Dyrt for Domino’s å droppe Dolly Dimple's

Pizzakjeden Domino's gikk på en kostnadssmell på grunn av konverteringen av Dolly Dimples-restauranter i Norge. Det ga aksjefall på London-børsen.

KOSTNADSSMELL: Domino's i Storbritannia leverte dårligere resultater i første halvår, blant annet på grunn av omgjøring av Dolly Dimples-butikker i Norge. Selskapet driver pizzarestauranter i en rekke europeiske land.

Foto: Scott Olson AFP
Publisert:

Domino’s Pizza Group Plc opplevde et aksjefall på 9,69 prosent i London tirsdag.

Det kom etter at selskapet la frem resultater for første halvår.

En kostnadssmell i Norge bidro til svakere resultater for selskapet, som driver pizzasjapper under merkevaren Domino's i blant annet Storbritannia, Irland, Luxembourg, Sverige og Norge.

Overskuddet endte på 41,7 millioner pund (443,10 millioner kroner) i årets seks første måneder, ned fra 46,2 millioner pund i samme periode i fjor.

Aksjen gjør et lite comeback onsdag, med en oppgang på nær tre prosent.

Dolly-omgjøringen kostet

Resultatfallet skyldtes blant annet kostnader knyttet til omgjøringen av Dolly Dimple's-restauranter i Norge, ifølge Marketwatch og selskapets halvårsrapport.

Domino’s kjøpte opp Dolly Dimple's i mars 2017.

Les også

Domino’s vil bli størst i Norge på fem år

Omgjøringen av Dolly Dimple's-butikker kostet Domino’s 2,1 millioner pund (22,30 millioner kroner), skriver selskapet.

Selv om salget steg med 181 prosent i Norge, tapte selskapet fordi lønnskostnadene økte, skriver Reuters. Selskapet skriver i årsregnskapet at de har satt igang en forbedringsplan, og allerede har begynt å kutte i kostnadene.

Før de ble kjøpt opp hadde Dolly Dimple's over 500 medarbeidere og 41 utsalg, mot Domino's tidligere 12 utsalg i Norge. Nå driver Domino's 34 utsalg under Domino's-navnet og 49 utsalg totalt i Norge, ifølge halvårsrapporten.

Selskapet har rettighetene til å drive Domino’s i en rekke europeiske land, inkludert Norge.

Tar tid

Les også

1.450 personer ville ha pizzajobb

– Mens vår internasjonale virksomhet er i god fremgang med kunder og salg, har det tatt noe tid å finjustere driftsmodellen og kostnadsbasen på butikknivå, spesielt i Norge, sier Domino’s-sjef David Wild ifølge rapporten.

Wild mener selskapet har gjort endringer som gjør at de presterer bedre i andre halvår. I rapporten skriver Domino's at gjennomsnittlig salg for utsalgene i Sverige, Norge og Island er på et nivå det tok lang tid å oppnå i Storbritannia.

Det tar allikevel tid å bygge opp infrastruktur å størrelse for å få til en god lønnsomhet, skriver selskapet.

– Vi har tro på at våre internasjonale utsalg sikrer vekst på lang sikt, sier Wild.

Her kan du lese mer om