Alarm-utfordreren Homely mener «ukulturen» fortsetter i boligalarm-markedet

Homely kom inn i boligalarm-markedet i februar i år. Utfordreren har allerede sendt brev til Konkurransetilsynet om å innføre et forbud mot «konkurransehemmende praksis».

BOLIGALARM-MARKEDET: Nykommeren i markedet mener det er en utbredt ukultur.

Stella Bugge
Publisert:,

Alarm-utfordreren Homely sendte torsdag til Konkurransetilsynet med oppfordring om å behandle et forslag om å innføre forbud mot «winback-kampanjer» i alarmbransjen.

– Kunder som sier opp sine avtaler med Verisure og Sector for å bytte til Homely, opplever at de plutselig kan få halv pris hos sin tidligere leverandør, sier styreleder i Homely, Nadir Nalbant.

Les også

Amerikanske myndigheter åpner etterforskning av laksegiganter

– Oppskrift på å hindre sunn konkurranse

Onsdag kom nyheten om at Verisure ikke vil betale boten på 748 millioner kroner fra Konkurransetilsynet. Tilsynet varslet i juni om enorme gebyrer til Verisure og Sector Alarm for ulovlig samarbeid.

Presseansvarlig hos Verisure, Glenn Støldal mener de ikke driver med prissamarbeid.

Styreleder i Homely, Nadir Nalbant.

Homely

– Avhengig av årsak og kundens situasjon, har vi muligheten til å kunne tilpasse alarmsystemet og prisen til kunden i situasjoner der han eller hun ønsker å si opp. Vi opplever at det er tøff konkurranse i markedet for boligalarmer, og vi driver ikke med prissamarbeid med noen aktører, sier Støldal til E24.

Han legger til at de tilbyr skreddersydde alarmløsninger til kunder, som igjen fører til ulike priser. Det at alarmene installeres av en montør, etter at en sikkerhetsekspert har vært på befaring «skiller seg vesentlig fra hyllevare man kan få kjøpt hos elektronikkjedene».

Nalbant mener imidlertid at Verisures uttalelser ikke stemmer.

– Kombinasjonen av prissamarbeidet mellom de store aktørene, og aggressive winback-kampanjer rettet mot nykommere, er oppskriften på å hindre sunn konkurranse., sier han.

Les også

Konkurransetilsynet har utført razzia hos Norgesgruppen

«Vanskelig å sammenligne aktører»

– Vi ønsker ikke å kommentere løsrevne påstander som vi ikke kjenner bakgrunnen for, skriver kommunikasjonssjef Sissel Eckblad i Sector Alarm i en e-post til E24.

Eckblad sier i likhet med Verisure at prisene påvirkes av ulike faktorer. Her nevner de blant annet messepriser, kampanjepriser og samarbeidspartnere som kan gi gode tilbud til sine medlemmer, eller kunder.

– Det er ofte vanskelig å sammenligne ulike leverandører fordi både produkt og vektertjeneste ofte er svært forskjellig sammensatt.

– Slik vi kjenner markedet for boligalarm er dette et marked med mange aktører og knallhard konkurranse. Vi kjemper hver eneste dag for å beholde og vinne kunder.

Sector Alarm svarer ikke direkte på spørsmål om winback, men i en del av uttalelsen fremkommer følgende:

– Dersom en kunde sier opp avtalen med oss, tar vi kontakt med vedkommende for å høre om årsaken til at avtalen avsluttes. Det er nettopp gjennom konstruktive tilbakemeldinger fra kunder vi blir bedre.

– Boligalarm er skreddersøm og må tilpasses kundens ønsker og behov. Størrelsen og omfanget på en boligalarm vil variere. Vi gir derfor tilbud til kundene etter en samtale der vi har avklart dette, skriver de videre i uttalelsen.

Les også

Les også: Milliardærarving selger Norges dyreste bolig for 100 millioner

Tidligere brutt duopoler

Nalbant har bidratt til å innføre et forbud mot winback for mobiloperatørene.

Han utfordret mobiloperatørene Telenor og Telia Norge gjennom selskapet Sense, som senere ble en del av Chess, og selskapet Hello, som nå er en del av Ice.

Homely sendte torsdag en henvendelse til konkurransetilsynet med en ønske om at tilsynet innfører forbud mot winback også i boligalarm-markedet.

« ... Det vi har erfart så langt er at de dominerende aktørene, Verisure og Sector Alarm, benytter ufine «winback»-metoder for å få kundene til å ombestemme seg», heter det i brevet.

Nalbant opplyser også at de ber myndighetene om å hastebehandle henvendelsen.

– Hvor realistisk tror du det er at tilsynet innfører forbudet?

– Jeg tror og håper det er veldig realistisk. Jeg håper også at tilsynet ser at dette er veien å gå, slik som man har erfart fra mobilmarkedet. Her er et sterkt duopol som deler markeder seg imellom, og øker prisene til kundene hvert år. Da må myndighetene trå til for å stoppe at disse hindrer nye aktører fra å komme inn i markedet.