BUNNIVÅ FOR «GUTTEBÅTER»: Vårkollaps i båtsalget

Administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz, er overrasket over omfanget av bremsen i båtmarkedet.

Publisert: Publisert:

Ifølge administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz, er det norske nybåtmarkedet kraftig ned hittil i år.

Omfanget overrasker

- Retningen på utviklingen er som ventet. Det har vært mange år med sterk vekst i den norske bransjen for fritidsbåter, så vi så for oss en korreksjon, sier han til E24.

Prytz er mer overrasket over hvor stort fallet ser ut til å bli.

- Året startet ned som forventet og var OK frem til Sjøen for alle i midten av mars. Nærmere midtsommer har fallet forøvrig blitt betydelig i deler av markedet, sier han.

- Bråstopp for "guttebåter"

Ifølge Prytz rammer kollapsen du ulike båtsegmentene forskjellig.

- Små familiebåter med en prislapp på oppimot en halv million kroner klarer seg relativt bra. Store, raske "guttebåter" til mellom en halv og halvannen million, derimot, opplever en kraftig oppbremsing. Salget av disse båtene har falt til 2003-nivåer, sier han.

De aller største båtene fra halvannen million og oppover har i følge Prytz falt mer enn familiebåtene men klarer seg vesentlig bedre enn "guttebåtene".

- Kundene i dette segmentet er pengesterke og påvirkes ikke like mye av konjunkturer. I tillegg tar disse båtene tid å bygge, så det kan være mer forsinkelse i tallene, sier han.

Geir Moen i Hydrolift er enig med Prytz. Ifølge Moen føler den Fredrikstad-baserte båtprodusenten at båtkjøperne sitter mer på gjerdet nå enn før.

- Det virker som om "fot-syken" som har plaget mange Nordmenn i senere år er mer eller mindre kurert, sier han til E24.

Moen refererer til tendensen til at båteiere de siste årene hyppig har realisert drømmen om en to-tre fot større båt.

- I nedgangstider er ikke båtkjøp folks førsteprioritet. I tillegg selger vi et nisjeprodukt, og vil alltid merke nedgangstider, legger han til.

Moen presiserer at Hydrolift vokser internasjonalt og at merket dermed får stadig flere ben å stå på.

"Usual suspects"

Erlend Prytz legger skylden for årets båtbrems på to klassiske syndere.

- Skyhøy oljepris og renteoppgang er hovedgrunnen til bråstoppen. I tillegg er norsk valuta sterk, sier han.

Eksporten av norske fritidsbåter faller også for tiden, noe som igølge Prytz er unormalt.

- Vanligvis er utviklingen i hjemme- og eksportmarkedet negativt korrelert, men nå er alle tradisjonelle eksportmarkeder utenom Sveits ned, sier Prytz.

- Østblokklandene er forøvrig ikke så verst, så de som er etablert der kan nyte godt av det, avslutter han.

Tilbake til E24-forsiden

Publisert: