Bloomberg: Macron måtte følge Ghosn-saken gjennom mediene

Til tross for at den franske staten er inne på eiersiden i Renault, måtte president Emmanuel Macron følge den siste tids drama i Renault-Nissan-alliansen gjennom mediene.

TOPPMØTE: Frankrikes president Emmanuel Macron og Carlos Ghosn. Sistnevnte er under etterforskning i Japan for lønnsjuks

Foto: Philippe Wojazer Reuters
Publisert:

Meldingen om at Nissan-styret planla å kaste den mektige bilindustritoppen Carlos Ghosn, kom helt overraskende på president Macron, hans finansminister og andre i den franske regjeringen.

Det skriver Bloomberg, som viser til kilder med kjennskap til saken.

Heller ikke at saken kan komme til å få følger for samarbeidet mellom japanske Nissan og franske Renault.

Avisen har tidligere skrevet at Nissan vil ha en gjennomgang av aksjestrukturen i alliansen, i et forsøk på å lage et mer likeverdig partnerskap.

Les også: Tidligere GM-styreleder om Ghosn: – Ingen er immune mot «konsernsjef-syken»

– Dette er den typen informasjon som finansmyndighetene liker å bli orientert om, sier Alain Juillet, en tidligere divisjonssjef i franske hemmelige tjenest, til avisen.

Risikerer ti års fengsel

Fransk-libanesiske Carlos Ghosn ble kastet av et enstemmig Nissan-styre for lønnsjuks. Tidligere denne uken ble det kjent at selskapet gjennomførte en intern granskning de siste månedene, basert på en varsling.

Les på E24+ (for abonnenter)

Hvem er Carlos Ghosn, og hvorfor er han i trøbbel?

Ghosn skal i mange år ha meldt inn lavere lønnskompensasjon til Tokyo-børsen enn det faktiske beløpet. Den tidligere styrelederen skal ha underrapportert fem milliarder yen, tilsvarende rundt 375 millioner norske kroner.

Han risikerer å få 10 år i fengsel, skriver Bloomberg og viser til påtalemyndigheten som har arrestert ham.

Ifølge BBC spekuleres det også i om granskningen er satt i gang for å endre maktforholdene i alliansen mellom Nissan, Renault og Mitsubishi. Ghosn er også styreleder i de to sistnevnte selskapene.

MÅTTE GÅ: Carlos Ghosn ble tidligere denne uken tvunget til å gå av som styreleder i Nissan.

Foto: Jiji Press AFP

Eierandel

Frankrike eier en større aksjeandel i Renault, som igjen eier 43 prosent av Nissan. Nissan eier på sin side 15 prosent av Renault, men uten å ha stemmerett.

Denne strukturen har eksistert siden alliansen startet for ti år siden.

Det franske bilselskapet blir ifølge Bloomberg ansett som et selskap av svært viktig betydning av nasjonale sikkerhetsmyndigheter, og et viktig brikke i president Emmanuel Macrons plan om å løfte landet som en økonomisk stormakt.

Les også

– Ingen er immune mot «konsernsjef-syken»

Les også

WSJ: Toyota investerer i Ubers førerløse biler

Les også

Bilgiganten Bertel O. Steen blir Opel-importør – kjøper Opel Norge for ukjent sum

Her kan du lese mer om