JOBBER HJEMMEFRA: Mange nordmenn jobber fra eget hjem i corona-tiden. Bildet er et illustrasjonsbilde

Thomas Brun

Kronikk: Hjemmekontorrevolusjonen truer arbeidsmiljøloven - eller omvendt?

Åtte av Norges største virksomheter snakker positivt om det nye arbeidslivet, hvor man i ulik grad viderefører fleksibiliteten mer permanent med digitale løsninger og hjemmekontor. Arbeidsmiljøloven er imidlertid ikke skapt for den type arbeidshverdag.

  • Kari Bergeius Andersen og Benedicte Hille
    Advokater hos Storeng, Beck og Due Lund
Publisert:

E24 skrev i forrige uke om den nye hjemmekontorrevolusjonen.

En ny trend i kjølvannet av koronakrisen er at arbeidsgivere vil videreføre en mer fleksibel og digital arbeidshverdag med hjemmekontor. Arbeidet skal kunne utføres hvor som helst og når som helst, men være basert på tillit og levering av resultater. Dette fremstår kostnadsbesparende for virksomhetene og mer fleksibelt for de ansatte. Samtidig er det mange ansatte som har savnet arbeidsplassen sin og det sosiale arbeidsmiljøet.

Arbeidsmiljølovens regler er ikke bygget for en slik hverdag.

Les også: Slik er toppsjefenes hjemmekontor-hverdag

Arbeidsgiver har ansvar for at alle ansatte skal ha et forsvarlig arbeidsmiljø, både fysisk og psykisk. I tillegg må vi være oppmerksomme på en egen forskrift fra 2002 om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem. Forskriften gjelder ikke i situasjoner hvor arbeidstaker jobber hjemme en sjelden gang, men faste ordninger vil raskt være omfattet av forskriften. 

En fast hjemmekontorordning, både helt og delvis, innebærer at arbeidsgivere får ansvar for sikkerhet, helse og velferd når arbeidstaker jobber hjemmefra. Det betyr ikke bare ansvar for riktig kontorstol og pult, men også for å forhindre uforsvarlig stress. Hovedreglene om 40 timers arbeidsuke og begrensninger av overtid skal også gjelde som ellers.

Les også: Urolig for hjemmekontor, regelverket er mangelfullt

Å ikke følge opp dette ansvaret er å invitere til konflikter.

Fleksible ordninger skaper også større utfordringer med oppfølging av medarbeidere som ikke presterer eller leverer tilfredsstillende.

Arbeidsmiljølovens regler for oppsigelse i og etter prøvetid vil kreve det samme av arbeidsgivere enten arbeidstaker jobber hjemme, på café eller på kontoret. God og hyppig dialog er alltid avgjørende. Vi må fortsette å snakke sammen. Særlig i situasjoner hvor krevende budskap skal formidles vil behovet for personkontakt være stort.

Dårligere oppfølging gir mindre muligheter for å lykkes og å finne gode løsninger.

Arbeidsgivere løper altså en stor risiko ved å formidle til de ansatte at de nå står fritt til å jobbe hvor som helst og når som helst så lenge de leverer det de skal.

Vi har tre klare råd:

  1. Vurder om deres ordning er innenfor eller utenfor forskriften om hjemmearbeid
  2. Sørg for nye gode avtaler som fastsetter rammene for arbeid utenfor kontoret.
  3. Sørg for nye gode rutiner for personaloppfølgningen.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Arbeidsmiljø
  3. Arbeidsliv
  4. Hjemmekontor
  5. Jobb
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Urolige for hjemmekontor: – Regelverket er mangelfullt

  2. Betalt innhold

    Tilbake på hjemmekontor? Dette har du krav på

  3. Advarer mot å la hjemmekontor bli permanent

  4. Annonsørinnhold

  5. Høyre ønsker faste hjemmekontor-dager i Oslo

  6. Betalt innhold

    Arbeidspsykolog om hjemmekontor: Dette må arbeidsgiver være bevist på