Rekordstor simulatorkontrakt til Kongsberg Gruppen: Singapores kystvakt bestiller for 125 mill.

Singapore blar opp 125 millioner kroner for å sikre at kystvakten deres får levert fire avanserte hurtigbåtsimulatorer fra norske Kongsberg Digital.

MADE IN HORTEN: Kongsberg Digital produserer, tester og sammenstiller simulatorene sine på anlegget sitt i Horten, før utstyret sendes ut i verden til kunden. Det er også der det meste av utviklings- og programmeringsarbeidet skjer. Bildet er fra Høyskolen i Vestfold.

Foto: Kongsberg Gruppen
Publisert:

– Det har vært en anbudsprosess som har gått over flere år med tøff konkurranse, sier Lars Klemmetsby, direktør for forretningsutvikling, Maritime Simulations, i Kongsberg Digital.

Nå kan han og kollegene glede seg over å ha landet sin største simulatorkontrakt noensinne på drøye 21 millioner singaporske dollar (om lag 125 millioner kroner).

Kunden er innenriksdepartementet i Singapore, som skal ha fire avanserte hurtigbåtsimulatorer til kystvakten i landet. Utstyret skal leveres i første kvartal 2020, men avtalen inkluderer også en vedlikeholds- og serviceavtale som løper i totalt 10 år.

Kongsberg Gruppen har levert simulatorsystemer til mariner, rederier, riggselskaper og andre i en årrekke. Systemene varierer i omfang fra hele rom med skjermer som strekker seg over flere etasjer i høyden, til mindre systemer man kan bruke på en PC.

Simulatorene gjør det mulig å trene på alt fra seiling i vanskelige farvann, offshore-operasjoner med mange rigger og fartøy i aksjon til opplæring i skipets elementære systemer.

– Denne typen simulatorløsning gir økt trygghet, fremmer prestasjoner og sparer kost. Vi er stolte over tilliten Singapore Police Coast Guard viser Kongsberg Digital når de velger oss som partner og leverandør, sier administrerende direktør Hege Skryseth i Kongsberg Digital.

Les også

Kongsberg Gruppen håper Qatar-kontrakt kan gi ytterligere fem milliarder i kassen

Bevegelig gulv og skjermer rund baut

Selv om Kongsberg har levert simulatorer til marinene i blant annet Australia, Canada, USA og de skandinaviske landene, vil Singapore-kontrakten være den første der man legger våpensystemer inn i simulatoren. Disse våpensimulatorene skal leveres av tredjeparter og integreres i simulatoren til Kongsberg Digital.

Dermed kan kystvakten trene på skarpe situasjoner som kan oppstå i tjenesten.

Lars Klemmetsby legger ikke skjul på at referanser fra eksisterende kunder og systemer har vært viktig for å vinne Singapore-kontrakten.

– Vi brukte mye tid med kunden for å skape tillit for at vi kan overføre vår kompetanse i simulering og hydrodynamikk fra offshore og maritim over til deres bruksområde, forteller Klemmetsby.

– Vi skal levere fire simulatorer for to fartøyklasser. Det vil være 270 grader med skjerm og et bevegelig gulv som brukeren står på. Gulvet beveger seg i takt med hvordan fartøyet ville beveget seg i sjøen i virkeligheten, og det vibrerer i tillegg for å gjenskape et mest mulig realistisk inntrykk, sier Kongsberg Digital-direktøren.

Les også

Kongsberg Gruppen vil sikre milliardbuffer for å bære Rolls-Royce-fusjonen : – Vi skal snu dette rundt så raskt som mulig

Rammet av oljebremsen

Før opprettelsen av Kongsberg Digital var simulatorvirksomheten en del av Kongsberg Maritime. I kjølvannet av oljeprisfallet ble Kongsbergs maritime virksomhet hardt rammet av investeringskuttene og nedturen i oljebransjen. Dette merket man også på simulatorsalget.

– Vi har også opplevd det samme som resten av bransjen, og særlig nedturen i offshore, mens merchant marine (salg til tradisjonell shipping, journ.anm.) har vært mer stabilt. Samtidig har vi klart å øke salget innen forsvarssegmentet, og det ser bra ut fremover også, sier Klemmetsby.

Han forklarer at flere mariner rundt i verden ser verdien av å trene på en realistisk og kostnadseffektiv måte, noe som simulatorer gjør mulig.

– Er det nye segmenter enn de tradisjonelle der dere ser muligheter fremover?

– Hvis man ser på det produktet vi skal levere til Singapore, så tror vi det segmentet kan ha stor nytteverdi for andre også. Vi tror for eksempel lostjenester, redningsselskaper, sjøbasert grensepoliti og forskjellige typer spesialstyrker som bruker mindre, hurtiggående fartøy kan finne denne løsningen interessant, sier Klemmetsby, og skyter inn:

– Jeg tror faktisk ingen andre enn oss kan klare å tilby en så realistisk trening i dette segmentet.

Les også

Norsk selskap kom gjennom nåløyet i Equinors gründerjakt

Les også

Ny kontrakt til Kongsberg: Har tjent én halv milliard på romfartsprosjekt

Les også

Kongsberg Maritime skal helautomatisere Bastøfergen

Her kan du lese mer om