Q-Meieriene anklager Tine for kopiering: – Her ser vi et mønster

Meieriprodusenten hevder konkurrenten har oppsiktsvekkende like produkter og kommunikasjonsstrategi. Tine sier at det er vanskelig å hevde at de kopierer.

BARNEVENNLIG: Q-meieriene vil med sin Skyr Mini rette seg mot barn og familier. Nå hevder de Tine har kopiert deres strategi for å gjøre det samme.

BARNEVENNLIG: Q-meieriene vil med sin Skyr Mini rette seg mot barn og familier. Nå hevder de Tine har kopiert deres strategi for å gjøre det samme.

Tone Iren Sørheim
Publisert:,

Q-Meieriene AS har vært en viktig aktør på det norske meieriproduktmarkedet siden det ble stiftet i 2000.

Meieriet, som markedsfører seg selv som «det lille meieriet», kjemper mot tøffe konkurrenter på markedet, deriblant Tine.

Nå hevder selskapet at meieriprodusenten Tine har kopiert flere av deres ideer.

– Nysatsinger kopieres

Sjef i Q-Meieriene, Bent Myhrdal, forteller til E24 at de i mars i år satset på en ny strategi som skulle føre forbrukeren nærmere meieriet.

GODE SALGSTALL: Bent Myhrdal, administrende direktør i Q-meieriene er fornøyd med den nye yoghurten rettet mot barn.

Q-meieriene

– Vi startet en forbrukerdrevet, åpen innovasjon, hvor vi tar forbrukeren med på reisen for å utvikle nye, innovative yoghurtprodukter. Det betyr at alle prosessene våre har vært åpne, og slik jobbet vi seks måneder før de nye produktene kom.

Deretter forteller Myhrdal at et av resultatene av prosjektet ble en ny yoghurt rettet mot barn: Skyr mini. Hensikten var å sette søkelyset på en sunnere matpakke for barn.

Annonsørinnhold

Myhrdal opplyser at siden salget av Skyr mini startet 1. september har det blitt solgt 500.000 enheter. Til tross for at meieriet er fornøyd med salgstallene, er det noe som setter en demper på gleden.

– Det vi så var at Tine plutselig lanserte et produkt som heter Biola mini. Når vi først konsentrerer oss om barns matboks, gjør de det samme. Deretter laget vi en reklame med de få kronene vi har som skulle gå blant annet på tv. Der har vi en mor som spiser Skyr og et barn som spiser Skyr mini, og budskapet er at man overfører en god vane. Så ser vi at Tine, i tillegg til å kopiere vår idé om en yoghurt for matboksen, også rapper kommunikasjonsplattformen vår.

Les også

Flytter yoghurt-produksjonen ut av Norge

Må følge spillereglene

Myhrdal mener det er trist at en aktør på størrelse med Tine ikke følger spillereglene for å konkurrere på markedet.

– Vi ønsker å konkurrere, men skal vi få til mangfold i yoghurtmarkedet bør vi prøve å differensiere så mye som mulig. Vi føler at Tine kan valse over en liten aktør som oss med sine markedsmidler.

Les også

Gir konkurrentene innsyn i sin seneste oppfinnelse

– Som å sammenligne epler og pærer

Sigrun Farstad Gregori, kommunikasjonsrådgiver hos Tine, avviser kopieringen av produkter og kommunikasjonsstrategi.

AVVISER KOPI: Kommunikasjonsrådgiver hos Tine, Sigrun Farstad Gregori.

– Biola Mini er ikke et nytt produkt for Tine. I perioden 2008–2010 ble det solgt under navnet Biola Shots. Vi besluttet å relansere produktet for to år siden, da Tine investerte i nytt flaskelinjesystem på meieriet i Trondheim. Ved relanseringen var det naturlig å endre navn, da vi ikke syntes det klang godt for målgruppen med shots, sier Gregori.
Ifølge Tine er Skyr Mini og Biola Mini to helt forskjellige produkter.

– Skyr er en ferskost, ikke en yoghurt, mens Biola er en smakssatt syrnet melkedrikk som også er laktosefri. Det blir eventuelt som å sammenligne epler og pærer, med andre ord svært vanskelig å hevde at det er kopier, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Les også

Q-meieriene tapte dobbeltgjenger-strid: - Vi legger oss ikke så lett nedpå

Sunn konkurranse

Gregori forteller at Tine har et godt forhold til Q-meieriene, og at de opplever at det er økende konkurranse i markedet fra både Q-meieriene, og andre norske og utenlandske aktører. Hun forteller at konkurransen mellom Tine og Q-meieriene er både sunn og virksom.

– Vi tenker at Q-meieriene er et fremoverlent og nyskapende selskap som stadig kommer med nye produkter til glede for norske forbrukere. TINE har holdt på meierier siden oppstarten i Rausjødalen i 1856, så vi kan jo bitte litt om meieri selv, sier hun. Gregori legger også til at Tine er gode på forbrukerinnsikt, og at Q-meierienes mini-produkt innen ferskost, viser at de også er gode på å vite hva forbrukerne ønsker seg i meierihylla.

Les også

Hit går melkepengene dine

Har gått mot konkurrenter tidligere

Dette er ikke første gang Q-meieriene anklager en konkurrent for kopiering. I 2014 gikk de rettens vei for å få stanset salget av en annen «plagsom dobbeltgjenger».

Q-meieriene oppdaget i mai i fjor at Fjordland lanserte Double 0%-yoghurten med müsli i det de mente var Q-meierienes Skyr-drakt. Skyr-navnet og designen er beskyttet, men det hadde ikke falt inn Q-Meieriene å beskytte selve begeret.

Direktøren i Q-meieriene, Bent Myrdahl, engasjerte sine advokater og saken ble prosedert for Oslo byfogdembete. Der la de ned påstand om midlertidig stansing av all salg og markedsføring av konkurrentens produkt, men tapte saken mot Fjordland.

Etter nederlaget i retten uttalte Myrdahl til E24 at de har blitt vant til å fighte gjennom 16 år, og at de ikke vil legge seg lett nedpå.

Q-meieriene har hatt en stor salgssuksess med sine melke- og yoghurtprodukter.

De har også flere ganger gått hardt ut mot meierigiganten Tine. Blant annet har de kritisert Tine og Bondelagets innflytelse, og fryktet at Tines posisjon skaper ujevne konkurranseforhold.

Les også

Synnøve Finden saksøker Sylvi Listhaug

Les også

Norge selger mer sjømat

Les også

Q-meieriene tapte dobbeltgjenger-strid: 
- Vi legger oss ikke så lett nedpå

Les også

Nå kan alle skrive «potetgull»

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold