Varehandelsekspert: – Temmelig desperat med smågodtkrig
Etter at moms og sukkeravgift er betalt er det bare 54 øre igjen til butikken med den pågående smågodtkrigen. Dette er vanvittig, mener varehandelsekspert. Nå sprer seg priskrigen til flere varer.
Rema 1000 startet tirsdag smågodtkrig med smågodt til 2,90 kroner per hektogram.
Onsdag fulgte Kiwi, Coop Obs og Coop Extra opp med tilsvarende lave priser på smågodt.
Varehandelsekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI mener at priskrigen er temmelig desperat.
– Dette er temmelig desperat. Jeg vil betrakte dette som en usunn utvikling. En vare skal ha en pris, sier Gisholt.
VG: Kundene hamstrer rekordbillig smågodt
Ren tapsgeskjeft
Når lavpriskjedene nå har dumpet salgsprisen på smågodt til 29 kroner kiloen, blir det kun igjen 54 øre per hektogram smågodt til å dekke innkjøpspris og butikkfortjeneste.
Fordi med en sukkeravgift på 19,79 kroner kiloen og MVA-sats på 15 prosent koster hver kilo smågodt 23,57 kroner bare i statlige avgifter. Dermed blir det kun 5,43 kroner per kilo, altså 54 øre hektogrammet, igjen til å dekke innkjøpspris og butikkfortjeneste.
– Det er vanvittig å selge smågodt til 29 kroner kiloen når det samtidig koster 23,57 kroner kiloen bare i avgifter. Selvfølgelig er innkjøpsprisen mer enn 54 øre per hektogram, så dette er en ren tapsgeskjeft, sier Gisholt.
Han mener at lavpriskjedene vil ta igjen det tapte fra kundene.
– Forbrukeren synes dette er bra, men jeg tror ikke forbrukeren er tjent med dette på lang sikt. Lavpriskjedene vil ta igjen dette ved å øke prisen på endre varer lenger frem tid, sier Gisholt.
Han peker på at før jul trakk seg Meny ut av priskrigen.
– Det ville være modig av Kiwi å trekke seg ut av priskrigen. Men de tre lavpriskjedene Rema 1000, Kiwi og Coop følger hverandre som skygger, sier Gisholt.
VG: Kokk om priskrig på usunn mat: – Sykt at politikerne lar sukkeret flyte fritt
Skjerpet konkurranse med færre aktører
Professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole viser til at priskrigen med ekstremt lave priser på enkelte dagligvarer er kommet etter at Coop kjøpte hele ICAs dagligvarevirksomhet i Norge.
Han peker på at ICA ikke var konkurransekraftig på pris, og etter flere år med tapte markedsandeler ønsket ICA å få til et samarbeid med Norgesgruppen. Men Konkurransetilsynet mente samarbeidsavtalen ville ha vært skadelig for konkurransen i dagligvaremarkedet, og derfor stanset Tilsynet samarbeidet.
– Det endte med at Coop kjøpte ICAs dagligvarevirksomhet i Norge, og etter dette er Rimi- og ICA-butikkene gjort om til butikker i Coop-kjeden, og Coop er blitt større. Samtidig har vi fått skjerpet konkurranse, sier Foros til E24.
NHH-professoren sier samtidig at Rema 1000 tradisjonelt har vunnet priskrigen. Men i det siste har Rema 100 tapt noen runder av VGs Matbørs og TV2s matpristest, og Kiwi og Coop er kommet ut som billigst.
– For Rema 1000 er det viktig at det bildet ikke fester seg, sier Foros.
Han mener at dagligvarekjedene trolig bevisst senker prisene på typiske sesongvarer i forbindelse med jul og påske fordi da vil priskrigen får en naturlig slutt.
Samtidig mener han at dagligvarekjedene priskriger litt for å få oppmerksomhet og litt for å trekke kundene inn døren.
– Dette er varer som skal dra folk inn i butikken for å gjøre sine innkjøp ved de store helgene, sier Foros.
Han legger til:
– Det å bruke lokkevarer betyr ikke at konkurransen er så sterk at de taper i sum. Så lenge de tjener på hele kurven, kan de selge enkelte varer med tap.
Coop kaster Candyking ut av smågodthyllene
Driver kun på pris
Konsulent Knut Faremo i Migaya Consulting mener at grunnen til at Rema 1000 starter priskrig nå skyldes at kampen om markedsandeler er blitt tøffere.
– Rema 1000 har hatt en litt tøff start på året og må kjempe hardt for sine markedsandeler i og med at Norgesgruppen og Coop er betydelig større, sier Faremo til E24.
Han legger til:
– Rema 1000 er et konsept som driver kun på pris. De selger med tap for å få kunder, sier Faremo.
Samtidig sier han at Rema 1000 kutter priser både for å få trafikk inn i butikken og for å opprettholde prisimaget sitt.
Faremo jobbet 12 år i Norgesgruppen, og har blant annet vært konserndirektør i dagligvaregiganten.
Han viser til at selv om lavpriskjedene taper mye på et salg, blir det ikke så store volum.
– Folk vil jo ikke leve på smågodt, men de må nok begrense salget slik at små kiosker ikke kjøper smågodt fra lavpriskjedene i stedet for hos sin grossist, sier Faremo.
Faremo mener at konkurransen i dagligvaremarkedet vil bli tøffere fremover.
– Men helsemessig ser det litt dårlig ut med store priskutt på varer med mye sukker. De kunne ha hatt priskrig på noe sunnere, sier Faremo.
Freia påskeegg inneholder fortsatt palmeolje
Det er ikke bare smågodtprisen som dumpes
Da E24 sjekket prisene hos Kiwi St. Hanshaugen onsdag var blant annet disse varene satt ned kraftig i pris:
Kvikk Lunsj til 6,50 kroner pakken
Laban Seigmenn til 18,20 kroner pakken eller 60,67 kroner per kilo
Twist til 26,80 kroner eller 81,21 kiloen
Nugatti til 11,90 kroner boksen eller 23,80 kroner kiloen
Solo 1,5 l til 13,40 kroner pluss pant
Idun pølsesennep til 5,90 kroner flasken eller 12,04 kroner kiloen
Idun tomatketchup til 5,50 kroner flasken eller 12,04 kiloen.
Gilde grillpølser 400 gram kostet 24,50 kroner pakken.
Non Stop til 16,70 kroner for en pakke eller 74,22 kiloen
En pose M til 22,90 eller 114,50 kroner kiloen