NSB slo Go-Ahead på 12 av 15 kriterier, britene vant allikevel Sørlandsbanen-anbudet

Go-Ahead var rimeligst på pris, men gjorde det svakere enn konkurrentene på de fleste punkter i kampen om Sørlandsbanen.

TAPTE ANBUDET: Et NSB-togsett står på et sidespor på Kristiansand stasjon og Sørlandsbanen. Britiske Go-Ahead vant konkurransen om å få kjøre Sørlandsbanen.

Foto: Tor Erik Schrøder/ NTB scanpix
Publisert:

NSB slo Go-Ahead på 12 av 15 kriterier i anbudskonkurransen, skriver Klassekampen.

I anbudskonkurransen om å få drifte Sørlandsbanen, ble de tre finalistene NSB, SJ og Go-Ahead målt på tre kvalitetskriterier.

NSB ble vurdert som best på organisasjon og ledelse, mens SJ var best på kundetilfredshet og på forvaltning av togmateriell - mens britiske Go-Ahead som vant anbudet var best på pris.

Cathrine Elgin i Go-Ahead sier imidlertid at forskjeller mellom selskapene var minimale på kvalitetskriteriene, melder Klassekampen.

Robert Myhre, partner i DLA Piper Advokatfirma og en av Norges ledende eksperter på offentlige innkjøp, er uenig.

– For meg er det åpenbart at selskapene ikke kommer likt ut, sier Myhre til Aftenposten.

– Jeg vil si at forskjellene er ganske store, selv om det i utgangspunktet kan være vanskelig å se forskjell på tilbydere nettopp når det gjelder kvalitet.

Jernbanedirektoratet har tidligere avvist en klage fra svenske SJ om at direktoratet ikke har fanget opp de reelle kvalitetsforskjellene mellom de ulike tilbudene

Les også

Samferdselsministeren freder «Sørtoget» etter navnebråk

Les også

Ap og Sp vil stanse toganbud

Les også

Avviser togklage etter Go-Ahead-seier

Her kan du lese mer om