NHO opplever massivt Kina-trøkk
Kristin Skogen Lund forteller at kineserne er svært ivrige etter å få i gang samarbeidet med Norge igjen, både innenfor tradisjonelle og nye næringer.
– Jeg blir kontaktet daglig av kineserne, direkte fra Kina og via ambassaden. De er veldig på og har en sterk gjennomføringsvilje, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund til E24.
Under Eksportkonferansen på Operaen i Oslo i går, snakket også Skogen Lund om hvor optimistisk hun er etter at hun besøkte Kina tidligere i april.
– Vi ble svært godt mottatt, og jeg opplever at vi kom inn på topp igjen. Kineserne har bestemt seg for at de skal få fart på samarbeidet med Norge, sa Skogen Lund på konferansen.
Skogen Lund var del av delegasjonen fra norsk næringsliv som var i Beijing sammen med næringsminister Monica Mæland, for å knytte kontakt med myndighetene og åpne dørene for norsk næringsliv.
Forholdet mellom Norge og Kina har vært iskaldt etter fredsprisutdelingen i 2010, men i desember 2016 ble forhandlingene om frihandelsavtalen med kineserne gjenopptatt og det diplomatiske forholdet normalisert.
Les også:
Forholdet mellom Kina og Norge normaliseres
NHO-direktøren berømmer Kina-avtalen: – Har gått glipp av å ta del i en enorm vekst
– Nye, spennende markedsmuligheter
Kineserne som fyller NHO-sjefens innboks om dagen, vil samarbeide med Norge innen både tradisjonelle og nye næringer.
– De er fortsatt interessert i olje, gass og det maritime, men også helse- og miljøteknologi. Her er det mange nye, spennende muligheter for norsk næringsliv, sier Skogen Lund.
Innen helse er det spesielt velferdsteknologi som engasjerer kineserne. Kina er et land med en stadig større eldre befolkning, som de må finne måter å takle.
– Det kommer snart til å være over 200 millioner kinesere over 65 år, og de er avhengig av teknologi for å løse denne eldrebølgen, sier Skogen Lund.
I tillegg er Kina bevisst sine egne miljøutfordringer og den høye forurensingen i landet, og dette er også en utfordring de vil samarbeide med Norge om å løse.
Satser videre på turisme
Kineserne tar også kontakt for å få mer informasjon innenfor turistnæringen også, ifølge NHO-sjefen.
– Dette er den turistgruppen som øker mest i Norge, hele 20 prosent årlig, og det blir lettere for norsk turistnæring å markedsføre seg i Kina nå som forholdet mellom oss er åpent og normalisert igjen, sier Skogen Lund.
Flere land i verden satser tungt på kinesisk turisme, blant annet USA, da dette er den gruppen turister som legger igjen mest penger der de reiser.
Skogen Lund har tro på at andelen turister fra Kina kommer til å øke enda mer enn den har gjort hittil.
Hurtigruter skiltes på kinesisk
– Bruk Kina-studenter
Stadig flere nordmenn velger å studere kinesisk språk og kultur, men næringslivet henger etter hva angår etterspørsel av Kina-studentenes kompetanse.
– Det er spennende at så mange velger kinesiske studier. Jeg oppfordrer norske bedrifter til å være bevisst kunnskapen studentene tilegner seg, jeg tror de vil trenge den, sier Skogen Lund.
NHO-sjefen mener likevel at det er viktig at studentene kombinerer kinesiske språk- og kulturstudier med andre fagfelt, som teknologi og økonomi, for å bli enda mer attraktive i arbeidslivet.