Ekspert om Kolonial: – Lykkes de ikke nå, lykkes de aldri
Godt hjulpet av pandemien omsatte Kolonial.no for nesten to milliarder kroner i fjor. Dagligvareekspert Erik Fagerlid mener det bare skulle mangle at de fikk kraftig vekst. Spørsmålet er hvor mange kunder de klarer å beholde utover i 2021.
Ikke-tradisjonelle mat- og dagligvareaktører fikk et oppsving takket være coronapandemien.
Kolonial.no solgte i fjor dagligvarer på nett for i underkant av to milliarder kroner, nesten det dobbelte av salget i 2019.
Bedre forutsetninger for suksess enn det fjoråret bydde på, kunne ikke nettmat-aktørene hatt, mener dagligvareekspert Erik Fagerlid.
– En sånn mulighet får de ikke igjen. Lykkes de ikke nå, lykkes de aldri. Men de må ha brukt tiden godt for å forhindre at nye kunder går tilbake til gammelt handlemønster, sier han.
For nordmenn liker tradisjonelt ikke å planlegge så mye i matveien, men handler i stedet tre til fire ganger i uken. Å endre dette er Kolonials største utfordring, mener Fagerlid.
– Nå som de har fått mange nye forbrukere på kroken, må de sørge for at de blir. Spørsmålet er derfor hvor mange av de nye kundene Kolonial klarer å beholde utover året.
Bedriftene trenger en «fighting chance» for å unngå konkurs
Kolonial-Karl med klokkertro
Kolonial.no-sjef Karl Munthe-Kaas har klokkertro på at selskapet vil klare å bygge videre på fjoråret.
– Vi hadde like sterk vekst i periodene hvor coronarestriksjonene falt bort. Og kundene som kom inn i disse periodene har oppført seg helt likt som andre kunder, sier han.
Munthe-Kaas er mer opptatt av den underliggende trenden, der dagligvarehandel på nett tar litt og litt større markedsandeler. Nå utgjør nettmat omtrent 2 prosent av markedet. Rundt 2030 er vi på 10 prosent, tror Kolonial.no-sjefen.
– I det lange løp tror jeg ikke covid-19 kommer til å spille noen større rolle enn at det ga oss en dult som gjorde at det gikk raskere i en liten periode.
– Nærmer oss lønnsomhet med stormskritt
Erik Fagerlid, som har fult dagligvarebransjen tett i en årrekke, blant annet gjennom 18 år i PA Consulting Group, er fundamentalt positiv til mat og dagligvare på nett. Odd Gisholt, tidligere lektor ved BI, er på sin side mer skeptisk.
– Nettmat kan kanskje gå i store utenlandske byer, der markedet er enormt og matbutikkene er lenger unna der folk bor, men ikke i Norge. Det er et evig tapssluk.
Denne investeringsstrategien har knust Warren Buffets metode de siste tiårene
Han påpeker at Kolonial har gått nesten 600 millioner kroner i minus de siste fem årene.
– Mens tapene fra Menys netthandel kan dekkes inn av Norgesgruppen, er Kolonial avhengig av kapital fra eierne, som Rasmussengruppen og svenske Kinnevik. På et tidspunkt vil nok de forlange å få noe penger tilbake, sier Gisholt.
Spørsmålet om lønnsomhet er bare et spørsmål om tid, fremholder Karl Munthe-Kaas. De konkrete bunnlinjetallene må man vente på årsrapporten for å se, men 2020 ble en vesentlig forbedring fra 2019, sier han.
Da tapte Kolonial 138 millioner kroner, også det en forbedring fra året før.
– Vi nærmer oss lønnsomhet med stormskritt, sier Munthe-Kaas.
Bitcoin-optimistene bør bekymre seg for dette problemet
– Folk blir lei
Også såkalte matkasse-tjenester fikk et oppsving med coronapandemien.
Linas Matkasse Group, med Godtlevert og Adams Matkasse, fikk en vekst på 10 prosent i de første ni månedene av 2020 og ifølge markedssjef Ulrika Wallin har fjerde kvartal vært bra.
Odd Gisholt tror 2021 blir tyngre.
– Rett og slett fordi folk lærer seg innholdet i kassene, går lei og sier opp abonnementet. Matkassenes problem er at de hele tiden må skaffe seg nye kunder. Min grunnholdning er derfor at jeg er skeptisk, sier han.
– I tillegg ble det hverken påske- eller sommerferie som normalt i fjor, noe som sørget for en boost for matkassene. Men etter hvert skal vi reise igjen og vi skal på restaurant. Da blir det mer uregelmessigheter og flere grunner til å si opp tjenesten.
Ulrika Wallin sier at det er vanskelig å forutsi nøyaktig hva som skjer med de nye kundene når pandemien er over, men sier at veksten i 2020 handlet like mye om at deres faste kunder bestilte matkasse oftere.
– Vi tror derfor ikke at dette bare er en tilfeldig tilvekst som kommer til å forsvinne etter pandemien. Behovet for å spise middag blir jo ikke borte.