Varner kjøper Skandinavias største nettbutikk for gatemote

Netthandelen Junkyard har slått seg opp på gatemote i Norden. Varner vil ta et enda sterkere grep på klesmarkedet for ungdom, og gjør sitt tredje oppkjøp i år.

STREET FASHION: Junkyard har blitt Nordens største netthandel for såkalt gatemote, og har frem til nå vært eid av det svenske oppkjøpsselskapet Frankenius Equity.

STREET FASHION: Junkyard har blitt Nordens største netthandel for såkalt gatemote, og har frem til nå vært eid av det svenske oppkjøpsselskapet Frankenius Equity.

Foto: Skjermdump Junkyard.no
Publisert:

Varner-Gruppen ønsker ikke å kommentere oppkjøpet, men i en pressemelding sier toppsjef Marius Varner følgende:

– Junkyard er et konsept som passer utmerket i vårt konsern. Det er et veldig bra konsept som vi ser store muligheter for å utvikle. Vi vil ta et enda sterkere grep om ungdomsmarkedet, og tror på å gi våre kunder en helhetsopplevelse av service både på nett og i butikk.

Det norske motekonsernet kjøpte netthandelselskapet fra det svenske oppkjøpsselskapet Frankenius Equity.

Den siste tiden har Varner-Gruppen slitt med svakere salg i butikkjedene sine, spesielt billigmoten sliter i møte med et endret forbruksmønster hvor forbrukere bruker mer penger på opplevelser enn på ting, og handler mer på nett fremfor i fysiske butikker.

Les også

Varner-imperiet krympet omsetningen med hundrevis av millioner i 2018

Ungdoms-oppkjøp

Og det er ingen tvil om hvilken aldersgruppe kjeden kjent for Dressmann og Cubus-kjeden jakter gjennom de siste oppkjøpene.

Tidligere år annonserte Varner-gruppen oppkjøp av den eksklusive konseptbutikken Yme Universe i Oslo, en butikk rettet mot yngre kunder.

Annonsørinnhold

Deretter i juni kunne Dagens Næringsliv fortelle at Varner-gruppen kjøpte netthandelen Makeup Mekka for anslagsvis rundt 100 millioner kroner.

Dermed er Junkyard-overtakelsen nok et bevis på hvilke forbrukere konsernet vil kapre.

Varner skriver i en melding at man vil bruke Junkyards netthandelkompetanse til å styrke konsernets eksisterende merkevarer på nett.

Varner driver allerede med gatemote gjennom kjeden Urban.

Ingen av partene ønsker å oppgi hvor mye Varner kjøpe Junkyard for.

Les også

Varner legger ned kleskjeden Days Like This

Ingen pengemaskin

Junkyard som heller ikke ønsket å kommentere oppkjøpet, hadde i fjor en omsetning på 335 millioner kroner, og hadde et resultat på -8 millioner kroner.

I Norge bikker Junkyard for første gang 100 millioner kroner i 2018, med et underskudd på 5,1 millioner kroner før skatt.

Til tross for mange år med god topplinjevekst, har ikke Junkyard i Norge vært noen pengemaskin for eierne.

I netthandelen er marginene slanke, og selskapets beste resultat her til lands i 2016 endte på 885.000 kroner.

Les også

Snuoperasjon i Lindex: Fra underskudd på 54 millioner til et solid overskudd

Les også

Kraftig shoppehopp i januar

Les også

Varner kjøper seg opp i luksusbutikken Yme

Annonsørinnhold