Ny aktør slenger seg på storskjerm-trenden: Har omsatt for 30 millioner

For to år siden viste kameratene i Fotballfeber EM på storskjerm i Bergen. Nå har de VM-arrangementer i fem byer, og har tatt imot over 250.000 besøkende.

POPULÆRT. Godværet den siste tiden har sørget for at mange samler seg til uteservering og VM-kamper.

Foto: Aleksander Ramsland Scream Media
  • Karsten Gutterød Hauklien
Publisert:

– Det har gått veldig bra. Vi har hatt fulle hus, og folk som kommer på områdene våre er fornøyde, sier Lars Joachim K. Hagen, daglig leder i Fotballfeber, til E24.

For to år siden sto Fotballfeber bak da Bergen hadde sitt første storskjermarrangement under et mesterskap.

Nå har operasjonen blitt oppskalert et par hakk. I tillegg til VM-fest i Bergen, har de lignende arrangementer i Trondheim, Fredrikstad, Kristiansand og Stavanger.

Fornøyd. Daglig leder i Fotballfeber, Lars Joachim K. Hagen. Her på jobb i Bergen.

Foto: Sander Ramsland Scream Media

– Vi har ekspandert til fire nye byer, og det er moro å følge med på hvordan folk responderer, sier Hagen.

Satser stort

Så langt har over 250.000 fotballentusiaster funnet veien til et av Fotballfeber-arrangementene.

I baren har det gått omtrent like mange øl som det har vært gjester, og arrangøren anslår at de har omsatt for cirka 30 millioner kroner.

Les også

Utesteder tøyer strikken med VM-visninger – TV 2 vurderer etterspill

– Vi har fylt på med øl flere ganger i uken fordi det går så fort unna. Det er definitivt det flest folk har lyst på. Barene er vel besøkt i alle byene, sier Hagen.

De sikter likevel en del høyere.

– Vi har satt oss som mål med en halv million besøkende, og vi ligger veldig godt an til å nå det målet, fortsetter han.

I løpet av VM er det flere kampfrie dager. Arrangørene så ingen grunn til å la områdene stå tomme disse dagene. Et område med langbord og storskjerm kan brukes til mye mer enn fotball-VM.

– Våre arenaer er perfekt for mange ulike typer aktiviteter. Derfor arrangerer vi eksempelvis konserter, utekino og rekefest på dager uten kamp, sier Hagen.

GOD STEMNING. Slik så det ut på Fotballfeber i Stavanger forrige uke.

Foto: Martin Litwicki

Oslo neste?

E24 skrev på søndag at Fotballfesten, arrangørene bak Kontraskjæret, har monopol på storskjermvisning av Fotball-VM i Oslo.

Dermed var det ikke mulig for Fotballfeber å etablere seg i hovedstaden. Dette er rettigheter TV 2 distribuerer og selger.

Kanalen er fornøyd med samarbeidet så langt.

– Vi har et veldig godt forhold til EIK-gruppen (eierne av Fotballfeber, journ.anm.). De startet opp med å arrangere et godt EM-event i Bergen for to år siden. Etter det har vi forhandlet frem et samarbeid som fungerer bra sett med våre øyne, sier kommunikasjonssjef i TV 2 Jan-Petter Dahl.

Ingen avtale er blitt gjort så langt om rettigheter eller leie av Kontraskjæret-området til EM 2020.

DET GLADE SØRLAND. Dette bildet er fra Fotballfeber i Kristiansand

Foto: Scream Media
Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Fotball

Flere artikler

  1. Kan kun ha 50 personer på EM-visning: – Ikke lønnsomt i det hele tatt

  2. Utesteder tøyer strikken med VM-visninger - TV 2 vurderer etterspill

  3. Oslo fjerner mange lokale coronatiltak: – Mer enn vi kunne be om

  4. Havvinden inntar tradisjonell oljemesse

  5. Avinor lyser ut taxfree-kontrakt til 30 milliarder