Ikea med rekordomsetning i Norge – bruker 120 mill. på bonus til ansatte
Den svenske møbelgiganten har aldri solgt for mer enn de gjorde i fjor, og lover de norske ansatte en klekkelig bonus som takk for innsatsen.
Allerede tidligere i år hintet den globale Ikea-sjefen Jesper Brodin om at årets resultat for Ikea i Norge ville bli sterkt. I et intervju med E24 sa han at han var svært fornøyd med resultatene.
Nå viser tallene hvorfor Ikea-sjefen kunne smile av regnskapet.
Til sammen omsatte Ikea as for 8,31 milliarder kroner i Norge i fjor, noe som er opp fra 7,89 milliarder i fjor og den høyeste omsetningen noensinne.
Det betyr at konsernet økte omsetningen med over fem prosent, eller 420 millioner kroner, etter at man i fjor så omsetningen krympe fra året før, og det for første gang siden 1998.
Også bunnlinjen er sterk, og landet på 164,8 millioner kroner før skatt, en økning på 41,22 prosent fra i fjor. Ikea har omvendt regnskapsår som går fra september til august.
(Dine Penger) IKEA-sjef Clare Rodgers om snuoperasjonen: – Vi måtte forandre på altIkea prøver på nytt: Åpner butikk midt i Oslo
Bonus til de ansatte
Ikea har lenge vært kjent for å belønne de ansatte årene det går bra.
Selskapet bruker etter rekordåret 120,1 millioner kroner på bonus til ansatte (inkludert feriepenger og arbeidsgiveravgift) som har vært i selskapet i minst seks måneder.
Det utgjør i gjennomsnitt rundt 40.000 per ansatt, eller én månedslønn.
Ifølge Ikea tilsvarer bonusen 113 prosent av en månedslønn.
Bonus-summen økes solid fra året før, da den var på 7,9 millioner kroner.
– Bonusen reflekterer det gode året vi har hatt, og den har ikke vært så høy så lenge jeg har vært her. For mange av våre ansatte betyr denne summen mye, sier Ikea-sjef i Norge, Clare Rodgers.
Til tross for at Ikea gjorde et godt år i 2019, ga ikke det utslag på Ikea-sjef Clare Rodgers sin lønningsslipp. Topplederen i Norge tjente i 2018/2019 3,29 millioner kroner i årslønn, noe som er det samme som i året før, hvor hun tjente 3,30 millioner.
Ny lavpriskjede inntar Norge: Vil etablere 10–15 butikker
Kronen tynger – måtte øke prisene
– Det kommer til å være svært utfordrende fremover, til tross for at vi er veldig fornøyd med årets resultat, sier Rodgers.
Store deler av norsk handel begynner å merke den svake kronen på innkjøpene sine, som ofte gjøres i dollar og euro.
Det gjelder også Ikea, som sier at man i løpet av året har måtte øke prisene som følge av kronen og økte priser på råvarer.
Det bekreftet også Ikea-topp Brodin tidligere i år:
– Den største finansielle utfordringen i Norge har vært valutaen. Helt siden 2014 har kronen vært en utfordring, og har flere ganger har påvirket resultatet kraftig.
Bruttomarginen for siste regnskapsår endte på 37,85 prosent, noe som er en flat utvikling fra året før, da den endte på 37,43 prosent.