Kleven verft kan gå konkurs – långivere skal ha terminert avtaler
Tre långivere skal ha terminert avtalen med det tradisjonsrike verftet. Verftseieren åpner for at konkurs blir et alternativ om man ikke finner en løsning.
I januar ble det kjent at kroatiske Div Group, ville kjøpe Kleven verft i Ulsteinvik av Hurtigruten. Beskjeden ble meget godt mottatt av både ledelsen og de ansatte.
Bare noen måneder etter at Div Group overtok eierskapet, skal verftet nå være nær konkurs.
Div Group-eier Tomislav Debeljak skrev fredag ettermiddag i et brev til kunder, samarbeidspartnere og kreditorer at tre långivere har terminert avtalen med verftet, ifølge Nett.no.
Ifølge Nett.no skriver Debeljak at konkurs er et alternativ som må vurderes dersom det ikke oppnås enighet innen førstkommende onsdag, 1. juli. Både verftets og datterselskapenes kontoer skal være frosset etter at långiverne terminerte avtalen.
Det skal være en gruppe norske banker, sammen med Innovasjon Norge og Giek som har terminert avtalen.
Nordea og Innovasjon Norge har samlet i overkant av 1,2 milliarder kroner i såkalt frivillig pant i selskapet, viser pantheftelser fra Brønnøysundregistrene. Dette er sikkerhet i lån som er knyttet opp til blant annet varelager og driftstilbehør.
Kleven verft i Ulsteinvik får kroatiske eiere: – En ny og spennende epoke
Ledere har gått av
Både administrerende direktør Kjetil Bollestad og finansdirektør Ola Beinnes Fosse har på kort tid forlatt Kleven Verft.
– Jeg vil ikke, og kan ikke, være en del av den operasjonen og kulturen som Debeljak er en del av, sier Bollestad til Nett.no.
Olav Høydalsvik, hovedtillitsvalgt i fellesforbundet, sier til NRK at de ansatte nå er urolige.
– Jeg ber folk om å beholde roen, så får vi se hvordan det utvikler seg. Vi har vært gjennom noen stormer før, så jeg tror vi skal komme i gang nå også, sier Høydalsvik til kanalen.
NRK har ikke lyktes å få en kommentar fra Tomislav Debeljak.
400 ansatte
Til Vikebladet Vestposten forteller Høydalsvik at krisen ble kjent for fagforeningen mandag, da det i et styremøte ble lagt frem en økonomisk rapport som sa at det var underbalanse i egenkapitalen.
Samlet har Kleven Verft, Kleven Contracting og Kleven Maritime Technology (KMT) i overkant av 400 ansatte, skriver avisen.
– Det sier seg selv at det er samfunnsmessig katastrofalt om alle de skal få dagpenger, sier Høydalsvik til Vikebladet Vestposten.
– Som tillitsvalgt håper og tror jeg at medlemmene og de ansatte vil stille opp for å få videre drift på Kleven, sier Høydalsvik videre.