Ny kjøper klar for Bergen Engines: – Begynnelsen på en ny æra

Rolls-Royce har valgt britiske Langley Holdings som kjøper av Bergen Engines, bekrefter flere kilder til BT/E24.

Bergen Engines’ fabrikk på Hordvikneset i Bergen.
Bergen Engines-dramaet
  • Bendik Støren (Bergens Tidende)
  • Arne Edvardsen (Bergens Tidende)
  • Gerhard Flaaten (Bergens Tidende)
  • Tron Strand (Bergens Tidende)
Publisert:

Sky News, Reuters og Bloomberg har tidligere tirsdag skrevet det samme.

I en pressemelding på deres egne nettsider tirsdag kveld, datert onsdag 4. august, skriver Langley Holdings at de har signert kjøpsavtalen. Pressemeldingen ble senere avpublisert.

Prisen for fabrikken er 63 millioner euro på gjelds- og kontantfri basis, eller 110 millioner euro i salgssum. Til sammenlikning var budet fra russisk-eide TMH på 150 millioner euro i salgssum, før det ble stanset av regjeringen.

– Ny æra

– Dette markerer begynnelsen på en ny æra for Bergen Engines, sier administrerende direktør Jon Erik Røv i Bergen Engines i meldingen fra Langley.

Jon Erik Røv er administrerende direktør i Bergen Engines.

– Gjennom investeringene Rolls-Royce har gjort i vår virksomhet, sammen med vår dedikerte og dyktige arbeidere og vårt verdenskjente renommé for kvalitet, er jeg sikker på at Bergen Engines vil blomstre med Langley Holdings som våre nye eiere, sier Røv i pressemeldingen.

Langley Holdings er et industrikonglomerat basert i Nottinghamshire i England, et stykke fra byen Nottingham omtrent midt i landet. Gruppen eier en rekke industriselskaper over hele verden, og har til sammen rundt 4.600 ansatte, ifølge selskapets nettside.

Blir del av tysk og italiensk avdeling

Selskapet ble startet i 1975 av Anthony Langley, som i dag er daglig leder og styreleder i selskapet. Langley-familien eier fortsatt selskapet.

– Vi er veldig glad for denne avtalen med Rolls-Royce. Kjøpet av Bergen Engines er et strategisk steg i utviklingen av vår Power Solutions-avdeling, og vi ser frem til å ønske velkommen de over 900 ansatte i Bergen Engines til vår familie av selskaper, sier Anthony Langley i pressemeldingen.

  • Statsministeren glad for trygging av arbeidsplasser ved Bergen Engines
Bergen Engines lager store motorer som går på diesel og gass, og etter hvert også ammoniakk og hydrogen. Her med administrerende direktør Jon Røv i forkant.

Power Solutions-avdeling skal, i tillegg til Bergen Engines, bestå av den italienske motor og generatorprodusenten Marelli Motori, og den tyske kraftenhets-spesialisten Piller Power Systems.

Leverer til Nato

Nyheten om den nye britiske eieren kommer etter at Rolls-Royce prøvde å selge bergensfabrikken til russisk-eide TMH tidligere i år.

Salget fikk stor oppmerksomhet, og både Forsvaret og opposisjonen reagerte etter avsløringer fra BT/E24 om at TMHs eiere er russiske oligarker, og at Russlands største produsent av marineskip ville inngå et samarbeid med selskapet. Bergen Engines har levert motorer til det norske spionskipet «Marjata», til Kystvakten og til flere Nato-lands mariner.

Bildet er hentet fra Langleys hjemmeside tirsdag kveld. Siden ble senere avpublisert.

Salget ble til slutt stanset av regjeringen av hensyn til rikets sikkerhet.

Ifølge pressemeldingen Langley har Rolls-Royce orientert norske myndigheter om hvem den nye kjøperen er.

Sikkerhetsklareringen av den nye kjøperen blir neppe et problem, mener BT/E24s kilde med kjennskap til saken, ettersom flere av gruppens selskaper leverer til forsvaret i flere Nato-land, blant annet til Storbritannias atomubåter.

Bergen Engines og Langley Holdings har så langt ikke svart på BT/E24s henvendelser om en kommentar.

Rolls-Royce bekrefter

Sent tirsdag kveld bekreftet Rolls-Royce oppkjøpet i en pressemelding.

– Vi tror denne avtalen vil gi Bergen Engines og deres dyktige arbeidsstyrke en ny eier som kan ta forretningen videre til det neste steget, sier Warren East, konsernsjef i Rolls-Royce i meldingen.

Rolls-Royce ble rammet hardt av pandemien, og salget er del av selskapets plan om å tjene inn til sammen 2 milliarder pund fra salg av eiendeler.

BT RETTER: I en tidligere versjon av denne saken sto det at «Prisen for fabrikken er 63 millioner pund på gjelds- og kontantfri basis. Til sammenlikning var budet fra russisk-eide TMH på 150 millioner euro, tilsvarende rundt 128 millioner pund». Det korrekte er at prisen er 63 millioner euro på gjelds- og kontantfri basis. Den mest korrekte sammenligningen av budene er ifølge Rolls-Royce at TMH bød 150 millioner euro i salgssum, mens Langley bød 110 millioner euro i salgssum.
Denne rettelsen ble gjort 09.08.2021, kl 14.30

Les på E24+

Hemmelig notat ble holdt unna Stortinget i Bergen Engines-saken

Les på E24+

Bergen Engines setter russisk kjempeordre på vent

Les også

Debatten om Bergen Engines i Stortinget: – På grensen til hva en statsråd kan tillate seg

Les på E24+

Stortinget vil gi Erna Solberg sterk kritikk, men det er fortsatt ubesvarte spørsmål om Bergen Engines

Les på E24+

Bergen Engines-saken: – Dette er en hard dom over Erna Solberg

Les på E24+

Hemmelig tipser sentral da regjeringen skjønte alvoret i Bergen Engines-saken

Les på E24+

UD-direktør hadde hemmelig Facebook-dialog med Rolls-Royce

Les på E24+

Hemmeligholdt melding fra UD til Rolls-Royce: «Norge vil ikke stoppe salget. Ha en strålende helg.»

Les også

Historisk vedtak: Nå er Bergen Engines-salget offisielt stanset

Les også

Nå prøver Rolls-Royce å selge Bergen Engines på nytt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bergen Engines-dramaet
  2. Bergen Engines

Flere artikler

  1. Her holder milliardæren som kjøper Bergen Engines sin første pressekonferanse

  2. Betalt innhold

    Både han og faren har jobbet på Bergen Engines hele livet: – Glad det ikke ble russiske eiere

  3. Betalt innhold

    Selfmade milliardær om Bergen Engines: – Vi er en langsiktig eier som vil satse grønt

  4. Betalt innhold

    Ny kjøper sjekkes av de hemmelige tjenestene: – Allierte kan oppfatte det som mistillit

  5. Betalt innhold

    Det omstridte salget ga mindre arbeid for Bergen Engines. Nå må de permittere.