Buss for tog på Østlandet i minst ti somre til

Bane Nor sier at jernbaneprosjektene på Østlandet er så mange at det kan bli buss for tog hver eneste sommer i over ti år.

ARBEID: Ordningen med buss for tog ble innført i 2009 for å få gjort unna vedlikeholds- og fornyelsesarbeid.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Arbeid med Follobanen, Lieråstunnelen, Drammen togstasjon og det nye signalsystemet ERTMS er blant prosjektene som kan gjøre at praksisen med buss for tog om sommeren kan vare i mange år, skriver Aftenposten.

– Alt dette vil kreve perioder med togstans, sier kommunikasjonssjef Kjell Bakken i Bane Nor.

Ordningen med buss for tog ble innført i 2009 for å få gjort unna vedlikeholds- og fornyelsesarbeid. Bane Nor sier til avisen at de ikke så for seg så mange år med togstans da ordningen startet.

– Jeg kan ikke huske at noen tenkte slik, sier Bakken, som har jobbet i Bane Nor i 20 år.

– Men infrastrukturen viste seg å være i mye dårligere stand enn det vi trodde, samtidig som belastningen er større. I 2009 var 600–700 tog innom Oslo S på én dag. I dag er det over 1.000, sier han.

Her kan du lese mer om

  1. Jernbane

Flere artikler

  1. Bane Nor og Vy med 2.069 innstilte tog på 15 dager

  2. Ruter vil gi syklister gratisbilletter til kollektivtransport

  3. 14.000 togavganger innstilt på grunn av vedlikeholdsarbeid

  4. Annonsørinnhold

  5. Nå er NAV klar med lønnskompensasjon

  6. Hurtigruten sikrer kriselån på 1,1 milliarder: – En dyr, men helt nødvendig løsning