Din Baker-sjef: – Virker som målet er å presse ut og få lagt ned lokale bakerier

Bakerier landet over har lenge kjent på «bestevenn»-lignende strategier fra dagligvarebransjen. Nå håper bakerbransjen at Rema 1000 nye grep med å ta inn varer fra lokale produsenter også vil omfatte bakerier.

BRØD-BESTEVENNER: De tre store kjedene har hver sine «bestevenner» innenfor bakervarer, og dette presser ut de lokale bakerne, mener bakerbransjen. Her fra brødhyllen til Rema 1000.

Foto: Nina Andersen VG
Publisert:

De siste dagene har det vært skrevet og sagt mye om «bestevenn»-strategien til Rema 1000, som går ut på å knytte noen leverandører enda sterkere til seg, mens de kvitter seg med konkurrentene til sine nye «bestevenner».

Gunnar Bakke, daglig leder i Baker- og Konditorbransjens Landsforening

Foto: BKLF

– Dette er noe bakerbransjen har kjent på lenge, forteller daglig leder Gunnar Bakke i Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF).

Bakke forteller at det allerede i dag i hovedsak er slik at Coop har Goman som samarbeidspartner, Norgesgruppen har Bakehuset og Rema 1000 har Mesterbakeren.

– De fleste andre bakeriene har virkelig fått kjenne på begrenset markedsadgang, reduserte volum, oppsigelser og begrenset utvalg til forbruker, forteller Bakke.

Han påpeker at selv om dagligvarekjedene har nummer to-leverandører, er det naturlig at de favoriserer sine egne.

Bakke og resten av bakerbransjen håper nå at Rema 1000 vil stå for sine ord om at de vil åpne opp for å ta inn flere lokale leverandører – og at dette også vil gjelde for bakervarer.

– Det er mange bakerier som synes dette er positivt, og de står klare til å levere. Det er en veldig desentralisert struktur, og lojaliteten til de lokale bakeriene er også stor hos forbrukerne, sier Bakke.

Les også

Mæland om Rema-saken: – Bytt butikk dersom du er misfornøyd

– Lokale bakere presset ut

Daglig leder Vidar Skoglund i Din Baker, som representerer rundt 70 produksjonsanlegg rundt i landet, forteller at lokale bakerier de siste årene har opplevd å bli kastet ut fra de store dagligvarekjedene.

– Kjedene har kjøpt seg opp i, og kontrollerer, nå egne bakerier. I stedet for at de lokale bakerne leverer kortreist og fersk mat til butikkene, så kjøres det nå brød over lange avstander, sier Skoglund.

Han forteller at den uheldige utviklingen for bakerne skjøt fart da Norgesgruppen, som den største dagligvareaktøren, tok kontroll over egne brødleveranser fra 2012.

– Fra 2012 har de presset ut mer eller mindre alt som er av norske, lokale bakere, sier Skoglund, og fortsetter:

– Vi synes det er urettferdig at Rema 1000 blir utpekt som den store synderen her, all den tid de faktisk sier at de ønsker å samarbeide med lokale produsenter. De som egentlig burde fått det negative søkelyset mot seg er Norgesgruppen og Coop som overhodet ikke er med på å øke mangfoldet.

– Går på bekostning av mangfold

Norgesgruppen har tidligere uttalt at de faktisk har avtaler med 50–60 bakerier, men Skoglund mener denne argumentasjonen ikke holder. Ifølge Skoglund tar kjeden inn så lite brød fra disse produsentene at det i praksis kan være tapsprosjekter for de lokale bakeriene.

– Og i enkelte områder i Nord-Norge og distriktene har de ikke egne anlegg, og må derfor ty de til de lokale. Det virker som om målet er å presse ut og få lagt ned de lokale bakeriene. Det er makten som rår, dessverre på bekostning av mangfoldet, slår Skoglund fast.

Mange av Din Bakers omkring 70 produksjonsanlegg er preget av at de har blitt stengt ute fra de viktigste kanalene, og håper nå at Rema 1000 gjør som de har sagt, og tar inn varer fra lokale produsenter i hyllene sine.

– Men det gjenstår å se om de kommer til å ta inn de lokale bakerne, og dermed åpner opp for større mangfold, samt ferskere og mer kortreist brød, avslutter Skoglund.

Les også

Konkurrentene gjør narr av Rema-stunt: – Desperat handling

– Fornøyd med balansen

Ifølge Norgesgruppen har Bakehuset har en andel på brød og bakervarer i deres butikker på ca. 50 prosent, mens det resterende er andre bakerier. Denne andelen har vært stabil de siste tre årene. Bakehuset har 11 lokale bakerier plassert i Sør-Norge.

– Vi er godt fornøyd med balansen vi har mellom Bakehuset og andre bakerier i våre butikker, og har ingen planer om noen endringer i dette balanseforholdet, sier kommunikasjonsrådgiver produkt og trender i Norgesgruppen, Nina Horn Hynne.

– Lokale bakerier viktige leverandører

Rema 1000 har Mesterbakeren som sin nasjonale leverandør på ferske brød og bakervarer, men har ingen eierinteresser i bakerkjeder. Videre har dagligvarekjeden samarbeid med rundt 45 lokale bakerier.

– Disse leverer kvalitetsvarer til sine lokalområder og vi ser ikke bort ifra at vi skal snakke med flere bakerier i tiden fremover, sier Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør for kategori og innkjøp i REMA 1000.

– Lokale bakerier er viktige leverandører for REMA 1000 da de kjenner sine lokalmarkeder best. Bakeriene betyr noe for lokalmiljøet, har kortest reisevei og dermed ferskest vare, legger Lindberg til.

– Coop har tradisjon for egen industri

Coop eier gjennom Goman totalt 10 bakerier, syv heleide og tre deleide bakerier, og har i tillegg ett leiebakeri.

– Våre bakerier ligger der hvor butikkene er lokalt, og vi har både store og små bakerier som er tilpasset markedet. Ved å eie bakeriene får vi ressurser til å utvikle nye produkter til våre kunder, som også er våre eiere, og våre produkter har vunnet flere tester for god kvalitet, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

Han sier at Coop har et nasjonalt sortiment, men også et lokalt sortiment som ivaretar deres kunders ønsker.

– For oss er ikke dette noen «bestevennstrategi». For Coop er det viktig å lytte til kundene og utvikle og gi dem de bakervarene de ønsker til en rimeligst mulig penge. Coop har lange tradisjoner for å ha egen industri, og Goman bakeriene er en del av denne historien, sier Kristiansen.

Les også

Slik bør du forholde deg til kjedenes fordelsprogrammer

Les også

Lerum-syltetøy på vei ut av Rema-butikkene

Les også

– Det er en dristig strategi