Flynonstop-eieren til E24:
- Vi manglet 13 passasjerer per flight

- Slik er de store talls lov, sier Espen Hennig-Olsen til E24.

FORSØKTE Å FINNE MEDEIERE: Espen Hennig-Olsen var eneeier av Flynonstop, men sier til E24 at selskapet forsøkte å finne investorer. Da det ikke gikk, var konkurs eneste valg.

Flynonstop
  • Jo Andre Aakvik
  • Anders Park Framstad
  • Johann D. Sundberg
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Flyselskapet Flynonstop har begjært seg selv konkurs, og satt sitt ene fly på bakken tirsdag morgen.

Les også: Norsk flyselskap konkurs

- Grensen var nådd. Vi kan ikke drive for kreditors regning, sier gründer og eier Espen Hennig-Olsen til E24.

Etter bare et knapt års drift er flyeventyret på Sørlandet over. Det var ikke marked for direkteflygninger fra Kristiansand lufthavn Kjevik til storbyer i Europa.

- Vi manglet 13 passasjerer per flight. Ganger du det tallet med 17 ukentlige flygninger, over 52 uker på et år og 2000 kroner per billett, får du 22 millioner kroner. Slik er de store talls lov, sier Espen Hennig-Olsen.

Gründeren gir uttrykk for at det har vært en svært tung dag. Han har jobbet på spreng siden klokken 05.00 i dag tidlig.

Klokken 06.00 kom meldingen om at flyselskapet er konkurs. Kunder med billetter hos Flynonstop blir henvist til SAS - det gjelder også de som allerede er på reise.

- De får hjelp av SAS. Vi har jobbet siden i dag tidlig med å finne løsninger på problemene, sier Hennig-Olsen.

Les også: FlyNonstop ba SAS om krisehjelp

Forsøkte å finne investorer

Den sørlandske flyentusiasten ville starte et eget flyselskap for de 300.000 sørlendingene han definerte som sitt hjemmemarked. Det gikk ikke - i stedet står selskapet med uoppgjorte regninger.

- Gjelden er ikke så stor - den er ikke avskrekkende. Vi forsøkte å finne nye investorer, men det gikk ikke. Vi kan heller ikke drive for kreditors regning, sier Hennig-Olsen.

Ifølge konkurskjennelsen fra Kristiansand tingrett har selskapet en samlet gjeld på 53,7 millioner kroner, mens selskapet anslår at eiendelene maksimalt er verdt 25,4 millioner kroner.

Selskapet hadde ved utgangen av fjoråret en samlet gjeld på 26,2 millioner kroner, hovedsakelig gjeld til aksjonærselskaper.

Regnskapet for 2012 viser et underskudd på 2,5 millioner kroner.

Selskapets eget fly - et Embraer 190 - ble først overtatt i april, og kostnadene økte nok betydelig fra dette tidspunkt.

Det fremkommer ikke i regnskapet hva leiekostnadene for flyet er utover at avtalen går over åtte år.

Tung start

Få måneder etter å ha overtatt sitt splitter nye fly, fikk Flynonstop en føling med at flymarkedet er tøft.

Selskapet måtte kutte ruter kun én måned etter oppstart.

Planen var å tilby direkteruter fra Kjevik til storbyer som London, Barcelona, Berlin, Nice og Paris.

I tillegg til å tilby kundene direkteflygninger fra «nabolaget» fremhevet flyselskapet et tilbud om egne iPads under reisen, og en matmeny designet av sørlendingen Tron Moi.

Les også:

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Flynonstop-krav til himmels

  2. Slik får du penger igjen for flybilletten

  3. FlyNonstop ba SAS om krisehjelp:- SAS har stor kapasitet

  4. Annonsørinnhold

  5. - Vi flyr alt fra fotballsupportere til kongehuset

  6. Streik i SAS: Her er alternative reiseruter - og dine rettigheter