitte på sidelinjen, og vi gleder oss til å bidra ordentlig, sier ny styreleder og talsperson for den nye investorgruppen, Eirik Bergh, til E24.

Les på E24+

Slik vil pizzagigantene vinne krigen

For den britiske eieren har Domino’s vært et tapssluk, og Bergh estimerer at de tidligere eierne har brukt over en halv milliard kroner på å starte opp i Norge.

– Vi har fortsatt stor tro på at bli nummer én i Norge.

Mener de britiske eierne gjorde feil

Minoritetsaksjonærene vil som en del av salget overføre aksjene i Dominos’ svenske virksomhet til det britiske selskapet. Dominos i Storbritannia vil også finansierie en markedsføringskampanje i Norge til 6 millioner kroner som er planlagt før gjennomføring og rundt 34 millioner kroner i fremtidige forpliktelser.

– Tidligere eier har nok bommet på forståelsen av markedet i Norge. Det har blitt kommunisert litt for mye på pris, og ikke på at vi også har den beste pizzaen, sier Bergh.

I 2014 kom den internasjonale kjeden inn på det norske markedet, og utfordret nasjonale kjeder som Pizzabakeren og Peppes.

Bergh mener det har vært en ulempe at virksomheten har blitt drevet fra et annet land, noe som har gjort at beslutningsveiene har blitt lenger, kostnadene høyere og tilbakemeldinger fra kunder og ansatte har blitt vanskeligere å fange opp. 

– Det har vært en stor kulturforskjell. I Norge har vi en langt flatere struktur enn i England. Vi gir de ansatte mer tillit og betaler dem bedre.

Den nye investorgruppen består av ti personer som frem til i dag har eid 29 prosent av den norske virksomheten.

Les også

Peppes trapper opp pizzakrigen - åpner 50 nye utsalgssteder

– Jeg er så naiv at jeg tror kulturendring på innsiden av en bedrift vil gjøre at kundene også merker det, sier Bergh.

Domino’s har i dag 47 utsalgssteder med over 1.000 ansatte. I tillegg eier kjeden ni Dolly Dimples-restauranter.

Vil doble antallet restauranter

Samtidig som forhandlingene har pågått mellom de britiske eierne og den norske investorgruppen, har Domino’s fortsatt å levere svake resultater.

Hvis man ser bort ifra nyetableringer (like-for-like) det siste året er salgsnedgangen på 18,4 prosent i fjerde kvartal sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge en melding fra Domino’s Pizza Group i begynnelsen av februar.

Omsetningen i 2019 endte på 365 millioner kroner, opplyser Bergh til E24.

– Det ble et stort tap i 2019 og butikken taper fortsatt penger hver måned. Vi håper på svarte tall i løpet av året, og deretter å tjene penger i 2021, sier styrelederen.

Samtidig har ikke Domino’s gitt opp vekstplanene, og ser for seg at det er mulig å etablere 100 Domino’s-restauranter i det norske markedet, men legger til at det kan ta tid.

Les også

Peppes-sjefen advarer før konkurrentenes inntog: – Forskjell på Beitostølen og Tjuvholmen

Satser hardere på franchise

Frem til nå har Domino’s eid de fleste av utsalgsstedene, foruten ni franchiser. Det skal endre seg fremover.

– Globalt er 98 prosent av Dominos-restaurantene franchiser, og vi har veldig tro på at denne modellen vil fungere bra i Norge også, med flinke folk lokalt som kjenner markedet og kundene rundt der man bor, sier Bergh 

– Nå skal vi vinne den lokale pizzakrigen.

Man vil også satse hardere på bedriftsmarkedet, som Dolly Dimples har hatt suksess med i sine restauranter.

Det er ønskelig fra den nye eierens side at de gjenværende ni Dolly Dimples-restaurantene konverteres til Domino’s, men ettersom det er franchiser er det ingen tvang, og Bergh understreker at flere nok vil beholde Dolly-navnet.

Bergh forklarer videre at fokuset på lavpris og rask levering gjør at man også kan rappe flere og flere kunder fra Orkla og Dr. Oetker som står bak Norges mest populære frossenpizzaer.

– Vi er ydmyke på at vi har en stor jobb foran oss, og at dette ikke skjer over natten.

Her kan du lese mer om

  1. Pizzakrigen
  2. Domino's
  3. Norge
  4. Forhandling
  5. Restaurant
  6. Peppes Pizza
  7. Pizzabakeren
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Domino’s med salgssvikt på over 18 prosent i Norge

  2. Trapper opp pizzakrigen: Håper å selge én million bensinstasjonspizzaer

  3. Pizzabakeren er i ferd med å selges

  4. Annonsørinnhold

  5. Orklas pizza-dominans krymper under pandemien - taper markedsandeler

  6. McDonald’s med salgsrekord i 2019: – Vil ikke hente inn det vi har tapt i 2020