Rapport: Dette er verdens mest verdifulle varemerker

Apple mister førsteplassen for første gang på fem år, mens ingen norske selskaper er på listen over de 100 mest verdifulle varemerkene i verden. 

VAR PÅ TOPP: Apple har i mange år hatt plasseringen som verdens mest verdifulle varemerke. Men noe er under endring.

Foto: Josh Edelson AFP
Publisert:

To svenske selskaper har krøpet oppover listen over verdens mest verdifulle varemerker, ifølge det britiske konsulentfirmaet Brand Finance sin årlige globale oversikt.

Om du leter etter norske selskap må du bla litt lengre ned: Statoil og Telenor havner på henholdsvis 195.- og 209.-plass.

Begge har krøpet litt opp fra plasseringen i 2016, da de lå på henholdsvis 204.- og 219.-plass.

Apple

Internasjonalt har Apple i fem år hatt førsteplassen på lista, men i år har det endret seg. Google har tatt seg forbi, og har igjen førsteplass, som de også hadde for seks år siden.

Grunnen til Apples tilbakegang er mangelen på nye produkter som har blitt salgssuksesser, ifølge rapporten.

Brand Finance sine analytikere anslår at verdien av varemerket til Apple har falt med 27 prosent fra tidlig 2016.

Apple hadde i 2016 tre kvartaler med fallende telefonsalg, på tross av lanseringen av iPhone 7.

Det har blitt pekt på at det ikke har vært noen store teknologiske utviklinger fra versjon til versjon av smarttelefonene de siste årene, og at det dermed er færre som ser behovet for å kjøpe en ny Apple-telefon.

Men veksten i omsetningen var igjen tilbake da Apple la frem kvartalsresultat tidligere denne uken.

Ikea

Ikea er varemerket som er mest verdt i Norden, slik det også var i fjor.

Verdien har steget med hele 42 prosent til over 198,7 milliarder kroner, ifølge rapporten.

Den svenske kleskjeden H & M er også høyt på listen, på en 63. plass, verdt over 157,997 milliarder kroner.

Av danske varemerker ligger Lego på topp, en plass bak Statoil, og finnenes eneste selskap på listen er Nokia, som ligger på 341. Selv om selskapet det siste året har gjort det bedre på indeksen, så er det totalt en nedtur fra da de i 2008 var verdens niende mest verdifulle selskap.

Selv om Lego ligger litt bak på listen over verdifulle varemerker, så blir de kåret til verdens mektigste varemerke, foran Google og Nike.

Les også

Rekordhøye inntekter for Apple – slår forventningene

Les også

Vil banke Apple og Samsung innen 2021

Les også

Apple vurderer rettslige skritt for å stanse Trump

Her kan du lese mer om