Dagligvarekjedene øker produksjonen av vegetarprodukter

Coop: – Salget ble langt høyere enn vi hadde tatt høyde for.

POPULÆRT: Coop opplever stor interesse for vegetarprodukter. På bildet er Stine Wenberg (22) ved Extra Grålum.

John Terje Pedersen
Publisert:

Forrige helg skrev E24 om Narvesen som har lansert veganpølser. Disse ble revet bort i løpet av få dager, og kioskkjeden opplever at produktet var etterlengtet.

Hos dagligvarekjedene opplever de nå noe av det samme trykket på vegan- og vegetarprodukter.

Hos Coop måtte de raskt øke produksjonen etter at butikker og lagre ble tømt.

Det var i juni at de lanserte en egen vegetarserie, «Coop vegetarmat». I forkant av lanseringen hadde de merket stor interesse fra kundene for vegetaralternativer, forteller leder for Egne Merkevarer Hege Berg-Knutsen i Coop Norge.

– Vi så også på undersøkelser der hver fjerde nordmann oppga at de ønsket å kutte i kjøttforbruket. Det var derfor ventet at produktene ville bli populære, men likevel ble salget langt høyere enn vi hadde tatt høyde for, sier Berg-Knutsen.

Vegansk tacofyll slår an

To vegetarburgere var de første produktene Coop lanserte som en del av vegetarserien, og det var disse som slo særlig godt an. I Coops lavpriskjede Extra solgte vegetarburgerne over 40 prosent mer gjennom sommeren enn den bestselgende ordinære storfeburgeren.

I snitt selger Coop nå nærmere 5.000 vegetar-burgere i uka, forteller Knutsen. Vegatarnuggets, som er basert på vegetabilsk olje og eggprotein, selger i snitt 2.000 pakker i uken.

Les også

Narvesen lanserte veganpølser – utsolgt etter få dager: – Det er helt spinnvilt, og tydeligvis etterlengtet

De har dessuten lansert flere nye middagsprodukter som er basert på erteprotein og helt kjøttfrie og uten ingredienser som kommer fra dyr. Vegansk «tacofyll» har lagt seg helt i toppen av salgstallene etter bare noen uker.

I tillegg til kunder som unngår dyreprodukter av etiske grunner, ser Coop at vegetarserien appellerer til en langt bredere kundegruppe som er opptatt av å spise sunnere, og særlig blant unge mennesker.

– Vi forventer derfor en økende etterspørsel etter denne typen alternativer fremover, og det er all grunn til å tro at vegaterproduktene vil øke. Coop planlegger flere lanseringer til neste lanseringsvindu og også utover året. Vi ser at vegetar fremover vil bli en naturlig del av vår sortimentsutvalg, sier Berg-Knutsen.

Så lenge kundene, som er de som eier Coop, viser eller sier at de vil ha produktene, kommer Coop til å tilby disse, opplyser dagligvarekjeden.

Lanserte produktet Oumph

Hos Norgesgruppen, som kontrollerer Kiwi-kjeden, Meny, Joker og Spar, er veksten i vegan- og vegetarprodukter på 47,8 prosent så langt i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Avgrenset for de fire siste ukene er veksten på 104,8 prosent sammenlignet med de samme fire ukene i fjor.

Veksten skyldes både økt salg av eksisterende produkter, men også at kjedene har fått inn flere nye produkter det siste året.

I høst ble Oumph lansert, en serie av soyaprodukter med kjøttaktig smak og konsistens.

– Det er en økende trend at folk har kjøttfrie dager. Det er ikke bare veganere og vegetarianere som kjøper disse produktene, men også såkalte fleksitarianere. Vi ser at folk kutter ned på kjøttforbruket, sier kommunikasjonssjef Kristine Arvin i Kiwi.

Det er imidlertid forskjeller mellom by og land, og det er spesielt i sentrumsnære strøk og i områder hvor det er mye studenter at de ser en større etterspørsel.

– Vi har tatt inn Oumph i alle våre 647 butikker. To av produktene tok vi inn i alle butikker, og i tillegg har vi tatt inn flere varianter som kan bestilles av butikker som har stor etterspørsel og nok plass i diskene, forteller Arvin.

Mens Oumph er et frosset produkt, tester Kiwi også ut noen ferske produkter som de har tatt inn i frivillig sortiment.

– Spesielt vegetarburgeren har vi solgt mye av, sier Arvin.

Tror trenden fortsetter

Etterspørsel og hvor godt salget går, er det som avgjør om Kiwi skal fortsette å satse på vegetarprodukter. Arvin ser ingen umiddelbar slutt på «vegetarbølgen».

– Vegetarprodukter er fortsatt en relativt liten varegruppe, men den øker, og det samme gjør etterspørselen, sier hun.

SELGER MER VEGETAR: Kiwi, her ved kommunikasjonssjef Kristine Arvin.

Foto: Kiwi

– Vi er selvfølgelig avhengig av at produktene blir solgt, men det er viktig å ha litt tålmodighet med nye produkter. Når det gjelder Oumph har tilbakemeldingene fra kunder så langt vært svært gode, og vi har også erfart at oppskriftsheftene våre med vegetarmat har slått an. Vi ser ikke noen grunn til at vegetartrenden stopper opp. Det er godt for miljø og helse og vi tror flere folk vil innføre kjøttfrie dager.

Hos Kiwi øker dessuten salget av frukt og grønt mer enn det totale salget, med en økning på 20 prosent i fjor og over 12 prosent så langt i år.

Prisen på avokado har samtidig skutt i været, og nordmenn er i europatoppen på konsum av den grønne frukten.

Les også

Kaja tok grønnsakspølsene til Rema 1000. Så lanserte de sine egne

Les også

Priskrig på smågodt før Halloween

Les også

Rema-Reitan om dagligvareprisene:
– Enkelte varer selges med tap