Tapte 12 millioner på Starbucks-oppstart

De ni nye Starbucks-kafeene i Norge ga 28 millioner i omsetning i fjor, men gikk med stort underskudd. Nå satser de på å doble antall utsalg i Norge.

GIKK MED TAP: Kaffegiganten Starbucks har nå etablert ni kafeer i Norge. Her fra den første, på Oslo Lufthavn Gardermoen.
  • Caroline Enge
Publisert:

Ifølge Umoe Restaurants Group Coffee, som driver Starbucks i Norge og Sverige, koster det å starte opp en ny kaffekjede.

Selskapet tapte 12 millioner på kaffeoppstartene i Norge i fjor, skriver Finansavisen.

Det er Jens Ulltveit-Moe som gjennom datterselskapet Umeo Restaurant Group eier rettighetene til å drive Starbucks i Skandinavia.

Da nyheten om at kjeden skulle etablere seg i Norge kom i 2012, var målsettingen å bli markedsledene innen tre år.

Samme år falt kaffekjedens salg i Europa, Midt-Østen og Afrika. Det var spesielt Europa som skapte problemer for Starbucks, da den økonomiske krisen i eurosonen gjorde at folk droppet kaffen.

Starbucks har til sammen åpnet ni utsalg i Norge, fem av dem i Oslo. Nå skal tre nye utsalg komme til i året i Drammen, Jessheim og Skøyen i Oslo, opplyser selskapet.

Kjeden varsler at de vil fortsette å ekspandere, med mellom fem og ti utsalg i Norge årlig.

- Tanken er at vi skal gå i pluss i løpet av 2015, sier daglig leder i Umoe Restaurants Group Coffee, Joannis Vendrig, til Finansavisen.

Starbucks hadde en omsetning på 28 millioner i Norge i 2013.

Les også:


Tjente 445 millioner på Friele-salget
Satser millioner på å vinne de norske kaffekundene
Starbucks lokker kaffetørste med trådløse ladestasjoner
Kaffeprisen eksploderer etter tørke i Brasil
Starbucks sliter med å finne lokaler

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Starbucks
  2. Umoe Restaurant Group AS
  3. Jens Ulltveit-Moe

Flere artikler

  1. Første resultatfall for Starbucks i Norge og Sverige

  2. Betalt innhold

    Selger kaffe for millioner av kroner

  3. Nå er det flere Starbucks enn McDonalds-restauranter i USA

  4. Satser millioner på å vinne de norske kaffekundene

  5. Coca-Cola brygger opp til kaffekrig i Kina etter oppkjøp