Datatilsynet: - Dette er et bransjeproblem
Det er liten grunn til å tro at Gjensidige skiller seg fra resten av forsikringsbransjen når det gjelder spionavsløringene, mener Datatilsynet.
- Vi har ingen grunn til å tro at Gjensidige er en versting når det gjelder såkalt utredning av forsikringsvindel. Vi tror dette er et bransjeproblem, sier Cecilie Rønnevik, fagdirektør i Datatilsynet, til Dagens Næringsliv.
Les også: Gjensidige får refs for spionasje på kundene
Onsdag forelå en knusende rapport der Datatilsynet påpeker flere kritikkverdige forhold ved håndtering av personopplysninger. Datatilsynet trekker tilbake Gjensidiges konsesjon dersom forsikringsselskapet ikke retter opp forholdene. Gjensidige har seks uker på å svare for seg før Datatilsynet konkluderer.
Det kan ikke Gjensidige leve med. Til Dagens Næringsliv uttaler informasjonsdirektør i Gjensidige Forsikring, Øystein Thoresen, at de skal rydde opp i saken.
- Konsesjonen er en nødvendig forutsetning for at Gjensidige kan behandle personopplysninger i forbindelse med forsikringsvirksomheten sin. Uten konsesjon kan de ikke drive forsikringsvirksomhet, sier Rønnevik.
Datatilsynet oppfordrer bransjeorganisasjonen Finans Norge til å utvikle konkrete regler for å markere hvor grensen går.
- Vi blir gjerne mer på en opprydding. Vi vil ha et møte med Datatilsynet så raskt som mulig, sier Geir Trulserud, leder for skadeforsikring i Finans Norge.