Posten Norge satser stort i Sverige, men Postnord frykter ikke konkurransen

«Postnordutmanare» skriver svenske Dagens Industri om norske Posten. Opp mot 8.000 utdelingssteder skal etableres i de tre skandinaviske landene - i Norge mer enn dobles antallet.

Braastad, Jørgen
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:,

Posten Norge planlegger en kraftig ekspansjon i Norden.

I løpet av de neste to årene varsler de en kraftig økning i antallet utleveringssteder.

Opp mot 8.000 totalt, fordelt på Norge, Sverige og Danmark.

Bakteppet er et fallende brevvolum, økt netthandel og et marked med sterk konkurranse.

Mer enn dobler

I Norge skal antallet utleveringssteder mer enn dobles frem til 2022 – fra 1.600 i dag til ca. 3.500 når man er ferdig.

– Kundene ønsker at det skal være enkelt å handle på nett, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten Norge AS, konsernet som omfatter merkevarene Posten og Bring.

– Dette er en del av det vi gjør for å komme nærmere kundene.

I Sverige er Posten - gjennom Bring - i ferd med å etablere et landsdekkende utleveringsnettverk med 1.700 utleveringssteder.

Disse vil være på plass i løpet av mars. Nettverket skal deretter utvides til 3.000 utleveringssteder i løpet av de neste to årene.

I Danmark skal det også skje en forsterking av dagens nettverk med 300 utleveringssteder, men denne økningen er ikke tallfestet ennå, sier Gjølme.

– I Norge kommer mye av økningen gjennom pakkebokser. De er veldig lett tilgjengelige for folk. Vi har holdt på en drøy måned i Oslo nå og responsen har vært god, sier hun.

«Utmanar Postnord»

Pakkeboksene er utleveringsenheter som kan åpnes digitalt via en egen app, og som gjør det mulig for netthandelskunder å hente sendinger nær der de bor eller ferdes.

«Posten Norge utmanar Postnord med ny Sverigesatsing,» skriver Dagens Industri om Postens nye planer.

Postnord, som ble dannet i 2009 da Post Danmark AS og svenske Posten AB fusjonerte, har per i dag 7.000 utleveringssteder i Norden og beskriver seg selv som markedsleder i de nordiske landene. I 2018 leverte selskapet om lag 15 millioner pakker til forbrukere og hadde en markedsandel på 35 prosent. Selskapet omsatte samme år for 36,7 milliarder norske kroner.

Posten Norge omsatte til sammenligning for 23,89 milliarder kroner i 2018. De siste årene har resultatet vært preget av at det sendes stadig færre brev.

Basert på foreløpige tall for 2019, anslår Posten at det i fjor ble omsatt for 24,2 milliarder kroner, en økning på 1,3 prosent fra året før, og at driftsresultatet endte på 163 millioner kroner, en reduksjon på 253 millioner fra året før.

På spørsmål om Posten nå forsøker å bli markedsleder i Norden svarer Gjølme at Posten allerede er markedsleder i Norge.

– Vi satser i et nordisk marked fordi kundene våre er nordiske. Og de som selger på nettet retter seg inn mot kunder i Norden, sier hun.

Les også

Svenske medier: Postnord kan gå konkurs

Postnord er ikke redd for posisjonen

Gjølme sier konkurransen i markedet er hard, og at det også er andre sterke konkurrenter utover de etablerte aktørene som Postnord. Hun vil ikke navngi noen, men sier det er snakk om både internasjonale og nye aktører.

Postnord, på sin side, frykter ikke at Posten Norge nå skal gå forbi dem og ta ledende posisjon i Norden.

– Det er totalt 30.000 medarbeidere totalt i PostNord i Norden og vi har store deler av pakkemarkedet i Danmark og Sverige. Og er en utfordrer i Norge og Finland. Vi er ikke redd for den posisjonen. Det blir økt pakkevekst i fremtiden, skriver kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i Postnord i en e-post til E24.

Ifølge Thorvaldsen er pakkeveksten «enorm og hurtig».

– Netthandel øker med 15 prosent årlig. Denne veksten er drevet av frekvens. Forbruker ønsker hyppigere leveranser. Det blir mindre pakker og forsendelser, men hyppigere frekvens. Og innovasjonstakten på leveringsmuligheter er stor, med bedrede hjemleveringsprodukter, hente i butikk, pick up points og pakkebokser osv., skriver han.

Også Postnord har planer om å starte med pakkebokser, opplyser Thorvaldsen.

– PostNord i Danmark rullet dette ut i juni i fjor, og har gode resultater på dette, skriver han.

Her kan du lese mer om

  1. Posten
  2. Postnord
  3. Bring
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    En ny lagerkrig kan avgjøre norske butikkers skjebne

  2. Norske selskaper inntar Amazon før lansering i Norden

  3. Forvirring rundt jobbreiser i Norden: Slipper likevel ikke karantene på fritiden

  4. Annonsørinnhold

  5. Rekordresultat for Nordnet

  6. Boozt håper å endelig gå i pluss i Norge med nye tollregler