Meny økte netthandelen med 330 prosent – Coop og Rema vil ikke utfordre

Etter et år på nett vil ikke Meny-sjef lenger kalle prosjektet et eksperiment.

KØ: Stadig flere ser seg lei lange køer i butikk og velger å bestille matvarene hjem.
Publisert:

Forrige høst kastet Norgesgruppen seg inn i netthandel-krigen i et marked som den gang var dominert av oppstartsbedrifter.

Det er Meny som har gått i bresjen for matgruppens nettsatsing, og har på ett år utvidet mathandel på nett til alle landets største byer.

– Vi har hatt en vekst på 330 prosent fra første til andre halvår, og har rullerende omsatt for 120 millioner kroner, sier Menys netthandelsjef Knut Nyløkken til E24.

NETTSJEF: Knut Nyløkken leder Menys nettsatsing og sier de er opptatt av å ikke henge etter i dagligvareutviklingen.

Målt i omsetning er tallene lave i forhold til konkurrentene Kolonial og Marked, men kundedekningen er uten sidestykke.

Totalt har Meny innlemmet 24 butikker i nettsatsingen, og tre nye butikker følger i høst.

Prioriterer priser over netthandel

Til tross for Menys satsning, er de etablerte kjedene Coop og Rema 1000 lite interessert i å tilby dagligvarer på nett.

– Det er for lite penger i mathandel på nett i dag, og vi kan ikke bruke millioner av kroner på ting kundene, som også er våre eiere, ikke ønsker seg ennå, sier informasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, som legger til.

– Mat på nett kommer, men det er fremdeles lenger frem i tid.

I Rema sier informasjonssjef Ann Kristin Pettersen at det er noe annet enn netthandel som står i fokus hos dem.

– I disse dager konsentrerer vi oss om å ha de laveste prisene, sier hun til E24.

Dobling neste år

Nyløkken i Meny sier de regner med å doble omsetningen på 120 millioner neste år, nå skal de nemlig skru på markedsføringskranen.

– I dag har vi 9.000 kunder som ofte handler ukentlig, og det er uten noen form for markedsføring, sier han.

Nylund sier målet for de største butikkene er 100 nettordrer om dagen.

Coop startet netthandel for to år siden, men kun for det de kaller nonfood-produkter som byggevarer, klær og elektronikk.

– I år håper vi å passere 100 millioner i omsetning, noe vi er godt fornøyd med, sier Haraldsen i Coop.

Les også

Ekspert om mathandel på nett: – Bare et spørsmål om tid før en av dem forsvinner

Netthandel-nestor: – Vil aldri gå

Netthandelgründer Einar Øgrey Brandsdal, som blant annet eier Blivakker.no, Brandsdal of Norway og Netthandelen.no, tror matbransjen har blitt hausset opp.

Han har drevet med netthandel hele sitt voksne liv, og har liten tro på konseptet.

– Jeg kan ikke skjønne at nettbutikker som leverer dagligvarer på nett kan bli lønnsomme. Min påstand er at det er helt umulig å tjene penger på det. Jeg skjønner ikke at investorer kaster seg på med så mye penger, sier Brandsdal, og utdyper:

– Vi som driver med e-handel vet hvor mye det koster å håndtere en vare. Det vil si registrere, plukke og pakke varer. Når vi går på Rema og Meny i dag, så er det vi som kunder som plukker og pakker varene vi kjøper, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

DØDSDØMT: Netthandelgründer Einar Øgrey Brandsdal har null tro på dagligvarer på nett.

Brandsdal mener en vare som har 15–20 kroner i kronebidrag eller mindre, er ulønnsomt å selge på nett, noe han sier er velkjent i bransjen.

Han tror heller ikke det vil bli lønnsomt med helautomatisert lager for matvareindustrien.

– Helautomatisk anlegg er så kostbare at selv med full produksjon døgnet rundt, vil kosten per produkt, hverken nå eller i nær fremtiden, komme ned mot rundt 50 øre eller 1 krone, som kan være målprisen for å få matvarer på nett lønnsomt.

Han sier at den eneste måten å få lønnsomhet på matvarer, er om kunden er interessert i å betale for denne tjenesten, og må ut med 100 til 150 kroner ekstra for å slippe å handle maten selv i butikk. Hvis kunden vil det, så vil det nok være lønnsom, mener Brandsdal.

Les også

– Bare et spørsmål om tid før én av dem forsvinner

Les også

Nettmatgründer gikk fra 615.000 kroner til 7,4 millioner i årsinntekt

Les også

– Folk var gale

Publisert: