Foto: Colourbox
Kommentar

Kommentar: «Apokalypsen i norsk handel er ikke uunngåelig»

Der finnes oppskrifter mot konkursbølgen i norsk handel, men de krever mot, innsikt og samarbeidsvilje.

Salvador Baille
Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling
Publisert:

Tirsdag tolvte februar annonserte Ikea at verdens største møbelprodusent vurderer å lansere en netthandelsplattform – en markedsplass- for tredjepartsaktører.

En sånn kunngjøring er unødvendig dristig dersom planene ikke er allerede godt i gang.

Vi bør dermed regne med at Ikeas markedsplass vil starte snart, i hvert fall i pilotform. Prinsipielt virker møbelgiganten godt posisjonert til å lykkes med denne krevende forretningsmodellen.

LES OGSÅ: (+) Det norske konkurs-mysteriet

Brandet er sterkt, de finansielle musklene er på plass og kunnskap om logistikk har alltid vært essensiell for Ikeas suksess.

For norsk handel kan dette være både en velsignelse og en dødsdom. De som har noen form for differensiering i deres inventar kan peke seg ut som vinnere. Gjennom Ikeas enorme distribusjonsapparat kan de få tilgang til andre geografiske markeder og øke deres omsetning.

Les også

Ikke skremt av gigantkonkurs: – Tror mange går i samme felle

Norske aktører med lite differensiering i produktporteføljen kan derimot se konkurrerende produkter fra hele verden invadere Norge med formidabel penetrasjonskraft og til lavere priser.

Ikea er neppe den eneste aktøren som tenker i disse banene eller variasjoner av denne forretningsmodellen, fordi Amazon har vist at en markedsplass kan drive vekst rakere enn kjernevirksomheten.

Denne utviklingen kan etter hvert tvinge enda flere norske bedrifter i handelsbransjen til å innse at konkurs er endestasjonen for dem også.

Denne dystre skjebnen er dog ikke nødvendigvis uunngåelig, men bare dersom bransjen viser mot, innsikt og samarbeidsvilje.

For det første må norsk handel samarbeide rundt data. Med et sunt partnerskap i bunn og rimelig standard teknologi kan norske retailere samle og dele data om salg og kunder seg imellom.

De kan dermed oppdage kundebehov og atferdsmønstre som kan gi dem mulighet til å utvikle nye differensierte produkter og tjenester. De kan også pakke nye attraktive tilbud på tvers av ulike aktører i handel.

Les også

Flyviking reddes fra konkurs – går mot styrt avvikling

Aktører som kan delta i samme kundereise er spesielt interessante – for eksempel HIFI-butikker og vinylforhandlere. Bruk av kunstig intelligens kan hjelpe å finne de mest verdifulle kombinasjonene.

For det andre er det på tide å slutte å tenke bare lokalt og innse at kunder og konkurrenter finnes i dag ikke bare i Norge, men overalt i verden.

Den naturlige konsekvensen er at internasjonale giganter vil gradvis ta en stadig større andel av den globale detaljhandelen.

Det kan ligge en stor mulighet i dette. Disse internasjonale aktørene er nemlig ikke allmektige.

De er sterkt avhengige av å ha et godt datagrunnlag for å kjenne kunden og optimalisere deres operasjoner og tjenester.

Partnere med relevante data som er vanskelige å replisere har en enorm verdi for dem og stiller dermed opp sterke ved forhandlingsbordet.

Hvis norske retailer lærer å samle og dele relevante data vil denne kunnskapen akkumuleres over tid og kan dermed bli vanskelig å replisere.

Dette kan gi en sterk felles forhandlingsposisjon overfor internasjonale markedsplasser når disse endelig etablerer seg i Norge.

Alt dette krever imidlertid både finansiell og operasjonell disiplin. For mange betyr sånne tiltak at den finansielle balansen må styrkes. Innovasjon er vanskelig når alt brenner og kassen er tom.

Les også

Handleriet.no begjært konkurs

Løsningen kan derfor kreve å gå gjennom en smertefull prosess mot oppkjøp eller Joint Venture.

Operasjonelt vil en slik digital transformasjon kreve et nytt tankesett hos bedriftslederne.

Det er fristende å kaste bort mye av potensialet i digitalisering ved å kopiere eksisterende teknologiske løsninger med kostnadskutt som eneste mål. Det kan nesten alle gjøre, både i Norge og i utlandet, men det fører bare til et kappløp mot bunnen.

Det er å innovere som kan føre til konkurransefortrinn.

Markedsplassen som Komplett prøvde å skape for norsk netthandel feilet. Dermed forsvant en sjanse for samarbeid gjennom en norsk plattform.

Neste gang må norsk retail lykkes.

Les også

Flyviking reddes fra konkurs – går mot styrt avvikling

Les også

Handleriet.no begjært konkurs

Les også

Ikea vurderer å lansere netthandelplattform

Her kan du lese mer om