Sportsbusiness

Gjelsten om dramaet i sportsbransjen: – Mangel på disiplin og realisme

Bjørn Rune Gjelsten mener at det har vært «mangel på disiplin og realisme» i sportsbransjen. Han fastslår at det både er for mye varer og for mange butikker.

SPORTSLIG: Bjørn Rune Gjelsten sammen med Molde-spillere etter at gullet var sikret sist høst.

Svein Ove Ekornesvåg
  • Ole Kristian Strøm
Publisert:

Til tross for mildværet har det vært noen tøffe vinterdager for sportsbransjen. For en ukes tid siden slo sportskjeden Gresvig seg konkurs – eieren bak G-sport og Intersport.

Onsdag ble det kjent at tidligere Gresvig-eier O.N Sunde har lagt inn bud på «en betydelig del» av boet.

Samtidig sliter giganten XXL. De falt tungt på Børsen etter stygge røde tall for oktober, november og desember i fjor: Minus 460 millioner kroner.

Disse to har til sammen hatt en markedsandel på nesten 60 prosent av sportskjedene. Gjelsten forteller at hans Sport1 har vokst fra 16 til 22–23 prosent.

– Jeg vil generelt si at det er en trist utvikling i sportsbransjen, der vi har sett en mangel på disiplin og realisme, sier han til E24.

– Jeg er veldig stolt av at vi i Sport1 igjen hadde et solid år i 2019 og tjente både på kjedesentralen og ute i butikk. Vi har en sunn drift. Vi har bygd stein på stein og vokst.

Les på E24+

XXL forklarer hvorfor Gresvig gikk konkurs – og verre blir det

– For enkelt å skylde på dårlig vinter

Bjørn Rune Gjelsten kjøper ikke argumentet om at det bare har vært en dårlig vinter mange steder i landet.

– Det er trist og frustrerende å se at store aktører rundt oss har manglet fullstendig realisme i både varekjøp og drift. Du må ha en robust drift for å møte en dårlig vinter. Den dårlig vinteren kommer – helt sikkert. Du må ta høyde for den, sier Sport1s hovedeier.

– Det er et for stort utbud av varer. Det er en altfor enkel forklaring å skylde på dårlig vinter. For forbrukerne blir mye billige varer å kjøpe. Det blir også mye gamle varer, som blir liggende igjen. For sportsbransjen blir dette veldig krevende. Og derfor er jeg stolt av Sport1 og våre 220 butikker og forhandlere, som på en disiplinert måte har stått løpet.

Les på E24+

Disse kan ta over Gresvig

Fortsatt tro på bransjen

Gjelsten er godt kjent med sportsbransjen:

– Jeg har vært i sportsbransjen i over 30 år. Jeg har vært med på å eie varemerker som Helly-Hansen og amerikanske Brooks sammen med Kjell Inge Røkke. Og Frank Shorter var vårt første prosjekt. På 1990-tallet gikk vi inn i Gresvig da Intersport gikk konkurs, og Gresvig holdt på å gå konkurs. Vi reddet bedriften, utviklet den til å bli lønnsom og gikk på børsen, minnes Bjørn Rune Gjelsten.

– Er det mulig å tjene penger i sportsbransjen?

– Ja, det går an, men det trengs en helt annen disiplin og realisme enn det som er vist i bransjen så langt. Det er for mye varer og for mange butikker. Vi vil få en avskalling, det er det ingen tvil om.

Les på E24+

Derfor skjelver sportsbransjen

– Men du har fortsatt tro på sportsbransjen?

– Ja, jeg har vært der i 30 år og har alltid tjent penger – med unntak av gründerfasen med Frank Shorter på 1980-tallet. Vi har hatt en lav profil og jobbet hardt, enten det har vært med et varemerke eller en kjede.

Bostyrer Håvard Wiker i Gresvig-konkursen uttalte nylig til DN at konsernet etterlater seg butikkvarer med utsalgspris på to-tre milliarder kroner. Han jobber fortrinnsvis med andre løsninger enn at oppkjøpere skal pumpe varene ut i markedet.

– Dårlig vinter bare en tilleggsdimensjon

Varehandelsekspert Reidar G. Mueller, partner i konsulentselskapet Varde Hartmark, vurderer sportsbransjen slik:

– Utbudet av varer er for stort og er et resultat av at antall tilbydere er økt. Vareutbudet har spesielt økt i tradisjonelle sportsbutikker, men også veksten innenfor outlets, samt norske og utenlandske nettbutikker, har bidratt til å forsterke ubalansen som en nå opplever, sier Mueller til E24.

– Dårlig vinter er bare en tilleggsdimensjon etter flere år med manglende styring av varekjøp og andre driftskostnader.

– Mange har gjort sine vareinnkjøp i tråd med tidligere års trender ut fra at butikksportsmarkedet skulle fortsette å vokse, uten å ha innsikt og forståelse i forhold til den kraftige omsetningslekkasjen som en har sett til andre salgskanaler de siste årene.

Mueller er enig med Gjelsten:

– Butikkapasiteten bør ned mellom 20–30 prosent før den er tilpasset den nye marked og kanalsituasjonen, sier han.

Her kan du lese mer om

  1. Sportsbusiness
  2. Bjørn Rune Gjelsten
  3. Sportsbransjen
  4. Intersport
  5. G-sport
  6. XXL
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. XXL mener rivalenes sammenslåing vil svekke priskonkurransen

  2. – Den mest dramatiske dagen i norsk sportsbransje noensinne

  3. Konkurrent overrasket over godkjennelse av Gresvig og Sport 1-fusjon

  4. Annonsørinnhold

  5. Konkurransetilsynet om Gresvig og Sport1-fusjon: – Det ville uansett skjedd en endring

  6. Skaper sportsgigant med 5 mrd. i omsetning