Taxiselskap med nytt våpen i kampen om kundene
Oslo Taxi lar kundene velge bort taksameteret til fordel for forhåndsbetaling.
– Dette skal forenkle taxihverdagen. Det er en del av en digitaliseringsprosess hos oss som er rettet å gjøre kundens hverdag enklere og mer smidig, sier Maja Høgstad, leder for salg, marked og kommunikasjon i Oslo Taxi.
For en uke siden kom drosjeselskapet med en oppdatering på betalingsapplikasjonen sin. Nå kan kundene velge bort taksameteret, og både få prisen og betale turen før de setter seg i taxien.
Løsningen er utviklet i samarbeid med Vipps.
– Vi var ute og så etter partnere som vi kunne få til en betalingsløsning med. Ganske tidlig kom vi i dialog med DNB, som den gang hadde Vipps på tegneblokken for det private markedet. Det så vi noen spennende muligheter i, sier hun.
– Kan bli billigere
Applikasjonen benytter seg av Google Maps, som viser raskeste vei basert på realtid og historisk tid. Det gjør at prisene kan være ulike til ulike tidspunkt i døgnet, avhengig av trafikkbildet.
I rushtiden for eksempel, når turen tar lengre tid, går prisen opp.
– Vi forsøker å få prisen så lik som taksameterprisen som mulig. Men ettersom det er forhåndsbetaling, og det hender at sjåfører må kjøre noen omveier, kan man faktisk slippe unna billigere, sier Høgstad.
Vipps-sjef Rune Garborg mener løsningen gir forutsigbarhet for kunden.
– Når vi kommer fram til destinasjon dit vi har kjørt taxi, så er betalingen allerede gjort. Du vet på forhånd hva det koster. Det er det mange som synes er bra, sier han.
– Og så får du forutsigbarhet i at sjåføren velger den korteste og beste veien, mener han.
Uber-påvirkning
Drosjeselskapene har de siste årene fått tøff konkurranse om kundene fra Uber. Enkelte har til og med spådd at den tradisjonelle taxinæringen som kjemper mot Uber, snart vil være en saga blott.
Teknologiutviklingen har vært blant Ubers store fordeler. Selskapet var blant annet tidlig ute med en applikasjon som estimerte prisen på forhånd.
Ifølge Høgstad ville denne utviklingen ha kommet også uten konkurranse fra Uber.
Verdens første selvkjørende drosje er på veien i dag
– Det er klart at å bli pushet i hastighet kan Uber ha vært med på å påvirke. Men dette er ikke en app for å møte konkurranse fra Uber, dette er en app for å bedre tilbudet til kundene våre, mener hun.
Regjeringen vurderer
Tidligere denne uken varslet regjeringen at de ville vurdere GPS-baserte mobilapplikasjoner, og ikke taksameter for å beregne priser i drosjene.
Statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i Samferdselsdepartementet uttalte at det er viktig for regjeringen å legge til rette for et effektiv og velfungerende drosjemarked.
– Vi ønsker å se på løsninger som fjerner taksameterkravet ved at pris skal kunne beregnes via GPS-baserte mobilapplikasjoner, sammen med nye krav om prisopplysninger som styrker passasjerenes interesser, sa Nilsen til NTB.
– Vi skal også vurdere om det kan foretas endringer i regelverket for drosjesentraler og organiseringen i næringen, samt muligheten for en oppheving av kravet om at drosje skal være hovederverv for løyvehaver, uttalte han.