Fersk rapport: Norske bedrifter skaper verdier for 1.356 mrd.

Små og mellomstore bedrifter bidrar med 557 milliarder kroner i verdiskaping, viser ny DNB-rapport. – Betyr mer enn mange kanskje har innsett, sier Virke-sjefen.

VERDISKAPING: Norske bedrifter skaper verdier for 1.356 milliarder kroner, ifølge ny DNB rapport. Innehaver av Trill Inn, Mona Hagen (t.v), Benedicte Schilbred Fasmer, leder for bedriftsavdelingen i DNB og Vibeke Madsen, direktør i Virke (i kanten), diskuterer rapporten.

Foto: Stig B. Fiksdal, DNB
Publisert:,

– Den norske velferden krever flere jobber i privat næringsliv og at vi har lønnsomme bedrifter, sier Benedicte Schilbred Fasmer, leder for bedriftsmarkedet i DNB, Norges største bank, til E24.

Hun har nettopp beskrevet hovedtallene fra en ny analyse over hvilke ringvirkninger norske bedrifter har for Virke-direktør Vibeke Madsen og E24, på en kafé på Nordstrand i Oslo.

** Norske bedrifter bidrar med 1.356 milliarder kroner, viser analysen. I tillegg fikk staten 476 milliarder kroner i form av person- og selskapsskatt fra de samme bedriftene, viser analysen.

** Små og mellomstore bedrifter bidrar alene med over 40 prosent av den samlede verdiskapningen fra norske aksjeselskaper. De samme bedriftene står for over 60 prosent av sysselsettingen i privat næringsliv.

Det som kjennetegner denne typen bedrifter, er at de har under 100 ansatte og omsetter for under 100 millioner kroner.

Les også

Rema-sjef Ole Robert Reitan: – Det har snudd

– Viktigere enn hva mange tror

Både Fasmer og Madsen mener rapporten viser hvor mye små og mellomstore bedrifter bidrar til samfunnet.

– Denne analysen viser at små og mellomstore bedrifter er viktigere for Norge enn hva mange kanskje har innsett tidligere, sier Virke-direktøren.

Analysen viser at 180 milliarder av norske skatteinntekter kommer fra små og mellomstore bedrifter. Det tilsvarer alle norske pensjonsutbetalinger i løpet av et år, ifølge DNBs nye ringvirkningskalkulator.

Eventuelt kan man si det slik at skatteinntektene fra små og mellomstore bedrifter betaler for alle lærerårsverk, alle politiårsverk og alle kommunale sykehjemsplasser. I tillegg er det da 83 milliarder igjen, som kan dekke en rekke store jernbaneutbygginger i Nasjonal Transportplan.

– De mange små bedriftene og hvilke verdier de skaper, har fått for lite oppmerksomhet, konstaterer Fasmer.

Trill Inn på Nordstrand i Oslo er ifølge DNB Norges vanligste bedrift.

Foto: Stig B. Fiksdal

Utfordrende papirmølle

Både Fasmer og Madsen er enige om at papirmøllen er utfordrende for små og mellomstore selskaper.

– Dette er ikke selskaper som driver store konsern og kan fordele papirmøllen på flere ansatte. Den store mengden data staten krever, kan drepe selskaper i vekstperioden, sier Fasmer.

– Dette er noe vi også ser hos oss. Mange av våre medlemmer sitter om natten for å gjøre disse oppgavene, forteller Madsen.

Les også

Norges største bedrifter om #metoo: Telenor-sjefen tror ansatte sextrakasseres

Madsen forteller at Virke mener det er bra at regjeringen driver forenklingspolitikk, men at det er viktig å også huske på de små.

– Man kan ikke etterlyse like mye data fra store bedrifter som mindre. I dag kan en liten bedrift risikere å måtte levere fra seg like mye data som Statoil, da er det klart det blir vanskelig å drive, sier Madsen.

Begge er enige om at landet trenger flere små og mellomstore bedrifter, men ifølge Fasmer er det ingen grunn til å konkretisere antallet.

– Antallet i seg selv er mindre vesentlig, det viktige er at vi trenger både små og store bedrifter og vekstbedrifter som kan bli nye lokomotiver, forklarer hun.

Les også

Selger telefonnummer for fem mill.

«Medianbedrift»

Mona Hagen og hennes bedrift Trill Inn sto i 2016 for verdiskapning som kan betale for en sykepleier, en foreldrepermisjon, to skoleplasser i barneskolen og 8 kilometer med elgsikring, ifølge DNBs kalkulator.

DNB betrakter Trill Inn som Norges vanligste bedrift - «medianbedriften».

For å finne Norges vanligste bedrift, har DNB talt norske bedrifter med positivt resultat, for å finne den som ligger helt på midten. På grunn av de mange små bedriftene er «medianbedriften» betraktelig mindre enn hva gjennomsnittet av norske bedrifter er.

– Det er inspirerende å se hva du har fått til her, sier Fasmer til butikkeieren.

Den energiske eieren har drevet den lille interiørbutikken på hjørnet av Ekebergveien i Oslo i 35 år. De senere årene har hun også startet nettbutikken gardinekspressen.no.

– Jeg arbeider stort sett fra 9 til 23 på hverdager. Da er jeg her i butikken, på hjemmebesøk for å gi råd, veileding og tilbud på gardiner, solavskjerming og interiørløsninger. I tillegg er jeg hos leverandører og bedriver kontorarbeid hjemme, forklarer Hagen.

Vibeke Madsen (t.v) diskuterer Trill Inn sammen med Benedicte Schilbred Fasmer og Mona Hagen

Foto: Stig B. Fiksdal
Les også

Amazon åpner kasseløs matbutikk

Får hjelp av familien

I tillegg til hverdagene forteller hun at hun på lørdager jobber halv dag i butikken. Og om kvelden setter hun seg gjerne ned for å skrive tilbud til kundene.

Innen 24 timer leverer hun alltid tilbud til de kundene som har etterspurt det.

– De blir så overrasket over at det går er mulig å levere så raskt, ler Hagen.

Både Fasmer og Madsen er begeistret for den lille og godt oppfylte butikken. Hagen forklarer at hun er heldig som har en familie som er så tilstedeværende.

– Sønnen min jobber i et it-selskap i London, og styrer mesteparten av nettsiden min. Hver dag er han inne å sjekker at jeg ligger på de riktige stedene i søkemotorene. Det er viktig å havne øverst, sier hun.

Også mannen er behjelpelig. Han måker snø utenfor butikken, og er et økonomihode som hjelper til med alle papirene som skal leveres.

– Han får en krone til å bli fem. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten han, sier Hagen.

Les også

– Kan skade norsk reiseliv

Les også

Virke kapret Cutters etter hårvaskstrid med NHO

Les også

– Gründere venter for lenge med å snakke med kunder

Her kan du lese mer om