Loco økte omsetningen med 100 millioner: Setter butikkveksten på pause

Billige produkter med lang holdbarhetsdato har blitt en kilde til kraftig vekst for en ny bransje. Nå stopper Loco butikkveksten for å være sikre på at de vokser riktig.

BILLIGKJEDE: Loco har etablert 23 butikker i Norge siden utrullingen begynte i midten av 2017, men har stoppet opp ekspansjonen for å sørge for at man har det rette konseptet på plass før man utvider videre. Her fra Torggata i Oslo.

BILLIGKJEDE: Loco har etablert 23 butikker i Norge siden utrullingen begynte i midten av 2017, men har stoppet opp ekspansjonen for å sørge for at man har det rette konseptet på plass før man utvider videre. Her fra Torggata i Oslo.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

At nordmenn er prisbevisste er ingen hemmelighet, og lavpriskonsepter har gjort bra i stort sett alle bransjer.

Loco er en av kjedene som de siste årene har slått seg opp på blant annet sjampo, solkrem og sminke til lave priser fra kjente merkevarer.

Siden oppstarten sent i 2017 har selskapet åpnet 23 butikker, og omsatte i sitt første hele år for 124 millioner kroner, 100 millioner opp fra starten i 2017 da selskapet solgte for 24 millioner kroner.

– Veksten var i tråd med forventningene, og er drevet av en rekke nyetableringer, men i forhold til bunnlinje er den preget av at vi fortsatt er i en oppstartsfase, sier Loco-sjef Are Berg.

For det er fremdeles røde tall i Locos resultat, som landet på minus 11,7 millioner etter skatt.

Sjefen selv sier butikkdriften går i pluss, men at det er kostnader knyttet til ekspansjon og etablering som tynger resultatet.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik skaffer Kid skyhøye marginer i den turbulente handelsbransjen

Vil differensiere seg fra Normal

Loco som på kort tid har bygget 23 butikker, har nå satt på bremsen for ekspansjonen.

– Vi har satt stopp for utrullingen av nye butikker i 2019, ettersom vi må justere konseptet noe for å være sikre på at butikkene og kategoriene vi tilbyr er det kundene ønsker. Vi har byttet ut innredningen i flere butikker, og fått inn flere varer i nye kategorier som når en bredere målgruppe, sier Berg.

Et av selskapene som virkelig har gjort det stort de siste årene innen kategorien bredt vareutvalg, er den danske kjeden Normal, som på få år har nådd milliardomsetning i Norge.

Berg forklarer at det er et poeng for dem å skille seg fra rivalen Normal, og man derfor har satset på flere nye kategorier som vaskemiddel, artikler til bursdagsfeiringer og sesongvarer.

Les også

Vekstkjedene som tjener godt på konkursbølgen

– Vi har jobbet for å differensiere oss fra Normal med et mer spennende produktutvalg, da det ikke er et poeng for oss å bli sammenlignet med dem, sier Loco-sjefen.

Men Loco og Normal er bare to av mange kjeder som satser i samme kundesegment, hvor man finner selskaper som Europris, Nille, og mer nisjebaserte butikker som TGR og Søstrene Grene.

– Det er mange aktører i vårt segment, og jeg tror det er en overetablering innen bredt vareutvalg. For å overleve må man ha et virkelig bredt utvalg, og lave priser. Hvis man ikke klarer dette, må man satse på nisje og bli spesialist på et område, sier Berg.

Dagligvarekjeden under angrep

Aktørene som har fått kjenne utbredelsen av de nye butikkene som Loco og Normal, er de tradisjonelle dagligvarekjedene som lenge har hatt gode marginer på varene som nå selges langt billigere andre steder.

– Bredt vareutvalg i kombinasjon med svært lave priser kom nok absolutt overraskende på dagligvarekjedene. Jeg tror dagligvarekjedene har vært for opptatt av hverandre, og derfor har vi og andre kunnet vokse raskt, sier Berg.

Samtidig som Loco stjeler markedsandeler fra dagligvarekjedene, er de også deleid (40 prosent) av Norgesgruppen, landets største dagligvarekonsern. De resterende 60 prosentene er eid av private equity-fond FSN Capital.

Berg sier Norgesgruppen kun fungerer som en industriell eier, og at man ikke nyter godt av konsernets innkjøpsfordeler, som anses å være de beste i landet.

Til E24 sier Norgesgruppen at man støttet etableringen i Loco-kjeden for å møte en lavpristrend i kosmetikkmarkedet, og konsernet følger utviklingen fra sin eierposisjon, men ønsker ikke å uttale seg mer om eierskapet.

Berg i Loco mener dagligvarekjedene har vært for opptatt med andre ting til å oppdage at flere varekategorier er under kraftig press.

– Slik jeg ser det, har dagligvarekjedene gått fra å være den aggressive part som stadig tok inn nye produkter og kategorier for å oppnå kanalglidning fra faghandel og apotek, til å bli aktøren som blir angrepet fra flere kanter.

Les på E24+ (for abonnenter)

Han begynte på gulvet – nå leder han XXLs storsatsing i Østerrike: – Jeg er folkets mann

Skiller seg ut med netthandel

I motsetning til andre konkurrenter som Nille, Jula og Normal, har Loco satset på netthandel.

Innen bredt vareutvalg har et stort butikknett på gode plasseringer vært viktig, og netthandel har blitt bortprioritert av de fleste, i en tid hvor handelen på nett vokser langt hurtigere enn den fysiske handelen som er under press.

– Men vi differensierer sortimentet en del mellom nett og fysiske butikker, da mange av produktene er så billige at det er vanskelig å få det lønnsomt på nett. Vi har også mulighet til å ha flere nisjeprodukter i nettbutikken, da vi ikke trenger flere lagre rundt i Norge med noe som har begrenset salgsvolum, sier Berg.

Loco-sjefen bedyrer likevel at de fysiske butikkene vil være den absolutt viktigste salgskanalen i lang tid fremover.

Les også

Norrøna stoppet opp etter åtte år med vekst: – Vi er ikke fornøyd

Les også

Matsvinn har blitt god butikk

Les også

Platekompaniet i minus for femte år på rad – legger ned alle unntatt tre butikker

Annonsørinnhold