Dagligvarekrigen

Prisjegeravtalen legges død – Rema og Coop avslutter også samarbeidet

En uke etter at Norgesgruppen bestemte seg for å tre ut av prisjegeravtalen, velger også Coop og Rema og avslutte avtalen.

De tre store kjedene har hatt en håndfull prisjegere i hverandres butikker i en årrekke. Her er prisjeger i Coop, Trond Syversen, fotografert på Rema 1000 på Grorud for et par år siden.

Adrian Nielsen
  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

– Vi mener at bransjenormen har bidratt til en sunn og sterk priskonkurranse, men i den nåværende situasjonen har vi likevel valgt å si opp punkt fem i bransjenormen for sammenlignende reklame, sier Rema-sjef Trond Bentestuen om punktet som omhandler prisjegerne.

Både Rema og Coop ble overrasket over at Norgesgruppen valgte å trekke seg fra avtalen, og dermed utestenge konkurrentenes prisjegere fra butikkene.

Konkurransetilsynet har ifølge kjedene ment at samarbeidet hvor prisjegere fra de tre største dagligvarekjedene kan sjekke hverandres priser ute i butikkene 20 timer i uken, kan ha vært lovstridig, og dermed ikke til det beste for forbrukeren. Dette er Norgesgruppen, Rema og Coop uenige i.

Også Coop bekrefter til E24 at deres prisjegere ikke er ute og sjekker priser som den normalt gjør på en hverdag i november.

– Så dere er også ute av avtalen?

– Ja, sier Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop og fortsetter:

– Når en av aktørene går ut av avtalen, så er normen borte, sier han.

Les også

Kjedenes avtale mot full kollaps – alle kan utestenge hverandres prisjegere

Les også

Reitan-familien vurderer børsnotering av livsverket

Rema-sjef, Trond Bentestuen, mener prisjegeravtalen har vært til beste for forbrukeren og prisbildet i dagligvarebransjen. Nå har han bedt om et nytt møte med Konkurransetilsynet for å fortelle hvordan de skal sammenligne priser fremover.

Krister Sørbø

Har bedt om møte med Konkurransetilsynet

Rema har formidlet oppsigelsen av avtalen til Konkurransetilsynet, og har bedt om et møte med tilsynet i etterkant av oppsigelsen av avtalen for å gi innsikt i hvordan Rema 1000 i fremtiden vil observere priser.

– I tillegg ønsker vi å drøfte med Konkurransetilsynet hvilke tiltak, utover oppsigelsen av bransjeavtalens punkt fem, som kan bidra til at saken avsluttes, sier Bentestuen.

Det var våren 2018 Konkurransetilsynet gikk til razzia mot dagligvarekjedene Norgesgruppen, Rema og Coop med bakgrunn i det kjedene selv mener dreide seg om prisjegersamarbeidet – som nå har blitt avsluttet uten noe vedtak fra tilsynet selv.

Konkurransetilsynet etterforsker fremdeles saken hvor man vil bekrefte eller avkrefte mistanker om ulovlig samarbeid mellom kjedene i dagligvaremarkedet.

Les også

Matgigant strammer grepet om frukt og grønt: – En veldig dårlig idé

Usikkert hvordan prisene skal sammenlignes

For å være billigst på dagligvarer, må de ulike kjedene fremdeles vite hvor mye konkurrentenes varer koster, men hvordan dette nå skal gjøres er foreløpig ukjent.

Friis i Coop sier at alle fortsatt har tilgang til hverandres butikker.

– Vi har ikke noen hjemmel for å hindre konkurrenter fra å se på prisene i butikkene våre.

På spørsmål om hva Rema nå skal gjøre for å sørge for at man har de laveste prisene, sier Bentestuen følgende:

– Det beste vil være å få veiledning fra Konkurransetilsynet på hva de mener er en akseptabel praksis for prisobservasjon. Inntil vi får veiledning må vi observere prisene etter beste skjønn, og hvordan vi løser det på en hensiktsmessig måte må vi finne ut av underveis.

Samtidig sier kjedene at de tradisjonelle prisjegerne ikke lenger er i arbeid. Norgesgruppen sier de vil finne «nye metoder», men vil ikke utdype hva som ligger i dette.

– Er dere overbevist om at en ny metode vil være bedre enn dagens prisjegere?

– Konkurransen vil fortsatt være like hard, og vi vil fortsatt presse på pris, så blir det spennende å se hvordan konkurrentene forholder seg til det, sa Norgesgruppens kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i forrige uke.

Les også

Kolonial.no dobler kapasiteten med nytt lager – tror de kan nå Kristiansand innen 2022

Matprisene øker

Dagligvareaktørene har opplevd stor salgsøkning under coronakrisen. Både stengte grenser, stenge tappekraner og smittevernrestriksjoner gjør at folk spiser mer mat hjemme og handler mer på nærbutikken.

I tillegg har dagligvareprisene økt fra samme periode i 2019. Den månedlige inflasjonsrapporten fra SSB denne uken viser at prisveksten i Norge økte med 1,7 prosent i oktober sammenlignet med i fjor – hvor dyrere mat er den viktigste årsaken til prisveksten.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Dagligvarebransjen
  3. Konkurransetilsynet
  4. Norgesgruppen
  5. Coop
  6. Trond Bentestuen
  7. Matpriser

Flere artikler

  1. Droppet avtale – men Norgesgruppens prisjegere er tilbake

  2. Kjedenes avtale mot full kollaps – alle kan utestenge hverandres prisjegere

  3. Norgesgruppen sier opp avtale – utestenger Coop og Remas prisjegere

  4. Annonsørinnhold

  5. Norgesgruppen forbereder partnere på «bot» fra Konkurransetilsynet

  6. Dagligvarekjemper klare for å ta prisjegersaken til Høyesterett om nødvendig