De ansatte på DY360: Flyturen før skjebnemøtet

De ansatte på DY360:
Flyturen før skjebnemøtet
  • Amalie Frøystad Nærø
  • Hanna Kristin Hjardar (foto)
  • Kristine Masdal Aadne
Publisert:,

Fredag 1.mai:

Pass godt på hverandre. Det er en spesiell tid vi er inne i. Nå må vi prøve å legge alle tanker om situasjonen bak oss, og kose oss på jobb sånn som vi pleier å gjøre.

Kaptein Stig Patey briefer mannskapet om bord i et av Norwegians fly på Oslo Lufthavn. Klokken er syv på morgenen. Om en halvtime skal 51 passasjerer flys til Evenes i Nordland. 135 plasser kommer til å stå tomme. 

Det er krise. Den største krisen i luftfarten noensinne.

Halvannen time tidligere

Klokken er 05.34 i det Stig Patey går om bord Flytoget på Nationaltheatret i Oslo.

Vanligvis går toget hvert tiende minutt. Nå går det én gang i timen. Billettprisene er halvert. Kampen om sitteplassene er fraværende.

Norwegian-kapteinen har ikke tall på hvor mange grytidlige morgener han har sittet akkurat her.

43 år gammel har han allerede rukket å legge 20 år i luften bak seg. Han ønsker seg 20 nye, men aldri før har fremtiden vært mer usikker. Selv ikke da han som fersk pilot og nyansatt i SAS plutselig mistet jobben etter 11. september i 2001. Da fantes det andre jobber å gå til. I hans tilfelle hos Air Bosnia i Sarajevo. 

Nå gjør det ikke det. Alle flyselskapene i hele verden sliter, og Norwegian mer enn mange andre. Patey aner ikke hvor lenge han har jobb, og én tanke er uunngåelig:

«Er dette en av mine siste flyvninger?» 

Utenfor flytoget er det lite som tyder på at det er den første dagen i mai. 

Dagen i forveien skal det stå et viktig slag i kampen om Norwegians fremtid, når gjeldseierne møtes for å stemme over Norwegians redningspakke. 

Men på ettermiddagen, rett før møtet skal starte, kommer meldingen om at det ikke er nok gjeldseiere som har sluttet seg til forslaget. Fristen utsettes til klokken 23 samme kveld.

For at Pateys arbeidsplass skal overleve, er den avhengig av hjelp fra staten. Men for å få denne hjelpen trenger flyselskapet mer egenkapital. Derfor vil de gjøre gjeld om til aksjer. De som har lånt dem penger må stemme ja eller nei. 

Grytidlig fredag morgen, da Stig går av toget på Gardermoen, er utfallet fortsatt uavklart.

På vegne av hele besetningen er jeg veldig glad for at dere har valgt å fly med Norwegian i dag. Det betyr mye for oss.

Kaptein Stig Pateys stemme forteller passasjerene om fine flyforhold så fort han og kollega Terje Norheim Lie har fått dem over skyene. 

Kabinbesetningen har ønsket 51 personer velkommen om bord på Norwegians flytur DY360 fra Oslo til Evenes.

Det er ikke mange, men mannskapet er fornøyde.

De siste ukene har de hatt turer med bare tre passasjerer. 

Rundt klokken åtte har flyet nådd marsjhøyde på 41.000 fot.

Himmelen har blitt blå. Bekymringene, uroen og usikkerheten er lagt igjen på bakken. Det er ikke plass til dette i cockpiten. 

I luften over Norge er det nå til sammen 19 passasjerfly, helikoptre og småfly. Tre måneder tidligere, fredag 7. februar, var det samme tallet rundt 70, ifølge Flight Radar. 

På bakken står rundt 140 Norwegian-fly parkert. Ingen vet når det vil bli behov for dem igjen. Kaptein Stig Patey tror det vil ta år:

Vi skal nok helt inn i 2022 før vi er tilbake for fullt igjen.

Hos de ansatte i kabinen på Norwegian-flyet er det ingenting som tilsier at flyselskapet er inne i sin verste krise noensinne. Stemningen er god. De er glade for å være blant de få som fortsatt får lov til å være på jobb. 

Det meste er likevel annerledes enn det pleier å være. På grunn av smittefare serveres det ikke mat eller drikkevarer. 

I tillegg er det totale antall striper på uniformene til besetningen langt flere enn normalt.

Nede på bakken er flere tusen ansatte i flyselskapet permittert. De få som fortsatt får jobbe er de som har jobbet lengst i selskapet – de med lengst ansiennitet. 

Dette er grunnen til at alle de fire som er på jobb i kabinen i dag har to striper på uniformen. Alle er kabinsjefer. I dag er det Silje Rørvik som har det øverste ansvaret utenfor cockpit. Hun har jobbet i Norwegian i 17 år. 

Det har vært tider før der det har vært tøft på jobb og litt usikkert, men vi har kjempet oss gjennom det og vi skal kjempe oss gjennom dette også. 

Det finnes ikke noe annet alternativ, mener hun og kollegene. 

– Vi har jo en jobb vi elsker. Vil man finne en sånn igjen? Det har jeg tenkt mye på. Hva kan jeg gjøre liksom? Servere kaffe i turbulens, sier Hege Eldholm. 

– Lykke til videre, sier flere av passasjerene til besetningen i det de forlater flyet på Evenes Lufthavn. 

Innbyggerne i Nordland er noen av dem som vil bli hardt rammet hvis Norwegian forsvinner, mener Stig Patey. 

Mindre konkurranse vil sende billettprisene opp. Om et utenlandsk selskap tar over, vil det ta år før de kommer til å prioritere mindre lukrative ruter som Oslo – Evenes – og dermed vil en rekke ruter forsvinne, tror han. 

Da er vi plutselig 20 år tilbake i tid fordi det har skjedd en akutt hendelse nå som kanskje skjer hvert 100 år i verdenshistorien.

Ute i kulden gjør Patey en siste sjekk av flyet i det arbeidsdagen er halvveis. Evenes Lufthavn er omkranset av snødekte fjelltopper. Klokken nærmer seg 09.55, og flyet skal tilbake.

I Oslo er det fortsatt stille fra ledelsen. Det er flere timer siden fristen gikk ut. Det forhandles på overtid, tror kapteinen. Den eneste nyheten som har kommet mens flyet var i luften er at Ryanair vil kutte 3.000 jobber. 

For noen måneder siden var det trolig ingen som skjønte hvilken dramatikk som ventet. 

– Det har vært veldig voldsomt å ta innover seg hvor fort dette har gått. 

De ansatte har fått livet snudd på hodet, men ifølge kapteinen råder en enorm vilje til å gjøre alt man kan for å få selskapet gjennom krisen. 

I denne bransjen er det «survival of the fittest» og «survival of den som er kjappest til å snu seg rundt». 

75 passasjerer er med Patey og besetningen tilbake til Oslo. 

Kabinsjef Silje Rørvik har ønsket hver og en velkommen, og synes det var deilig å se menneskene stå i kø for å få komme om bord igjen. 

I cockpit slår kapteinen og sidemannen fast at de har verdens fineste kontorutsikt i det de flyr over Bodø. Tre dager senere kan småaksjonærene i selskapet være de som bestemmer om dette fortsatt skal være arbeidsplassen dere. 

Visjonen vår har hele tiden vært at alle skal ha råd til å fly. Vi har gjort luftfarten i Norge mye rimeligere. 

Patey mener at dette er mye av grunnen til at Norwegian har blitt en folkeaksje. 

Småaksjonærer eier nå rundt 15 prosent av aksjene i flyselskapet. Under generalforsamlingen på mandag spiller de dermed en viktig rolle når det skal stemmes over kriseløsningen Norwegian har lagt frem.

Denne løsningen innebærer blant annet at aksjonærene blir sittende igjen med en mindre eierandel i flyselskapet enn de har i dag. 

Flere av passasjerene kommenterer at stemningen om bord på Norwegian-flyet er god. 

Jeg tror kanskje at de forventer at den skal være laber, men vi har det fint på jobb.

Kabinsjef Silje Rørvik har jobbet i selskap siden 2002. Da hadde Norwegian fire fly, husker hun. 

– Det er synd hvis det skal gå tapt. Selskapet har ikke ekspandert. Det har eksplodert, sier kabinsjef Geir Magne Madsen. 

– Norwegian-navnet er så bærekraftig i seg selv. At det skal forsvinne, det går ikke. 

Tilbake på bakken i Oslo er arbeidsdagen over. Vanligvis pleier dagene å vare lenger, men med bare syv fly i aktivitet er det også mindre jobb på dem som fortsatt får fly. 

Nå er det 13 timer siden forhandlingsfristen mellom Norwegian og obligasjonseierne gikk ut, men det har fortsatt ikke kommet noe nytt fra selskapet. 

I cockpit gjennomfører Stig Patey og Terje Norheim Lie full «shutdown». Vanligvis skjer ikke det før sent på kveld, fordi flyene stort sett er i trafikk – og tiden på bakken er kort.

Denne formiddagen er det flere timer til noen skal ta dette flyet opp i luften igjen. 

På Oslo Lufthavn er det enda færre folk enn det var da arbeidsdagen startet. 

De seks Norwegian-ansatte vinker ha det til hverandre. De kan ikke huske sist de ga hverandre en klem. 

Klokken har blitt 13 i det Norwegian-kapteinen går av flytoget tilbake på Nationaltheatret. 

Fortsatt skal det gå mer enn fire timer før ledelsen i flyselskapet kommer med siste nytt:

Bare tre av fire långivergrupper har stemt ja til krisepakken. Det skal ta nesten to døgn før forhandlingene gir nok støtte fra gjeldseierne.

Mandag morgen skal kaptein Stig Patey igjen opp i luften. Samtidig skal selskapets fremtid avgjøres.

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Luftfart
  4. Flyselskaper
  5. Fly
  6. Jobb
  7. Arbeidsplass

Flere artikler

  1. Permittert kabinsjef tok ekstrajobb på Coop: – Dette er helt ute av våre hender

  2. Norwegian-kaptein Lars Nyhus har sin siste dag på jobb før permittering: - Vi er selvfølgelig nervøse

  3. Norwegian-kollektiv i vill jubel: – Takk gud!

  4. Frykter 90-tallstilstander om Norwegian går konkurs

  5. Analytiker etter Norwegians Boeing-brudd: – Karlsen legger press på Boeing

  6. Betalt innhold

    Slik ble industrieventyret Norwegian satt på bakken