Skipsfarten stålsetter seg for svovelkrav: – En enorm endring

Krav til mindre utslipp fra verdens skipsflåte kan øke kostnadene med flere titalls milliarder. Det vil også få betydning for norske rederier. Rederiforbundet mener kundene må være med å ta regningen.

STRENGERE KRAV: Skipsflåtens svovelutslipp skal ned. Illustrasjonsfoto.

Foto: Björn Larsson Rosvall NTB scanpix
Publisert:

– Dette er kanskje den største endringen næringen møter på drivstoffsiden gjennom tidene. Det er en enorm endring, sier Harald Solberg, sjef i Norges Rederiforbund, til E24.

Fra 1. januar 2020 er det ikke lenger lov for verdens skipsflåte å brenne drivstoff med høyt svovelinnhold, en omveltning som kan koste flere titalls milliarder, venter eksperter og bransjen.

Grunnen er at organisasjonen IMO (International Maritime Organization), der de fleste FN-land er medlemmer, har vedtatt at grensen for svovelinnhold i drivstoffet skal senkes fra dagens 3,5 prosent til 0,5 prosent.

– Vi støtter de nye reguleringene, men vi er samtidig veldig opptatt av at det skal gjennomføres fra 1. januar 2020. Det er ingen grunn til forsinkelse, eller skape usikkerhet om datoen, sier Solberg.

– Vi er også veldig opptatt av at det må håndheves effektivt fra dag én. Slik at det ikke blir noen muligheter for å jukse seg rundt reguleringene, sier han.

Les også: (+) Issmelting i Arktis åpner opp for nye handelsruter for gassfrakt

Les også

Shippingkrav kan gi prishopp på diesel: – Blir fort en skvis

Venter kostnadshopp på titalls milliarder

For rederiene står valget mellom å bytte til drivstoff med lavere svovelinnhold, gå over til gassdrevne skip eller installere rensesystemer for avgassene, såkalte skrubbersystemer.

I bransjen regner blant annet Mærsk med at kostnadene til drivstoff vil stige, fordi det aller meste av flåten vil gå over til dyrere drivstoff med lavere svovelinnhold.

Rederiet, som er verdens største innen containerfrakt, varslet i september at kundene må være med å betale regningen, som ble anslått til over to milliarder dollar for Mærsk.

For verdens flåte av containerskip har det blitt estimert at kostnaden for dyrere drivstoff kan bli på inntil 15 milliarder dollar, meldte rederiet, som selv støtter de nye reglene.

Les også

Har det travelt med å kutte svovelutslipp: – Begynner å bli mye

Estimatene varierer imidlertid, avhengig av hva rederiene velger å gjøre.

Hvis sektoren fullt ut overholder de strengere utslippskravene gjennom å bytte fra drivstoff med høyt svovelinnhold til marin gassolje kan den årlige kostnaden bli 60 milliarder dollar høyere fra 2020, ifølge analyseselskapet Wood Mackenzie.

– Det er en betydelig endring, sier Edmund Hughes til E24. Han leder områdene for luftforurensning og energieffektivitet i IMO.

Hughes viser til at majoriteten av skipsflåten i dag bruker tungolje når den seiler utenfor såkalte kontrollsoner for utslipp, men at overgang til andre drivstofftyper trolig vil gi en betydelig kostnad.

Edmund Hughes leder områdene for luftforurensning og energieffektivitet i International Maritime Organization (IMO).

Foto: Asgeir Aga Nilsen/E24

– Enkelte snakker om 100 til 200 dollar dyrere per tonn. Det tilsvarer mellom 30 og 60 milliarder dollar per år, sier han.

– Forurenser betaler

IMO-toppen understreker imidlertid at dagens svovelutslipp fra skip har miljø- og helsekostnader.

– Vi ser i økende grad at myndigheter, kyststater, de er ikke villige til å akseptere disse høye forurensningsnivåene lenger. Dette går tilbake til prinsippet om at den som forurenser betaler for forurensningen. Det er konsekvenser av forurensing, og det må reflekteres i kostnaden på drivstoffet, sier Hughes.

– Er det noen sjanse for at reguleringen vil utsettes?

– Nei, ikke i det hele tatt. Det er ingen sjanse. Den siste muligheten for en justering var tilbake i april, sier Hughes.

Vil velte kostnaden over på kunden

Solberg mener rederienes kunder må være med å ta regningen.

Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund.

Foto: Asgeir Aga Nilsen/E24

– Dette kommer til å skape store endringer for alle våre medlemmer. Og per i dag vil det bety en vesentlig ekstra kostnad, og man må være forberedt på at den ekstra kostnaden er det ikke mulig å hente ut på noen marginer i dagen handel.

– Den må flyttes over på kunden. Prisen på skipstjenester vil endre seg som følge av disse reguleringene, sier han.

Direktøren i Rederiforbundet sier norske rederier er godt forberedt på endringene. Han viser til at prosessen har gått over lang tid, og at næringen har forholdt seg til at 1.1. 2020 er datoen for når de nye kravene slår inn.

– Vi er også veldig opptatt av at det må håndheves effektivt fra dag en. Slik at det ikke blir noen muligheter for å jukse seg rundt reguleringene, sier Solberg.

– De vil innrette seg

For å hindre juks blir det blant annet forbudt for skipene å ha drivstoff om bord som bryter med kravene, hvis ikke man har installert et rensesystem.

Les også

Fredriksen-selskaper renser skip

– Shipping er en global industri og jeg kan ikke si at det vil være 100 prosent etterlevelse. Det jeg kan si er at de store skipsoperatørene, de som opererer de større skipene som bruker mest tungolje, de vil innrette seg, sier Hughes.

– Poenget med internasjonal shipping er at de vil handle overalt, være i stand til å operere overalt, og for å gjøre det må du følge internasjonale regler, fortsetter IMO-toppen.

Han nevner flere faktorer som skal bidra til at reglene håndheves, inkludert at skip kan bli holdt tilbake i havn som kan forsinke seilasen, risiko for kontraktsbrudd og problemer med forsikring.

– Disse problemene er grunnen til at den store majoriteten av skipseiere, som vil ha et enkelt liv, de vil innrette seg, sier Hughes.

Les også

– Begynner å bli mye

Les også

Rederiforbundet skjerper klimakrav

Her kan du lese mer om