FREMTIDEN: Mange på messen MWC mener kunstig intelligens, tingenes Internett (IoT) og 5G og RCS vil prege fremtidens telekom-bransje.

Foto: Salvador Baille
Kommentar

Kommentar: Nå eller aldri for telekom

Telekomoperatørene kan lykkes med å kreve tilbake plassen som internettgiganten har tatt fra dem, men de har dårlig tid.

Salvador Baille
Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling
Publisert:

Hall 8 på World Mobile Congress i Barcelona er stedet å være på for dem som vil møte de mest avanserte mobile applikasjonene som vil være tilgjengelige om kort tid, eller som allerede er mulig å ta i bruk. Her stiller opp selskapene som til daglig møter den harde realiteten av rask adopsjon eller enda raskere fiasko.

På standen til Link Mobility i denne hallen har jeg i tre dager fått intervjue noen av de viktigste beslutningstagerne i industrien.

To konsepter har blitt gjentatt flere ganger: «Den perfekte stormen» og RCS. Den perfekte stormen refererer til kombinasjonen av tre forskjellige teknologier: Kunstig Intelligens, Tingenes Internett (IoT) og 5G, altså neste generasjon mobiltelefoni. RCS, eller Rich Communication Services, er arvtageren til SMS.

Operatørene vil at RSC skal være deres svar på rikere meldingstjenester som Facebook Messenger, WhatsApp eller Apples iMessage. Hovedfordelen med RCS over disse andre tjenestene er at alle brukerne skal kunne nås på tvers av alle operatører og operativsystemer.

Telekomoperatørene holder også nøkkelen til 5G. Dermed har de muligheten til å mestre «den perfekte stormen». De er plutselig i stand til å utvikle nye tjenester der smarte apparater reagerer til omgivelsene på ulike måter, avhengig for eksempel av bruksmønstre eller tidspunkt. Smarte termostater, alarmer eller klokker er eksempler på dette. Apparatene kan da kommunisere med forbrukerne og produsentene ved bruk av RCS.

Foto: Salvador Baille

For første gang på mange år har dermed telekombransjen mulighet til å danne et eget økosystem som kan konkurrere mot dem som eies av internettgigantene som Apple, Google, Amazon eller Facebook.

Operatørene har altså en gylden mulighet, men de har også dårlig tid.

For det første er hverken IoT eller kunstig intelligens eksklusiv eiendom av telekombransjen. Det finnes allerede en lang rekke med aktører, fra Apple til Google og Philips, som utvikler egne produkter og egne økosystemer. Mange av de samme aktørene jobber også med kunstig intelligens.

For det andre sitter hverken Apple eller Facebook stille og venter på at RCS skal ta brukerne fra dem. Apple har frem til nå vist lite samarbeidsvilje på RCS fronten. Facebook har sin egen strategi, basert på å integrere WhatsApp, Messenger og Instagram på kun en underliggende plattform. Brukerne av alle disse tre plattformene vil være i stand til å kommunisere med hverandre kanskje så tidlig som senere i år. Hvis utrullingen av RCS på tvers av operatørene ikke skjer imponerende raskt kan tjenesten fort komme som sistemann til et allerede mettet marked.

For å lykkes med å etablere sitt eget økosystem bør derfor mobiloperatørene basere sin strategi på tre ulike elementer.

Samle mot og stenge SMS fortest mulig. Hvis RCS er en bedre versjon av SMS, så bør en stor nok kritisk masse av operatører rulle det ut så fort som overhodet mulig og stenge SMS. Dermed vil Apple bli tvunget til å inkludere RCS som alternativ meldingstjeneste – de grønne boblene i iMessage.

Skape et økosystem av applikasjoner integrert i RCS. I Kina har meldingstjenesten WeChat skapt et slikt økosystem. Der kan man både sende meldinger, betale for produkter og bestille time hos legen uten å forlate appen. For operatørene kan Google være vennen bransjen trenger. Søkegiganten støtter RCS. Google eier dessuten mange av de mest populære appene vi bruker til daglig. Kan Amazon være en mulig global partner også? Hva med norske retailere, som kanskje vil selge gjennom en rik meldingstjeneste som når alle brukere på tvers av operativsystemer?

Noen av disse integrerte tjenestene bør være spesifikt utviklet for å styre smarte dingser i tingenes internett. Dermed kan RCS differensiere seg fra andre meldingstjenester og tilby produsenter og brukere den kombinerte kraften i 5G og IoT fra én enkel app.

Hvis mobiloperatørene agerer raskt, koordinert og besluttsomt kan de skape et eget solid økosystem med egne forretningsmodeller. Dette kan bety nye inntektskilder etter mange år i en nedgående prisspiral.

Hvis de ikke lykkes vil de igjen ende opp som en bærer for andres tjenester og inntekter, og RCS som nok en sånn applikasjon som vi vet vi har, men som vi aldri bruker.

  • Salvador Baille skriver jevnlig kommentarer for E24. På MWC i Barcelona var han til stede på oppdrag for Link Mobility som intervjuer på selskapets stand.

Her kan du lese mer om