INVESTORFLUKT? Hvis ikke Twitter snur skuta, kan aksjekursen faller mer, skriver E24s spaltist.

Kommentar: Tiden renner ut for Twitter

Dersom selskapet ikke klarer å snu resultatet snart kan vi se en flukt av investorer og et enda mer dramatisk fall i aksjeprisen.

  • Salvador Baille
    Salvador Baille
    Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling.
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

I forrige uke presenterte Twitter kvartalsresultatet for de tre første månedene i 2015. Det er dyster lesning. Selv om omsetningen har økt kraftig det siste året, var resultatet nok én gang ufornektelig dårlig. Aksjonærene måtte tåle et nettotap på over 162 millioner dollar. Svaret fra markedet kom umiddelbart og robotene sendte aksjekursen ned 15 prosent på få minutter. I løpet av onsdag fortsatte aksjen å falle. Dette står i stor kontrast med forventningene som aksjemarkedet hadde da selskapet ble børsnotert i november 2013, da aksjeprisen økte kraftig i løpet av første handelsdag. Har markedet overreagert?

Det store problemet med Twitter er ikke bare at selskapet ikke klarte å levere som analytikerne forventet. Den store utfordringen som rasjonelle investorer nå innser er at selskapet har strukturelle utfordringer knyttet til tre essensielle områder: Svikende vekst, forretningsmodellen og en uklar strategi framover.

For det første fremmet ledelsen allerede ved børsnoteringen en usannsynlig veksthistorie . Veksten målt i antall brukere hadde allerede begynt å avta i 2013 og har siden moderert seg kraftig. Enda verre er at veksten i USA, Twitters mest profitable marked, har stagnert.

De grunnleggende nøkkeltallene som skal være vekstdriverne framover peker definitivt feil vei også. Brukernes engasjement for reklamen som blir vist, har falt som en stein de siste kvartalene .

Twitter har også vist at forretningsmodellen ikke klarer å skape en sunn finansiell fremgang. Stadig større kostnader knyttet til salg og markedsføring og kostbare kompensasjonspakker for ledelsen har gjort at jo mer selskapet omsetter for, desto mer penger taper det. Dette er ikke en akseptabel utvikling for et selskap som allerede er ni år gammelt.

Likevel er strategien framover elementet som investorer burde være mest urolige for. Lederen i selskapet, Dick Costello, er nå kjent for å lansere stadig nye initiativer og annonsere nye tjenester som skal bringe ny vekst og etter hvert et sunt finansielt resultat. Dette er ikke skjedd. Samtidig har selskapet gjennomført kostbare oppkjøp som ikke har gitt resultater ennå. Deres siste oppkjøp, Periscope, en startup som ikke hadde blitt lansert ennå, virker som en desperat reaksjon på suksessen av Meerkat, den nye sosiale videostrømming-tjenesten.

Misnøye med Dick Costolo, CEO i selskapet, har vært økende de siste kvartalene og det er mulig at han vil miste jobben snart, men det er usannsynlig at det vil endre noe fundamentalt i selskapets utvikling.

Internettøkonomien er nemlig nådeløs. Globale ledere i hvert segment kan være ekstremt profitable (som Facebook er i sosiale medier), men alle de andre pleier å slite med å innfri løftene om vekst og fortjeneste som investorene forventer. Spesielt i de tilfellene der forretningsmodellen er basert på reklame er dette et klart fenomen. Det er mulig at landskapet endrer seg etter hvert, men per i dags dato betyr skala nesten alt for annonsørene innen hvert enkelt segment.

Krigen er dog ikke tapt for Twitter, men det er høyst sannsynlig at både strategien og forretningsmodellen må endres. En ny strategi må fokusere enten på å skape en ny og signifikant bølge med vekst i antall brukere i de mest attraktive segmentene eller på å øke differensieringen fra andre sosiale medier som øker preferansen for tjenesten fra annonsørenes side.

Nye forretningsmodeller må kunne bremse kostnadene som per i dags dato virker ute av kontroll og samtidig øke omsetningen per bruker. Det er vel mulig at en forretningsmodell basert på bare reklame ikke er bærekraftig nok for Twitter og at det er på tide at brukerne begynner å betale for verdien de får fra tjenesten. I så fall blir Twitter ikke den første. Youtube annonserte 8. april at de vil gå bort fra en forretningsmodell basert på bare reklame og vil snart introdusere en betalt og annonsefri versjon. Til og med Google, som eier Youtube, har etter hvert blitt lei av å ha millioner av brukere og ikke klare å tjene penger på det.

Tiden renner ut for Twitter. Dersom selskapet ikke klarer å snu resultatet snart kan vi se en flukt av investorer og et enda mer dramatisk fall i aksjeprisen. Konsekvensen kan fort bli at selskapet kjøpes opp av en større aktør i den nådeløse internettøkonomien.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Hvem kan stoppe Facebook nå?

  2. … og bjellen ringte for Twitter

  3. Dette vil definere internettøkonomien i 2017

  4. Dette kan riste internettøkonomien i 2016

  5. Ha det bra, internett?