Gamestop med svakeste omsetning på ti år

Aldri før har det vært mer penger i dataspill, men den rene spillbutikken Gamestop har ikke sett svakere resultat siden 2009.

TØFFE ÅR: Det har gått én vei for Gamestops omsetning i Norge, og det er nedover. Den amerikanske kjeden har lagt ned over halvparten av butikkene siden toppen 2010.

Foto: Rick Wilking Reuters
Publisert:

Interessen for dataspill har aldri vært større. Det etableres profflag for dataspillere, egne utdanningslinjer og folkehøyskoler hvor digitale spill er i fokus, og 2019 var også året hvor Norge med 16-årige Emil i spissen vant VM i Fortnite.

Man skulle tro at denne interessen betød muligheter eller økte inntekter for Norges største spillbutikk, men det ferske årsregnskapet viser noe helt annet.

Omsetningen for 2018/2019 (avvikende regnskapsår) landet på 180,7 millioner kroner.

Det er en nedgang på 40 millioner fra i fjor, og den svakeste omsetningen på ti år.

Resultatet var heller ikke mye å juble for, et underskudd på 6,2 millioner kroner, ned fra 0,5 millioner i fjor, noe som er det verste resultatet på fem år for den internasjonale kjeden.

Gamestopp ønsker ikke å kommentere tallene til E24.

Færre butikker

Selskapet har kraftig redusert antall butikker i Norge. For ti år siden fusjonerte Gamestop med søsterselskapet Free Record Shop, og fikk til sammen 65 butikker.

Butikkvolumet har minket år for år, og i 2019 har selskapet 27 butikker, etter å ha stengt en butikk i Porsgrunn i juni.

Les på E24+ (for abonnenter)

Butikkdøden brer seg over landet, men noen butikker er i kraftig vekst. Slik får de det til

Til tross for at fotavtrykket blir stadig mindre i Norge, har andre fysiske butikker omfavnet dataspill-sektoren.

Både Elkjøp og Power-kjedene takker gaming-produkter for mye av veksten de opplevde i fjor, og kjedene har opprettet nye områder i butikken hvor spillere kan teste produkter.

Elkjøp har blant annet sett kraftig vekst i gamingmøbler.

– Vi har hatt stoler i sortimentet i en del år, men siden 2014 har vi sett en vekst på godt over 1.000 prosent. Det har gått fra å være en kuriositet til å bli allemannseie for gamere, uttalte salgssjef for data, foto og gaming i Elkjøp, Jon Dahle, til E24 tidligere i år.

En annen utfordring for Gamestop og andre butikker som selger dataspill, er at man ikke lenger er bindeleddet mellom den fysiske og digitale spillverden, ettersom spill- og konsollprodusentene nå kan hoppe over butikkleddet.

– Det er også en trend i bransjen å selge spill billig eller gratis, for deretter å ta betalt for innhold inne i spillet, noe som også er negativt for butikkene. Noen av verdens mest populære spill har en slik modell, sier redaksjonssjef spillnettstedet Gamer.no Audun Rodem.

Kollapset på børs

Ifølge analyseselskapet Newzoo som følger spillsektoren, var markedsverdien for spillbransjen som helhet på 134,9 milliarder dollar (1.200 milliarder kroner) i fjor, opp 10,9 prosent fra året før.

Les på E24+ (for abonnenter)

Tre grunner til hvorfor norsk spillindustri er så liten

Det er det høyeste nivået noensinne, sterkt drevet av mobilspill som står for nær halve verdien.

Men det er ikke bare i Norge kjeden sliter. Gamestop er notert på børsen i New York, og har mildt sagt hatt et tungt år.

Aksjekursen har svekket seg 74,60 prosent så langt i år.

Ser man tilbake til storhetstiden i 2014, hvor man fortsatt kjøpte spill i butikk, ble Game Stop-aksjen handlet til godt over 50 dollar. I dag omsettes selskapet for rett over tre dollar aksjen.

Les også

Platekompaniet i minus for femte år på rad – legger ned alle unntatt tre butikker