Tidal i Norge tier om Jay Zs varsel om gigantsøksmål

Tidals Oslo-kontor nekter å svare på om de har hjulpet Jay Z med å forberede gigantsøksmål mot norske og svenske selskaper etter kjøpet av strømmetjenesten.

VARSLET SØKSMÅL: Hiphop-ikon og Tidal-eier Jay-Z, her på scenen under en konsert på Hovefestivalen.

Tor Erik Schrøder NTB scanpix
  • Karl Wig
Publisert: Publisert:

Det var hva alle journalistene kom for å spørre om – men ingen fikk noe svar på.

Onsdag åpnet Tidals Oslo-kontorer dørene for å presentere sitt fornyede samarbeid med Canal Digital for fremmøtt presse.

Elefanten i rommet var den ferske nyheten om at Jay Z nå forbereder seg på et gigantisk søksmål mot selskap i Norge og Sverige – deriblant det norske mediekonsernet Schibsted, som solgte strømmetjenesten til ham i fjor.

Det vil ikke presseansvarlig Ida Krogsæter i Tidal i Norge snakke om.

– Hva kan du si om deres involvering i dette arbeidet?

– I dag er vi her for å snakke lanseringen av produkter og avtalen vi har med Canal Digital. Det er det vi svarer på, sier Krogsæter til E24.

– Schibsted sier de stiller seg uforstående til brevet de har fått?

– Vi er her for å snakke om avtalen med Canal Digital, gjentar Krogsæter.

Les også

DN: Jay Z mener Wimp var overpriset, vil kreve millioner

Mener han betalte overpris

Det var i januar i fjor at den verdenskjente rapperen og milliardæren Jay Z bladde opp 464 millioner svenske kroner til Schibsted for Aspiro, det norske selskapet bak strømmetjenesten som først ble lansert som Wimp i 2010.

Antallet abonnenter var et viktig utgangspunkt for salgsprisen, ifølge Dagens Næringsliv, som først omtalte det ferske brevet hvor Jay Z nå varsler søksmål for å ha betalt det han mener er overpris.

Jay Z skal ha fått opplyst at Wimp/Tidal hadde 503.000 betalende abonnenter ved tidspunktet for overtagelsen, mens det virkelige antallet skal være vesentlig lavere.

Det hevdes også at selskapets økonomiske situasjon ble fremstilt som bedre enn den egentlig var.

Schibsted: – Stiller oss uforstående

Schibsteds kommunikasjonsdirektør Anders Rikter bekrefter til at de har mottatt et brev fra et svensk advokatkontor som representerer Jay Z.

– Vi stiller oss uforstående til brevet og eventuelle krav de måtte komme med, sier han til E24 onsdag.

Rikter poengterer at selskapet Jay Z kjøpte, Aspiro, var børsnotert i Sverige og derfor underlagt strenge krav til åpenhet i sin finansielle rapportering.

– Hva med påstanden om at det ble rapportert om for stor medlemsmasse?

– Når vi sier at vi stiller oss uforstående til brevet, så omfatter det også dette, svarer Rikter.

Les også

Jay-Zs pressemann: Avviser rykte om Tidal salg

STRØMME-EKSPERT: Førsteamanuensis Daniel Nordgård ved Universitetet i Agder.

Foto: UiA

Tror Jay Z er misfornøyd

– Trusselen om søksmålet tyder på at Tidal ikke har blitt det Jay-Z hadde sett for seg, sier Daniel Nordgren til E24.

Han er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder og ekspert på digitaliseringen av musikkbransjen.

Tidal melder at de i dag har rundet tre millioner betalende abonnenter på verdensbasis, opp fra de rapporterte 500.000 abonnentene – eller mindre, om vi skal tro Jay Z – ved hans overtagelse i januar 2015.

– Tre millioner er overraskende høyt. Det er veldig lurt av Jay Z å slippe de tallene nå, for å møte skepsisen og ryktene om at Tidal har vært en flopp, sier Nordgren.

Spotify har stort forsprang

Like fullt: Til sammenligning har Spotify 30 millioner betalende abonnementer, mens Apple Music har 11 millioner, ifølge de siste tallene fra Music Business Worldwide.

Nordgren er klar på at Tidal fortsatt kjemper i et knalltøft terreng.

– Spotify har fortsatt et formidabelt forsprang, og Apple Music er også i en helt annen liga. Det er også et selskap med enorme cashreserver, som har kapasitet til å stå i løpet lenge, sier eksperten.

Tidals medlemshopp må dessuten sees opp mot at hele markedet for musikkstrømming fortsatt er kraftig vekst, påpeker Nordgren.

– Og det kan være vanskelig å si hvem du skal sammenligne med. Apple Music fikk sine 11 millioner betalende abonnenter nærmest over natten.

En fordel for Tidal er at de i snitt drar inn mer per abonnent. Ifølge deres egne tall betaler nær halvparten av abonnentene dobbelt opp for tapsfri hi-fi-lyd.

E24 er eid av VG, som igjen er eid av Schibsted.

Les også

DN: Jay Z mener Wimp var overpriset, vil kreve millioner

Les også

Tidal får ny toppsjef - igjen

Les også

Jay-Zs pressemann: Avviser rykte om Tidal salg

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Jay-Z
  2. Schibsted

Flere artikler

  1. Pakistansk teknologiselskap saksøker Tidal

  2. Tidal tapte en kvart milliard i fjor

  3. Spotify: 40 millioner betalende brukere

  4. Telenor bryter med Tidal

  5. Full krangel mellom Apple og Spotify