Ferske dagligvaretall: Rema fortsetter å falle – Extra øker mest

Lavpriskjedene Extra og Kiwi fortsetter å ta markedsandeler mens Rema 1000 taper terreng.

Hansen, Frode
Publisert:,

Fasiten på hvilke kjeder som er vinnere og tapere i norske dagligvare så langt i år er klar.

Den ferske rapporten fra analyseselskapet Nielsen viser at Coop Extra er kjeden som går frem mest så langt i år, og øker andelen sin med 1,4 prosentpoeng fra samme tid i fjor, mye takket være omprofilering av Prix-butikker.

Kjedene som faller mest er Rema 1000 som svekker seg 0,5 prosentpoeng, og Coop Prix som går tilbake 0,7 prosentpoeng.

– Dette er selvsagt ikke tall vi er fornøyd med, sier Rema-sjef Trond Bentestuen i en melding

– Min erfaring er at vi må være langsiktige i vårt arbeid og gjøre de nødvendige endringene som skal til for at vi skal løfte oss dit vi ønsker å være, sier han.

Kiwi fortsetter også å øke sin andel av markedet med 0,5 prosentpoeng, viser oversikten.

Hele dagligvarebransjen under ett vokser 1,6 prosent så langt i år – det tilsvarer en vekst på 2,1 milliarder kroner, ifølge Nielsen.

Les også

Circle K-sjef: Butikkene truer bensinstasjonenes eksistens

Lavprisbutikkene fosser frem

Til sammen står lavpriskjedene for 68,5 prosent av omsetningen i dagligvaremarkedet, noe som så langt i år utgjør 90,1 milliarder kroner.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop Norge er fornøyd.

– Extra fortsetter å ta mest markedsandel av samtlige dagligvarekjeder i Norge.

Det er fremdeles Norgesgruppen som er Norges største dagligvarekonsern, og kontrollerer nå 43,8 prosent av markedet, noe som er en økning på 0,5 prosentpoeng fra i fjor.

Kommunikasjonssjef Kristine Aaakvag Arvin i NorgesGruppens billigkjede, KIWI, liker tallene.

– Kiwi går så det suser, og vi fortsetter å ta andeler i et tøft lavprismarked. Målet vårt fremover er å ha Norges mest fornøyde medarbeidere og kunder. Da kommer veksten av seg selv.

Coop øker beskjedent 0,1 prosentpoeng til 29,1 prosent av markedet, og Rema går som sagt tilbake 0,5 prosentpoeng, og kontrollerer nå 23,4 prosent av norske dagligvarebransje.

Så langt i år har det blitt åpnet 42 nye lavprisbutikker. Flere av disse er Coop-Prix-butikker som gjøres som til Extra-konseptet. Samtidig har det forsvunnet 31 nærbutikker og syv supermarkeder, noe som gjør at det totalt har kommet til tre nye butikker så langt i år.

Les også

Lavpriskjedene spiser mer av dagligvaremarkedet - men Rema har lavere omsetning per butikk

Bredt vareutvalg stjeler markedsandeler

De siste årene har kategorien bredt vareutvalg, som inkluderer butikker som Europris, Normal og Nille, stjålet markedsandeler fra dagligvarekjedene.

Denne trenden fortsetter også i tredje kvartal, viser Nielsen-tallene.

Dagligvarekjedene taper markedsandeler innen helse- og skjønnhetsprodukter, vaske- og husholdningsprodukter, samt innen dyremat som det selges svært store volumer av innen bredt vareutvalg-kategorien.

En annen trend som fortsetter å gjøre seg tydelig er at butikkene selger stadig mer av egne produkter.

Butikkenes egne produkter står for solide 67 prosent av verdiveksten så langt i år, og 17,3 prosent av totalomsetningen. Det er dårlige nyheter for landets store matvareleverandører som Orkla og Mills.