Her er det nye skipet til Hurtigruten

Hurtigruten gjør selskapets største investering. Bestiller fire nye skip og gir det norske verftet Kleven en milliardkontrakt.

TØFF I TRYNET: De nye Hurtigrute-skipene ser langt morskere ut enn sine forferdre og er designet av den kjente norske designeren Espen Øino. Hvert av de fire skipene har en kapasitet på 600 passasjerer.

TØFF I TRYNET: De nye Hurtigrute-skipene ser langt morskere ut enn sine forferdre og er designet av den kjente norske designeren Espen Øino. Hvert av de fire skipene har en kapasitet på 600 passasjerer.

Foto: Hurtigruten
Publisert:,

Torsdag presenterte Hurtigruten og Kleven en intensjonsavtale om å bygge to nye hurtigruter som skal leveres i 2018 og 2019. Avtalen inkluderer også opsjon på bygging av ytterligere to nye skip. Etter det NTB forstår vil hvert enkelt av skipene koste over 1 milliard kroner.

– Selv om det ikke skulle bli fire skip til slutt, vil dette være den største kontrakten vi noen gang har inngått. Vi har ikke lyst å gå inn på summene, men dette dreier seg om en kontrakt på flere milliarder kroner, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam til NTB.

Miljøteknologi

Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen Øino. Øino står bak noen av de villeste superyachtene som er bygget, og holder til i Monaco.

– Dette er en intensjonsavtale. I det ligger det at vi går inn i sluttforhandlinger med Kleven nå. Skipenes design er ikke 100 prosent ferdigstilt. Sammen med Kleven, Bellona og Rolls-Royce skal vi nå se på hvilken type miljøteknologi skipene skal få, sier Skjeldam.

KAN BLI FIRE: Illustrasjonsbilde av de nye Hurtigrute skipene. Torsdag offentliggjorde Hurtigruten og Kleven en intensjonsavtale om å bygge to nye hurtigruter som skal leveres i 2018 og 2019.

Foto: Rols Royce NTB scanpix

Ikke ny strategi

De nye skipene skal ha om lag 300 lugarer og plass til 600 passasjerer. De skal både kunne gå som ekspedisjonsskip i polare farvann og kunne inngå i flåten som går langs norskekysten.

Annonsørinnhold

– Dette innebærer ikke et skifte i strategi fra vår side. Vi har sagt at vi satser sterkt på norskekysten, og at vi også satser sterkt på eksplorercruise. Norskekysten og vårt posisjon som riksvei nummer 1 blir selvfølgelig like viktig som den har vært, sier konsernsjefen.

Les også

Tidenes beste år for Hurtigruten

Omstilling

Hurtigruten har de siste tre årene vært gjennom en kraftig omstillingsprosess og er ikke lengre på norske hender etter at det britiske investeringsfondet TDR Capital i 2014 overtok aksjemajoriteten i selskapet.

Hurtigruten var børsnotert frem til februar 2015, men ble tatt av børsen da de nye

eierne kjøpte selskapet. Frem

til salget var det Finansavisens redaktør Trygve Hegnar som var majoritetseier i Hurtigruten. Han tjente 800 millioner kroner på salget i 2014.

– Vi har vært gjennom en tøff og lang omstilling, og har ikke tjent penger på hurtigrutedriften siden 90-tallet. Nå har vi vært gjennom tre år med omstilling, og snudd store røde tall til positive tall for selskapet. Nå ser vi store muligheter i norsk reiselivsnæring og i internasjonalt reiseliv. Denne satsingen er en naturlig fortsettelse av omstillingen vi har vært gjennom, sier Skjeldam til NTB.

I ARKTIS: Hurtigruten har planer om å sende de nye skipene på cruise i Arktis.

Foto: Hurtigruten

Tillitsvotum

Kleven vant fram i konkurranse med 11 andre verft over hele verden.

– Det er ikke gitt at vi skulle velge et norsk verft. Dette er et tillitsvotum til norsk verftsindustri, sier Skjeldam.

Også for Kleven vil hurtigrutekontrakten være en av de største i selskapets historie. Ifølge administrerende direktør Ståle Rasmussen vil oppdraget bety økt aktivitet i Ulsteinvik i årene framover.

– Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden, sier Rasmussen.

Kleven verft ligger på Dimnøya i Ulsteinvik kommune og er en hjørnesteinsbedrift i bygda. Mellom 1990 og 2000 var selskapet Kleven Maritime eid av Kværner, men ble kjøpt ut igjen av fusjonen.

Tre av dagens hurtigruteskip er bygd ved Kleven. Det siste skipet som ble levert fra verftet var MS Finnmarken i april 2002.

Les også

Første fall i flytrafikken siden finanskrisen

Les også

Hurtigruten krever millionbeløp fra havner

Les også

Stad skipstunnel dyrere og dyrere

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold