Flere nye forbund har signert SAS-avtalen

KASTRUP (E24) Forhandlingene i SAS pågår fortsatt for fullt i SAS-huset på Københavns flyplass.

IKKE I MÅL: Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS trenger fortsatt å bli enig med den danske kabinforeningen før SAS er reddet. Her er Gustafson avbildet i SAS-huset på Kastrup natt til mandag.
Publisert:

Over 12 timer på overtid er det nå kun én fagforening som ikke har klart å komme til enighet med SAS-ledelsen.

Det er den største kabinforeningen i Danmark, Cabin Attendants Union (CAU), med Helge Thuesen i spissen som ennå ikke har landet noen avtale.

Klokken 10.15 bekrefter Trine Kromann-Mikkelsen, pressesjef i SAS Danmark, at forhandlingene fortsatt pågår. Hun ville ikke gi noen ytterligere detaljer.

Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS, kom klokken ni ut i døråpningen til SAS-huset ved Kastrup og leverte følgende uttalelse til pressekorpset som ventet utenfor:

- 7 av 8 avtaler er i mål, og det er veldig gledelig. Jeg vil berømme de ansatte, ikke minst fagforeningene, for hardt arbeid. Det gjenstår nå en forening som vi må ha på plass. Vi jobber videre, og forsøker å få i stand en avtale der.

SAS-sjefen ville ikke svare på spørsmål om det er satt noen tidsfrist for når den siste avtalen må være på plass.

DIREKTE: Følg forhandlingsdramaet minutt for minutt

Mandag morgen skal danske CAU ha sendt nye krav til SAS-ledelsen. Striden skal nå stå over arbeidstid, ifølge DR.

Det har vært aktivitet i SAS-huset på Kastrup flyplass i hele natt.

Tidlig mandag morgen observerte E24s reporter konsernsjefen i SAS i dialog med kollegaer inne i lokalet. Lyset på halvparten av kontorene var da på.

- Kom bedre ut

Lederen i Norsk Kabinforening, Elisabeth Goffeng, forteller til E24 at hun forlot forhandlingsrommet med blandede følelser like etter klokken åtte mandag morgen.

- På den ene siden er jeg lettet fordi dokumentet vi nå har undertegnet ikke gir oss så tøffe kutt som de opprinnelige kravene. Men på den andre siden er fortsatt svært tøffe kutt i lønn og pensjon og økt arbeidstid som våre medlemmer nå godtar, sier Goffeng.

Ifølge Goffeng var det viktigste målet for hennes medlemmer å sikre arbeidsplassene. Hun ønsker ikke å spesifisere på hvilken måte hennes forening kom bedre ut enn det opprinnelige tilbudet, annet enn å si at lønnskuttene ble lavere.

Goffeng har sammen med danske CAU sittet helt ut i morgentimene i forhandlinger med SAS.

- Når ledelsen forelegger så sterke kuttforslag så er det klart at forhandlingene blir svært vanskelige og tidkrevende, sier Goffeng.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

- BLANDEDE FØLELSER: Elisabeth Goffeng leder Norsk Kabinforening ble like etter klokken åtte enige med SAS-ledelsen. Til E24 sier hun at det er med blandede følelser hun nå har undertegnet avtalen.

- Like konkurransedyktige som Norwegian

Pilotene har nå offisielt undertegnet sin nye avtale med SAS-ledelsen.

Det bekrefter forhandlingsleder og leder i Norske SAS flygeres forening, Jens Lippestad overfor E24.

Det var en tydelig sliten Lippestad som kom ut for å orientere E24 ved 05.30-tiden om enigheten. Han ble straks omringet av et stort pressekorps.

- Nå er pilotene helt konkurransedyktige med Norwegians piloter, sier Lippestad til E24.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

BLE ENIG: Forhandlingsleder for de tre største piloteforeningene, Jens Lippestad, kom sliten ut til pressen for å fortelle at han er blitt enig med ledelsen i SAS. Han er kritisk til ledelsens fremgangsmåte.

Les også: Her klemmer de i ren lettelse

Etter det E24 får opplyst har pilotene godtatt et lønnskutt på én månedslønn, noe som tilsvarer et lønnskutt på åtte prosent. I tillegg kuttes de fem øverste lønnstrinnene for pilotene.

Tilsammen utgjør dette kutt i lønnsutgifter for SAS på i overkant av ti prosent.

Pilotene har også godtatt å jobbe åtte prosent flere timer og å ta et kutt i diettgodtgjørelsen på én tredjedel og andre sosiale kostnader.

Dermed blir SAS-pilotene 30 prosent billigere for SAS, ifølge Lippestad.

Avtalen med pilotene innebærer også at SAS blir kvitt deler av den enorme pensjonsforpliktelsen på over 12 milliarder kroner.

- Vi har bidratt med å kutte pensjonsbomben med et milliardbeløp, sier Lippestad.

Lippestad beskriver forhandlingene som en tung prosess.

- Jeg er selvsagt ikke fornøyd det vi måtte gjøre, men jeg er fornøyd med at vi har fått en avtale. Det har vært en uvanlig prosess med grep som ikke er vanlige innen denne typen forhandlinger i Norden, sier han.

En SAS-pilot på vei hjem fra jobb mandag morgen fortalte til E24s reporter at

- Vi er svært misfornøyde med måten SAS har drevet frem prosessen på. Men alle skjønner at det må kraftig lut til for å redde selskapet, sier piloten som ønsker å være anonym.

Reagerer på fremgangsmåten

Selv om flere av fagforeningslederne nå har takket ja til avtalen skal forholdet med ledelsen være spent.

E24 vet at mange av foreningslederne har reagert kraftig på SAS-ledelsens fremgangsmåte i prosessen.

- Ledelsen har brukt intense metoder, for eksempel med ultimatum, som jeg ikke trodde var en del av vårt arbeidsliv. Forhandlingene har vært en ubehagelig opplevelse, sier Jens Lippestad til TV 2 Nyhetskanalen.

Lippestad mener ledelsen ikke har fulgt spillereglene i arbeidslivet.

Les også: Luftfartstilsynet varsler oppvask

Fagforeningslederne mener at SAS-ledelsen bevisst har styrt mot et scenario hvor det ble et ultimatum mellom konkurs eller å godta ledelsens tilbud.

Lippestad tror at den siste kabinforeningen vil si ja til avtalen.

- Ja, det tror jeg de vil. Dette er dessverre ultimatum for oss flygende, sier han.

Flere avtaler i havn

Totalt har ledelsen i SAS blitt enige med syv av de åtte fagforeningene som må samtykke til den omfattende sparepakken.

- Vi har signert nå, skriver leder Jan Levi Skogvang i ScanNor pilotforening i en SMS til E24.

Han bekrefter at ScanNor har fått de samme vilkårene som Jens Lippestad forhandlet frem for de andre pilotforeningene i Skandinavia.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

UNDERTEGNET: Lederen i ScanNor pilotforening, Jan Levi Skogvang og lederen i SAS Norge Kabinforening, Anneli Nyberg, har begge blitt enige med SAS-ledelsen om store kutt i lønn og pensjon.

Skogvang representerer pilotene som opprinnelig kom fra Braathens. Foreningen har vanligvis pleid å få de samme vilkårene som de største pilotforeningene.

Avtalen med ScanNor ble undertegnet klokken 5.30 mandag morgen.

– Avtalen inneholder innsparinger på både lønn og pensjon. Vi må bare tro på ledelsen når de sier dette kan redde selskapet, sier Skogvang til NTB.

Samtidig melder nyhetsbyrået TT at de svenske kabinansatte i fagforeningen Unionen har sagt ja til en ny avtale med SAS. Unionen representerer rundt 600 kabinansatte.

– En svært vanskelig beslutning, skriver leder Cecilia Fahlberg i Unionen i en pressemelding.

Les også: Her klemmer de i ren lettelse

- Ville ta ansvar

SAS Norge kabinforening (SNK) var den første fagforeningen som valgte å akseptere den nye avtalen. Dette skjedde en drøy time etter midnatt, og ble gjort med tungt hjerte.

- Vi har som første fagforening signert en ny avtale. Dette har vi gjort fordi vi ønsker å ta ansvar, sa leder Anneli Nyberg i SAS Norge kabinforening (SNK) til E24.

Den opprinnelige tidsfristen for forhandlingene gikk ut ved midnatt, men selskapet bekreftet noen minutter før deadline at samtalene skulle fortsette gjennom natten.

Les også

– Nå må du støtte SAS!Fyller opp tanken i tilfelle konkursFrp: - Avinor-sjef må si fra seg pensjonen eller gåBraathen vil kjøpe Widerøe

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om