Styreleder punger ut 298 millioner for å redde shippingkjempe

Med en redningsaksjon på 747 millioner kroner forsøker morselskapet Hanjin Group å redde Hanjin Shipping. Styreleder spytter personlig inn flere hundre millioner. Men det skal mer til for å sikre videre drift.

PÅ KANTEN AV STUPET: Sørkoreanske Hanjin Shipping sliter kraftig etter at banker ikke lenger vil støtte dem med finansiell hjelp. Nå avvises en rekke skip fra selskapet i havner verden over, i frykt for at selskapet ikke vil kunne betale for seg. Bildet er tatt fra Hanjins shippingterminal i Seoul, Sør-Korea.

Ed Jones AFP
Publisert:,

En rekke havner rundt om i verden har nektet å ta imot lasten til det sørkoreanske shippingselskapet, som er verdens syvende største av sitt slag, og står for 3 prosent av det globale containershippingvolumet.

Hanjins kollaps har skapt kaos på det globale handelsmarkedet, og en rekke selskaper snur seg nå om etter alternativer for å frakte lasten sin. For de mange aktørene som allerede har lasten sin om bord på Hanjins skip er det imidlertid for sent.

Den norske butikkjeden Nille og interiørkjeden Kid er blant dem som nå venter på last som befinner seg på Hanjins skip.

Punger ut for å redde selskapet

Timingen for selskapets kollaps faller på et spesielt ugunstig tidspunkt. September er høysesong for containershipping fordi det er mange varer som skal fraktes på denne tiden av året i forbindelse med julesalget.

Hanjin Group uttalte tirsdag at de vil bruke nær 747 millioner kroner på å redde videre drift av selskapet. For å oppnå denne summen har styreleder Cho Yang-ho personlig spyttet inn 298 millioner kroner av sin personlige formue, skriver The Guardian.

Les også

Krisen fortsetter for Hanjin

Morselskapet Hanjin Group er et stort familiedrevet konglomerat som også inkluderer Korean Air. 747 millioner er imidlertid langt fra nok for at selskapet skal kunne betale havnene for å laste av skipene. Ifølge koreanske medier skal denne summen beløpe seg til rundt 4,5 milliarder kroner.

Presses av myndighetene

Innskuddet av kapital skjer etter at sørkoreanske myndigheter krevde at morselskapet måtte gjøre mer for å redde kriserammede Hanjin Shipping. Spørsmålet er nå om bankene og koreanske myndigheter vil spytte inn nok penger til å sikre at selskapet kommer seg gjennom krisen.

Les også

Shippingkollaps kan ramme norske selskaper: – Situasjonen er uavklart

– Regjeringen gjør alt den kan for å minimere skaden for avsenderne, sa finansminister Yoo Il-ho på mandag under G20-møtet i Hangzhou, Kina, ifølge The Guardian.

Hanjins aksjer steg 20 prosent tirsdag på håp om at myndighetene vil hjelpe selskapet, etter et fall på 13,7 prosent mandag.

Dommer: – En logistisk røre

Selskapets skip ligger fortsatt strandet utenfor en rekke havner. Hanjin fikk tirsdag midlertidig konkursbeskyttelse i USA. Denne vil gjelde fram til fredag. Da må Hanjin tilbake til retten for å få en endelig beslutning etter samtaler med interessenter om komplekse problemer som inkluderer havner og avsendere, skriver Reuters.

John Sherwood, dommeren som har gitt selskapet midlertidig konkursbeskyttelse i USA, beskriver situasjonen på følgende måte til Reuters:

– Det er en logistisk røre.

Per mandag skal 70 av Hanjins skip være nektet adgang til havner verden over, og tre av dem er nå tatt over av kreditorer i Kina og Singapore etter rettskjennelser.

Les også

Shippingkollaps kan ramme norske selskaper: – Situasjonen er uavklart

Les også

– Var «too big to fail», men det viser det seg at de ikke er

Les også

Sørkoreansk shippingkollaps skaper globalt handelskaos

Les også

Samsung setter ny rekord for containerskip - igjen

Her kan du lese mer om