Norwegian fraktet 94.736 amerikanere til Norge i fjor: Tror Asia kan bidra til langt større trafikk

Norwegian frakter haugevis med amerikanere over Atlanteren til Norge. Flyselskapet mener mulighetene for norsk reiseliv er minst like store den andre veien, hvis de bare fikk lov til å fly over Sibir-korridoren til Asia.

KRYSSER ATLANTEREN: En av Norwegians Boeing 787–9 Dreamliner langdistansefly avbildet på Oslo Lufthavn. Flyene frakter hvert år hundretusener av amerikanere til Norge, ifølge flyselskapet.

KRYSSER ATLANTEREN: En av Norwegians Boeing 787–9 Dreamliner langdistansefly avbildet på Oslo Lufthavn. Flyene frakter hvert år hundretusener av amerikanere til Norge, ifølge flyselskapet.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Oppdatert: I den første versjonen av denne saken ble det opplyst at 364.000 amerikanere fløy med Norwegian til Norge i fjor. Det riktige tallet skal være 94.736, ifølge Menon-rapporten. E24 beklager.

Norwegian med konsernsjef Bjørn Kjos i spissen gir ikke opp drømmen om å teppebombe markedet med langdistanseruter mellom Europa og Asia.

I fem år har Norwegian bygget opp sitt langdistanseimperium, men fordi Russland nekter Norwegian å fly raskeste vei til Asia over den såkalte Sibir-korridoren, har Norwegian måtte legge mange av planene i skuffen inntil videre.

Selskapet har i mellomtiden satset tungt på ruter til Nord-Amerika fra flere europeiske land, sørlige Asia-ruter til Bangkok og Singapore, samt den nyeste satsingen mot Argentina.

Norwegian hadde håpet på at det kunne bli bevegelse fra russisk side i fjor, da russiske og norske myndigheter møttes for å diskutere flyrettighetene. Men samtalene ga minimalt med uttelling og nå er Norwegian på banen igjen.

Flyselskapet har bedt analyseselskapet Menon Economics om å beregne gevinstene kunne blitt for Norge av nye ruter til Asia, og effektene er store:

  • Menon har regnet seg frem til at Norwegian med dagens ruter bidrar til en meromsetning i norsk næringsliv på over 13,6 milliarder kroner og skaper grunnlag for 16.900 arbeidsplasser.
  • Med nye ruter til Asia over Sibir-korridoren vil man i tillegg kunne bidra til en meromsetning på 11 milliarder og 18.000 arbeidsplasser i Norge, anslår Menon.

Da legger Menon til grunn at Norwegian får fly over Sibir-korridoren, får på plass amerikansk passkontroll på Oslo Lufthavn og at det er grunnlag for 180 langdistanseavganger fra Norge hvert år.

Annonsørinnhold

Ser man på effekten av det Norwegians ekspansjon har gjort, ser man også store effekter:

  • Da Norwegian startet å fly langdistanse til USA i 2013 fraktet de 9.000 amerikanere til Norge årlig. I 2017 hadde dette tallet steget til hele 94.736 amerikanere. I tillegg kommer de som flyr via andre land fra USA til Norge.
  • Av alle land er det flest mennesker fra Storbritannia, der Norwegian fraktet 173.968 til Norge i fjor (se faktaboks)
  • SAS opplyser til sammenligning at om lag 500.000 av de 1,4 millioner menneskene de fløy inn til Skandinavia i fjor var amerikanere.
  • På toppen av dette kommer passasjerer som flyr inn med KLM, British Airways og andre selskap fra USA.

Les også: Dette Widerøe-flyet vil du ikke se i Oslo

Oslo kan bli som Helsinki

Norwegian har ikke nøyaktige tall på hvor mange amerikanere som bare kommer til Norge, og hvor mange som stopper her på veien til andre land.

Samtidig opplyser flyselskapet til E24 at hovedårsaken til at de har økt frekvensene fra Oslo til blant annet Tromsø denne sommeren er for å ta unna etterspørsel fra utlendinger som flyr til Norge.

– Rapporten fra Menon viser at de som flyr med Norwegian til Norge bidrar til å holde hjulene i gang i norsk turistnæring og i økonomien generelt, helt i tråd med Regjeringens satsing på turisme, skriver konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian til E24.

Norwegian har 214 fly i bestilling, og Kjos ønsker å sette inn noen av disse flyene på nye ruter fra Norge til Asia:

– Hadde Norwegian hatt overflygingsrettigheter og samme markedstilgang som våre konkurrenter til land i Asia som for eksempel Kina og Japan kunne vi gitt Norge mange nye interkontinentale direkteruter, skriver Kjos.

Kjos har flere ganger ment at Oslo ligger godt til som en mulig hub mellom Asia og USA, der passasjerer kan stoppe på veien mellom de to kontinentene.

Uten rettigheter over Sibir-korridoren blir ikke dette noe av, og i mellomtiden øker finske Finnair sin kapasitet til Asia og inn til Norden kraftig. Flyselskapet bruker sin hub i Helsinki til å koble ruter fra USA til Asia, med ruter videre ut i Europa fra deres hjemmebase.

Det finske selskapet har allerede inngått en avtale med Widerøe om å leie deres nye jetfly for å fly passasjerene som Finnair får inn fra Asia til Helsinki videre til Bergen og Tromsø direkte.

Les også: Frode Foss fikk med seg 4,7 mill. på vei ut av Norwegian

«Ambisjon» om nye møter med russerne

Det som kom ut av samtalene mellom norske og russiske myndigheter i fjor var at Norwegian fikk lov til å fly flere ruter over det sørlige Russland.

Dermed kan flyselskapets ruter fra Stockholm og København også fly den samme ruten som man gjør fra Oslo til Bangkok, og det sparer mye tid og drivstoff. Noen åpning gjennom Sibir-korridoren fikk man imidlertid ikke plass til.

Pressevakt Henrik Jonassen i Samferdselsdepartementet skriver i en e-post til E24 at de etter møtene i november i fjor ble enige med russiske myndigheter om en ambisjon om at partene skal møtes igjen innen sommeren.

– Hvorvidt vi faktisk vil møtes før sommeren er ikke endelig avklart på nåværende tidspunkt, skriver Jonassen og fortsetter:

– Det vil uansett være naturlig fra norsk side å ønske å fortsette diskusjonen om Sibir-overflygingene neste gang vi møtes.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Foto: Marius Lorentzen E24

– Godt trafikkgrunnlag

Selv om SAS får fly over Sibir i dag, er det ikke slik at SAS kan utvide sitt tilbud nevneverdig uten at man må bli enige med russerne om motytelser eller mer betaling, etter det E24 forstår.

– Er det kun Sibir-korridoren som står i veien for nye ruter? Dere mener altså at markedet er til stede for nye direkteruter mellom Asia og Norge?

– Ja, Sibir-korridoren er den korteste veien mellom Norge og Kina, Sør-Korea og Japan, så den traseen må vi kunne benytte for å lansere nye ruter som vi mener det er godt trafikkgrunnlag for, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Nye ruter er ikke bare viktig for turisme, men også for eksportindustrien. Både flyselskapene og sjømatnæringen opplever en stor etterspørsel fra Asia etter norsk sjømat og flere flyselskap frakter allerede i dag norsk laks på fly.

– Gitt at det ikke ble noen særlige resultater av Norges diskusjoner med Russland i fjor, ser dere i det hele tatt noen muligheter for at Russland åpner noe som helst for dere i nærmeste fremtid?

– Det må norske myndigheter svare på, men vi har forstått det slik at forhandlinger om nye, bilaterale avtaler som faktisk kommer Norge til gode, er veien å gå. I dag er Norge den store taperen i det skandinaviske samarbeidet, uten en neste rute som går raskeste veien til Asia. København er den store vinneren med ruter til både Kina og Japan, sier Sandaker-Nielsen.

Les også

Slik mekket SAS og Airbus sammen en «ekspresslevering»

Les også

Norwegian-sjefen om mulig kjøpsplan: – Har ikke vurdert det

Les også

British Airways-eier bekrefter: Vurderer å legge inn bud på hele Norwegian

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold