I krisemøte nå

SAS-styret sitter i møtet som vil avgjøre om flyene går i julen.

FREDRIK PERSSON / SCANPIX
Publisert:,

SAS-styret sitter nå i møte. Dette møtet kan avgjøre om juletrafikken vil gå som normalt.

Fagforeningene i SAS SAS-NOK truer med gigantstreik for å verne 10.000 arbeidsplasser, sier kilder til di.se.

Trusselen kan bli reell dersom SAS-ledelsen på møtet i dag beslutter å selge tre datterselskaper.

- Spørsmålet er oppe på agendaen og det vil bli tatt en beslutning i løpet av dagen, sier pressetalskvinne Elisabeth Manzi til E24.

- Så det vil altså bli klart om datterselskapene vil selges i løpet av dagen?

- Spørsmålet er oppe på agendaen og det vil fattes en beslutning, men om det blir avklart et salg i dag vil bli opplyst i løpet av dagen.

Les også: Truer med storstreik

Manzi ønsker ikke å kommentere de angivelige truslene om streik. SAS-ledelsen i Norge opplyser at de imidlertid ikke har noen indikasjoner om at det blir julestreik i selskapet.

SAS-styret begynte sitt møte i SAS' hovedkvarter i Frøsundavik i Stockholm klokken 10.00 i dag og skal etter planen være ferdig før klokken 18.00.

Etter dette vil SAS informere om beslutninger som styret har tatt. Skulle SAS beslutte at datterselskapene selges ut kan en større streik være nærliggende.

Stille fra fagforeningene

- Er det fare for julestreik?

- Vi har ingen indikasjoner på det, men dette må du spørre fagforeningene om. Det er de som i tilfelle vil streike, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge til E24.

Informasjonssjef Sven Westgaard i SAS Ground Service opplyser til E24 at de avventer styrets behandling.

Det har ikke lyktes E24 å komme i kontakt med fagforeningene i Sverige og Norge.

Lederen i kabinpersonalets forening (CAU) i Danmark ønsker ikke å kommentere en eventuell streik hos sine kolleger på bakken:

- Det har jeg ingen kommentar til, sier CAU-leder Verner Lundtoft Jensen til E24.

Vil bli kostbart

En julestreik kan koste SAS 100 millioner kroner dagen og SAS-ledelsen vil dermed trolig gå langt for å unngå dette.

Trusselen om storstreik presser nå SAS til å utsette sin beslutning om å selge tre datterselskaper med til sammen 10.000 ansatte, skriver di.se.

De tre datterselskapene det gjelder er SAS Ground Services (SGS), SAS Technical Services (STS) og handlingdelen innen SAS Cargo.

Kun passasjerer

For et halvt år siden lanserte den nye SAS-sjefen Mats Jansson en ny strategi for selskapet. Han mente SAS burde drive på med det de er flinkest til, nemlig å frakte passasjerer, og la andre ta seg av resten av arbeidet ved å kjøpe inn tjenester fra eksterne selskaper.

SAS Ground Service har drøyt 6600 ansatte og står for passasjerbehandling på flyplassene og stasjonsarbeid for andre flyselskaper de jobber for.

SAS Technical Service driver det flytekniske vedlikeholdet til SAS. Selskapet har 2500 ansatte og rundt 80 prosent av virksomheten er tjenesteyting til SAS.

SAS Cargo har drøyt 1500 ansatte i hele verden og driver flyfrakt.

Vil kjøpe fly

SAS Danmark som ble hardt rammet av høstens havarier med flymodellen Dash8 Q400 til kanadiske Bombardier ønsker å bestille nye fly fra samme produsent.

Bestillingen skal også behandles på møtet i dag.

Her kan du lese mer om